Pcb etsen PDF

Weet er iemand of er een site is waar je PDF's (op schaal) kan laten etsen tegen betaling ? ( Single layer pcb's )

Heb al een gezocht maar meeste vragen Gerber file's etc.

Of is er hier iemand die dit eventueel wil doen tegen vergoeding ?
Boren kan ik zelf.

Lambiek

Special Member

Ik snap best dat er geen bedrijven zijn die dat doen, een print maken van een PDF. Dat is niet te doen voor die mensen, dat wijkt af van de normale procedure.

Kun je het zelf niet doen, afdrukken op doorzichtige folie of op kalk en gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je kunt ook pcb pdf naar gerber omzetten. Dan heb je alleen geen silkscreen (gedrukte/geprinte letters) maar die had je waarschijnlijk toch al niet omdat je de pdf hebt. Je moet de afmetingen ook controleren (gerber viewer).

LINK

//edit
ik bedoelde dus dat je van pdf naar gerber kunt.

Lambiek

Special Member

Op 8 november 2016 13:35:54 schreef necessaryevil:
Je kunt ook pcb naar gerber omzetten.

Ik vermoed dat de TS niet zelf zijn printen ontwerpt, maar kan het mis hebben natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hmm nee ik ontwerp en maak zelf geen printplaten.
Ik bouw normaal enkel projecten met verkrijgbare pcb's, in dit geval is de pcb art beschikbaar.

Het zijn er ook een hoop ongeveer 12 stuks met verschillende afmetingen (De kleinste 5 op 5cm & de grootste 24 op 20cm)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik vrees dat ze dan eerst opnieuw getekend moeten worden, of je moet ze zelf etsen zoals ik al eerder zei. Maar misschien vindt je hier iemand die het wil doen.

En anders zet je hier een advertentie.
https://www.circuitsonline.net/aanbod/

EDIT:
Arco heeft een mooie oplossing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Was er in het verleden niet een forum lid die dit via zijn website aanbood?

gevonden: http://www.mijnprintplaat.nl/printplaat-service/ , ook van PDF

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 8 november 2016 14:24:31 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 november 2016 14:20:15 schreef Shiptronic:
Was er in het verleden niet een forum lid die dit via zijn website aanbood?

gevonden: http://www.mijnprintplaat.nl/printplaat-service/ , ook van PDF

Hmm 60 € voor een printplaatje van 8 op 5 cm als je aanlevert in pdf :)

Arco

Special Member

PDF is ook heel ongebruikelijk (dus bewerkelijk) in de PCB wereld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 november 2016 14:13:55 schreef Arco:
Gerber ervan maken: http://swannman.github.io/pdf2gerb/

Hmm heb dit eens bekeken maar kom hier niet direct uit ?
Men ervaring hierin is dan ook 0

Niemand hier die graag etst tegen betaling uiteraard ? :)

Lambiek

Special Member

Heb je een paar voorbeelden van je printen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 november 2016 14:44:33 schreef Lambiek:
Heb je een paar voorbeelden van je printen?

Alle pdf's zijn terug te vinden op deze site
http://www.crazy-patroche.com/article-clonage-du-arp-2600-120886590.ht…

Meestal kleine maar ook een paar grote.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De schema's zijn niet zo geweldig groot. De meeste printjes kan je al uittekenen in de free versie van Eagle. Voor de grootste print heb je wel de pro versie nodig. Mogelijk is er iemand die tegen betaling de PCB's voor je wil tekenen en er gerbers wil van maken. Alles dubbel layer en veel compacter.

Persoonlijk vind ik de aangeboden printen ook niet zo denderend getekend. De printen met de schuifpots krijg je niet veel kleiner.

Als thermische koppeling tussen de transistoren zou ik opteren om er thermisch geleidende pasta tussen te doen en er een krimpkous over te zetten.

De gebruikte headers zijn ook niet echt wat je kan verwachten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Doel is een arp 2600 synth kloon bouwen zo dicht mogelijk bij het orgineel ook kwa pcb's.

Deze pcb's zijn overgetekend uit de service manual van de 2600 met aanpassing van de sliders naar 60mm versie omdat de orginele niet meer te verkrijgen zijn.

Sommige printen diene ook op elkaar gemonteerd te worden dus al je één compacter maakt moet je de andere ook beginnen aanpassen

Overtekenen naar Gerber en compacter maken is niet echt het doel of vraag van mijn post en vergroot het werk enkel maar.

Ik ben dus opzoek naar iemand die ze wil etsen voor mij.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De manier van tekenen was gebruikelijk vele jaren geleden. Alles gebeurde nog met de hand. Silkscreen, opdruk, soldereermasker, ... het werd niet gebruikt. Het meeste was ook gewoon enkel laags. Nu met dubbel layer kunnen vele verbindingen veel korter gemaakt. Draadbruggen zijn niet meer nodig.

Wie met een tekenpakket uit de voeten kan, kan probleemloos de printen op elkaar aanpassen.

Zijn alle overige componenten nog verkrijgbaar?

De enige optie die je nu hebt is de PDF printen op een overhead sheet en dan de printen zelf belichten en etsen. 24cm X 20cm is net binnen A4. De benodigde PCB is 440mm X 305mm. Alle andere aangeboden maten op de Farnell website zijn te klein.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Ik zou kijken of het met dat programma van Arco gaat, en als je dan eenmaal een goede file hebt heb je meer kans dat er een bedrijf is die het wil/kan maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
marcob

Golden Member

Op 8 november 2016 16:06:55 schreef Arne303:

Ik ben dus opzoek naar iemand die ze wil etsen voor mij.

Je kunt kijken op http://www.mijnprintplaat.nl/ zij kunnen een printplaat maken vanaf een PDF. PDF is wel tegen meer prijs.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
marcob

Golden Member

Ik zie het, overheen gelezen :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Kan je niet aankloppen bij de Katho in Kortrijk (Nu Vives)?
Op andere hogescholen met een elektronica-ICT opleiding is er vaak een dienst waar je pcb's kan laten etsen. Meestal kan dit ook vanaf PDF.

Hensz

Golden Member

Op 8 november 2016 13:30:41 schreef Lambiek:
Kun je het zelf niet doen, afdrukken op doorzichtige folie of op kalk en gaan.

Of volgens de methode die op diezelfde pagina staat:
Pour graver ces PCB j'ai utilisé la méthode d'impression laser (utilise du toner en poudre) sur du papier photo brillant (d'ou les typons inversés). je transfère ensuite le dessin sur le cuivre à l'aide d'un fer à repasser réglé au max. cela donne ça :
Ensuite gravure au perchlo et étamage à froid avec de l'étain chimique.

In Google-Translate-Nederlands:
Om de PCB gebruikte ik de laser printing methode (met behulp poedervorm toner) op glanzend fotopapier branden (met of omgekeerd offset films). Ik brengt dan is het ontwerp op de koper met ijzeren ingesteld op max. het geeft dit:
Dan etsen perchlo en koud vertinnen met chemische tin.

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.