Noodsirenes verdwijnen vanaf 2020

Tja, ik heb een telefoon zonder ondersteuning voor NL-alert (of volgens mij cell-bradcasting uberhaupt). Deze is een paar jaar terug gewoon in de mediamarkt gekocht hier. Toen ik daar later achterkwam heb ik nog eens navraag gedaan bij overheid of dit verplicht was. Bleek niet zo te zijn.

Zo gaat dat systeem dus nooit een goede dekking krijgen als er telefoons verkocht worden zonder ondersteuning. Maarja, de overheid rommelt wel meer aan met systemen. Ze hebben er zelf gewoon geen verstand van en doen maar wat hun aangepraat wordt door bedrijven.

Spanning staat en stroom gaat!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Gek genoeg valt dat best mee. Maar als het verplicht zou zijn, zouden anderen weer in opstand komen: 'Bedillerij! Overheidsdwang!'
Je doet het dus als beleidsmaker altijd fout. :)

Wat ik gekker vind, is dat mijn telefoon het zou moeten ondersteunen, maar dat blijkbaar niet doet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Zoals altijd, de (r)overheid komt er pas achter dat ze het verkeerd gedaan hebben , als er eens een keer iets mis loopt.
Tot die tijd prijzen ze zichzelf de hemel in..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn telefoon ondersteunt het ook, maar ik krijg geen bericht. Alternatief moet je dan "de app" installeren, maar dan ga je de NL alert via internet ontvangen en ga je voorbij aan het feit dat bij een calamiteit ook internet plat kan liggen.

Het blijft de slechtste beslissing ooit om die palen af te schaffen. Los van de aanvulling van een systeem als NL alert.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 november 2016 17:50:29 schreef MNM(tm):
En dan nog bestaan er mobieltjes (en zijn ook in gebruik!) die niet eens alert berichten kúnnen ontvangen!

Sterker nog, ik heb een recente smartphone die dat gewoon niet KAN ontvangen. Toestel komt uit Spanje schijnbaar...

Op 27 maart 2019 07:57:06 schreef Jochem:
Mijn telefoon ondersteunt het ook, maar ik krijg geen bericht. Alternatief moet je dan "de app" installeren, maar dan ga je de NL alert via internet ontvangen en ga je voorbij aan het feit dat bij een calamiteit ook internet plat kan liggen.

Of als je gewoon geen data in je mobiele telefoon-abonnement hebt...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Tsja, zodra je de grote omgekeerde paddenstoel ziet weet je dat het foute boel is, lijkt me een prima noodsignaal :) En volgens mij werkt daarna niets meer met een printplaat er in (ook de noodsirenes niet denk ik door de emp), dus misschien terug naar een systeem met rooksignalen ..

Frederick E. Terman

Honourable Member

grote omgekeerde paddestoel

Omgekeerde? Wat voor een wapen doet dát? :)

Het blijft natuurlijk mogelijk zo'n alert ook voor andere dingen te gebruiken.

Het idee trouwens dat alle elektronica stuk gaat door EMP is een oude, romantische gedachte, maar klopt de laatste tientallen jaren niet meer. Deels doordat er met storingen (ook door blikseminslag in de buurt e.d.) rekening wordt gehouden in het ontwerp, maar ook doordat de boel gewoon veel kleiner is en dus veel minder inductie oppikt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 27 maart 2019 09:21:05 schreef RickD007:
Tsja, zodra je de grote omgekeerde paddenstoel ziet weet je dat het foute boel is, lijkt me een prima noodsignaal :)

Ow, dus jij gaat de hele dag naar de lucht staan staren of je zoiets ziet?

Ik vind het een slecht plan om de sirenes af te schaffen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

En wat als een vijand Nederland op de eerste maandag van de maand zou binnen vallen ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Precies op 12 uur? Denk het niet, die zitten ook eerst aan de koffie :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 november 2016 17:41:38 schreef Arco:
De oude mechanische sirenes waren nog het beste tot nu toe. Weinig onderhoud, simpel, en duidelijk. (toon had heel veel harmonischen)

Klopt maar in this day and age moet de overheid met regelmatige tussenpauze de boel weer overhoop halen om al dat belastinggeld 'nuttig' te besteden.

This is the world we know best, the world of madness
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nadeel van die sirene is dat niemand weet waarvoor eigenlijk wordt gewaarschuwd, of wat je moet doen.
Een tekstbericht is dan wel fijn. Vooral bijvoorbeeld om te melden dat iets juist voorbij is: 'Chloorlading van geschaarde vrachtwagen is veiliggesteld; raam mag weer open en de wegafsluiting is opgeheven.'
Dáár zijn die meldingen voor. Die paddenstoel zie je na een tijdje vanzelf wel. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Moet je net een tekstbericht kunnen ontvangen...Wat al je net in de auto zit of zo?Dan hebben ze ook geen textbericht..(Want je mag geen telefoon in je hand houden als je rijd....:P)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 maart 2019 09:21:05 schreef RickD007:
Tsja, zodra je de grote omgekeerde paddenstoel ziet weet je dat het foute boel is, lijkt me een prima noodsignaal :)..

Dat is voor jou zeker foute boel. Iets teveel paddo's gegeten en dan een kernexplosie als toetje.

Anoniem

Op 27 maart 2019 09:27:55 schreef Frederick E. Terman:
[...]Omgekeerde? Wat voor een wapen doet dát? :)

Antimateriebom? Rickd007 kent natuurlijk enkel champignons van op een pizza en weet niet dat die met het steeltje omlaag en het hoedje bovenaan gekweekt worden. :-)

Het blijft natuurlijk mogelijk zo'n alert ook voor andere dingen te gebruiken.

Het idee trouwens dat alle elektronica stuk gaat door EMP is een oude, romantische gedachte, maar klopt de laatste tientallen jaren niet meer. Deels doordat er met storingen (ook door blikseminslag in de buurt e.d.) rekening wordt gehouden in het ontwerp, maar ook doordat de boel gewoon veel kleiner is en dus veel minder inductie oppikt.

En natuurlijk ook voor een groot deel door de aandacht die de vermeende roverheid besteed heeft aan het EMC probleem.
(Op gevaar af de Europahaters alhier weer eens te lanceren ;-) hieronder het volgende: )

Nog maar onlangs een discussie gehad waar iemand bij zat uit de brandverzekeringsbranche.
Die bevestigde dat 20 jaar geleden na elk onweer, groot of klein, er ontzettend veel schadeclaims van radio, tv en andere elektronica waren. Veel ging stuk via inductie door indirecte ontlading en spanningsverschillen door het plaatselijk omhoog komen van het aardpotentiaal door de hoge bliksemstromen en de aardverspreidingsweerstand.. Tegenwoordig schijnen het nog slechts hoofdzakelijk de slachtoffers te zijn van een directe blikseminslag die schade hebben aan elektronica. En dan vaak ook brandschade.

Vroeger was het ook alle hens aan dek bij de telecombedrijven als het onweerde. Ook dat schijnt tegenwoordig erg ingeperkt te zijn en niet enkel omdat de luchtlijnen haast overal verdwenen zijn.

Bedankt Europa, dank overheid. ;-)

Op 27 maart 2019 09:18:08 schreef MNM(tm):
Of als je gewoon geen data in je mobiele telefoon-abonnement hebt...

Je hebt geen data abbo nodig om die alerts te ontvangen. Heb je voor SMS toch ook niet. Het gaat via een signalling kanaal en bijna alle redelijk recente mobielen kunnen dat ontvangen. Je provider moet het wel ondersteunen, en daar ontbreekt het nog wel aan.

Overigens, 100% dekking hoeft helemaal niet. Die sirenes hoorde je ook lang overal niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

En als je geen mobiel heb en je niet verplicht voelt om zo verslavend ding aan te schaffen lol

pa3gws

Golden Member

En wat met de oude garde 70 jaar+ ?
Hoeven die niet te weten dat er iets goed mis is?
Het grootste deel van die groep heeft geen mobiel.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Mijn provider ondersteunt het (want mijn vorige telefoon deed het wel), mijn telefoon (Motorola moto C plus) ondersteunt het en alle vinkjes staan aan bij de instellingen, en toch heb ik nog nooit een test melding gehad.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 27 maart 2019 20:18:25 schreef pa3gws:
En wat met de oude garde 70 jaar+ ?
Hoeven die niet te weten dat er iets goed mis is?
Het grootste deel van die groep heeft geen mobiel.

Das allemaal ingecalculeerd...........afweging ivm de kosten, das politiek.

Dove mensen konden het oude systeem ook niet horen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Neen, neen, hij heeft gelijk.
Als je iets bedenkt, en het blijkt dan dat niét 100 % van de bevolking van 70 jaar en ouder er al over beschikt, dan mag je het niet invoeren.

Daarom is ook de televisie nooit ingevoerd. De zender is indertijd wel uitgevonden, maar het bleek dat niet iedereen (en zéker van boven de 70) een tv-ontvanger had. Dus ook is toen niet doorgegaan. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Toen de televisie ingevoerd werd, in Nederland begonnen de eerste uitzendingen in 1952, was een TV ontvanger dermate duur dat dit niet weg was gelegd voor de gemiddelde burger.
Vanaf de begin jaren 70'was een ontvanger betaalbaar en dan nog in zwart-wit en je kon slechts één of twee TV zenders ermee ontvangen.
Dit is een beetje van voor mijn tijd.

Een mobiele telefoon kost vandaag de dag niets en die oudjes moeten maar een beetje met hun tijd meegaan.
Een sms alert bericht is wel een unieke oplossing voor de doven en slechthorenden, maar ja wie zegt dat ze continue op hun telefoon kijken dat is ook weer zo.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Een telefoon kan trillen. Slechthorenden zullen dat wel aan hebben staan. Dus dan kijk je even op je telefoon als ie begint te rammelen.

Overigens is het niet van belang dat 100% van de bevolking een compatible telefoon heeft. Stel dat 80% het heeft, dan vind ik het redelijk om te verwachten of zelfs te eisen dat zij bij een calamiteit, de mensen die zonder telefoon op straat lopen, even aanspreken. Effe uit het raam schreeuwen 'HEE! IDIOOT! GA NAAR BINNEN DAN, ER DRIJFT EEN GASWOLK OVER' vind ik een kleine moeite voor het welzijn van je medemens.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 27 maart 2019 23:54:08 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Dat gaat niet want jou raam is dan dicht. ;-)