zonnepanelen om boilervat elektrisch te verwarmen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, zo begrijp ik het ook, hij zoekt een manier om niet-geconsumeerde energie op te slaan ipv. terug te leveren aan het net. @mel heeft wel gelijk dat het een heel onrendabele manier is om water te verwarmen.

Eigenlijk zou ik veel meer zien in het omgekeerde verhaal: enkel verwarmen van water met een zonnecollector, en dan daarmee (benevens het verwarmen van het huis, en de productie van sanitair warm water) een turbine aandrijven om electriciteit te maken. Weliswaar is dat aardig wat complexer, het zal vermoedelijk pas lonend zijn vanaf een bepaald vermogen en dat zou wel eens behoorlijk hoog kunnen liggen.

Het beetje ingenieur in mij gruwelt van het zeer zwakke rendement van die PV-panelen; de burger in mij ergert zich dood aan de druk die de diverse overheden uitoefenen om die ondingen massaal te plaatsen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik snap dat ie niet wil terugleveren, dat staat letterlijk in z'n post, maar waarom moet dat meetsysteem daarom per-se snel zijn? In het slechtste geval ben je 10 seconden te laat, dat lijkt me nauwelijks de moeite.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Met een slimme meter kan de netbeheerder wel zien dat je teruglevert, al is het maar voor 10 s ! Indien je installatie niet aangegeven/ geregistreerd is, val je al snel door de mand.

ik lees dat TS de slimmer meter wil uitlezen om te weten hoeveel de zonnepanelen terug leveren. lijkt mij dat die gewoon het maximim uit de kan wil halen op in zijn water te steken en niet wil terugleveren. en niet zozeer omdat de installatie illegaal is.

vraag blijft of elke 10Sec sampelen voldoende is. ga je echt zoveel meer energie 'verliezen' door zo traag te sampelen.

als ik in mijn huis zo rondkijk, is de microgolf de enige die op zulke korte periode niet snel genoeg gedetecteerd wordt.
opwarmen van een glas water in 30sec bv. worst case doe ik een meting op 12:00:00 en zet ik de microgolf aan op 12:00:01.
die zal dan 9sec stroom verbruiken uit het net die beter van de zonnepanelen was gekomen.
op 12:00:30 meet de slimmer meter een 3de keer, er is hoog verbruik van de microgolf, het opwarmen van het water wordt een stap terug gezet zodat de microgolf op zonne energie werkt.
1seconde later valt de microgolf uit en wordt er 9sec te lang teruggeleverd naar het net.

is het nuttig om die 9sec nog te onderscheppen? mij lijkt dat je gemiddeld gezien over 24h daar niks van gaat merken. er zijn meer toestellen die langere tijd draaien. bv koelkast zal al snel 5min werken, dan zal 9sec verlies quasi verwaarloosbaar zijn.
ga je het ook aan de verwarmingselementen merken als ze 9sec vroeger/later worden aangestuurd?

2de is, hoe snel reageren/schommelen zonnepanelen? zou je daar nu een meter aanhangen, zie je dan snelle schommelingen of zijn zonnepanelen eerder traag (ik heb het nog nooit gemeten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Sorry als dit al geopperd is, dan heb ik het niet begrepen.

Even hardop denkend... Mijn kWh meter* geeft een puls per teruggeleverde Wh.
Als ik deze puls gebruik om een Wh in mijn verwarmingsspiraal te stoppen, is vooral de tijd waarin ik dit doe van belang.
Deze puls zie ik optisch als een knipperend ledje. Lekkere zon: 1x per seconde(3600Wh per uur) of nog wat sneller.
Bij weinig opbrengst zijn de pulsen een stuk minder.

Als je de tijd optimaliseert om in 1 seconde een Wh in je verwarmingsspiraal te duwen, dan zit je redelijk goed tussen 2500W en 5000W opbrengst. (Je systeem moet uiteraard wel om kunnen gaan met een nieuwe puls voordat de 'opensturing' door de oude puls is afgelopen).

Bij minder opbrengst is je 'verlies' door teruglevering aan het net ook minder (dus minder interessant).

Verre van ideaal maar wel ontzettend simpel. Of snap ik het nu niet?

* mijn kWh meter is een op marktplaats gekocht digitaal ding wat ik puur-en-alleen gebruik om teruggeleverde zonneenergie te meten. Verkoper beweerde dat het ding in Frankrijk als officiële huismeter wordt ingezet en dat is op CO als eens bevestigd.

Op 8 juli 2020 05:23:34 schreef mel:
Als je alleen water wil verwarmen door zonne energie, waarom dan niet gelijk een systeem dat water DIRECT opwarmt? gewoon iets maken waar koperen staven , gevuld met water doorstroomd.. (ik brainstorm maar wat) Nu ga je een extra stap toevoegen, zonne energie naar elektriciteit, en elektriciteit weer om water te verwarmen.. |:(

Dat systeem van direct opwarmen heeft ook zijn grenzen. Nml hoe warmer het water des te kleiner de delta T met de temp vd zonnecollector. Dan zal de warmteoverdracht kleiner worden.
Verder is het aanleggen van slangen die vloeistoffen moeten transporteren veel complexer dan een simpele electra kabel. Ik kan mijn zonnepanelen veel makkelijker leggen daar waar ik dat wil .Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel plaatsen heb; verder heb ik 3000Wp bijgelegd 2 mnd geleden voor ongeveer E700.... Ik heb gewoon om een paar kapotte zonnepanelen gevraagd bij een installateur (gratis dus); een paar daarvan deden het gewoon nog. Ook heb ik nog wat micro omvormers liggen. En nogmaals : zonnepanelen doen het gewoon beter (per Euro) op de slechtste dagen van het jaar dan een zonnecollector. En het zijn de slechtste dagen van het jaar die bepalend zijn; want al die andere dagen heb je dan dus voldoende. En het overschot aan kWh (met name dus in de zomer) lever je terug aan het net; en daar krijg je zelfs nog wat voor.

Op 8 juli 2020 09:23:51 schreef flipflop:
De meter zelf zal wel vaker samplen, of misschien wel analoog integreren over een periode, maar de P1 poort waar je op kunt aansluiten levert maar eens per 10 seconden een waarde. Is dat erg? Lijkt me niet. Immers, als jij 10 seconden te laat bent met reageren, dan lever je hooguit 10 seconden aan het net waar je het liever in het water stopt. 10 seconden...

PS, 35 kuub water op temperatuur brengen en houden. Hoe stel je je dat nou praktisch voor?

Toevallig heb ik gisteravond nog deze link gevonden. Hij vertelt ergens dat met een bepaald programma de output per seconde te vinden is. Maar ik ben zeer slecht met computers enzo...
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/v3/data_integrity.html
Het gedrag van zonnepanelen kan zeer sterke fluctuaties geven. Een toename van 2000 naar 3000 Watt in 2 seconden en dan zakt het weer in 3 seconden terug....dus dat gebeurt rustig binnen die 10 seconden. Er zullen ook momenten zijn dat ik bijv 3000W uit het net haal omdat na de meetseconde(met hoge waarde dus) de opbrengst vd de panelen teruggezakt is(naar bijv 1000W) maar het systeem zal dan nog steeds bijv 3000W aan de elementen leveren...en daar komt dan 2000W van uit het net. Uiteraard gebeurt dit alleen bij een bepaald soort weersomstandigheden.
Maarrrrr : 10 sec is al heeeeel wat beter dan helemaal niets !

Ja 35 kuub is heeeeel veeeel. Maar ik heb al vergaande plannen simpel gezegd : gat in de grond van ruim 2 meter diep , 50 cm dikke isolatie(pir) en schuur er bovenop bouwen . Ik heb al zitten rekenen met warmteverliezen en met deze 50cm is het al heel netjes.

Op 8 juli 2020 09:52:04 schreef RP6conrad:
Ik vermoed dat de TS een systeem wil zonder saldering, dus de panelen mogen alleen energie leveren aan de eigen installatie. Elk overschot moet dus "weggewerkt" worden naar de warmtebuffer. Hiervoor heb je inderdaad een "snel" meet en regelsysteem nodig. Eigen verbruikstellers zijn dan noodzakelijk. Je zou kunnen werken met 2 SO-tellers, één voor de zonnepanelen en één voor het eigen verbruik. Een SO-teller geeft één puls/wH of 2 pulsen/Wh. Bij hoge verbruiken (vb 3600 Watt) heb je dan elke s één puls (of 2 pulsen). Bij lage verbruiken echter, wordt de tijd langer ! Mogelijk bestaan er ook nog andere verbruikstellers, die sneller werken. Vb Modbus-rtu, hier kan je via een serieel protocol actuele meetwaarden uitvragen. Dit systeem kan veel sneller zijn. Zie https://www.kwhmeter.nl/Files/2/26000/26485/Attachments/Product/H6316Y… Daarnaast heb je ook nog een sturing nodig, vb Raspberry. In de afbeelding zie een systeem met 3 SO-tellers. Kijk ook eens hier voor verschillende soorten tellers : https://xn--stromzhler-v5a.eu/
[bijlage]

Ja ! Dat is inderdaad wat ik wil...
Bedankt voor die links

Op 8 juli 2020 10:02:58 schreef big_fat_mama:
Ja, zo begrijp ik het ook, hij zoekt een manier om niet-geconsumeerde energie op te slaan ipv. terug te leveren aan het net. @mel heeft wel gelijk dat het een heel onrendabele manier is om water te verwarmen.

Eigenlijk zou ik veel meer zien in het omgekeerde verhaal: enkel verwarmen van water met een zonnecollector, en dan daarmee (benevens het verwarmen van het huis, en de productie van sanitair warm water) een turbine aandrijven om electriciteit te maken. Weliswaar is dat aardig wat complexer, het zal vermoedelijk pas lonend zijn vanaf een bepaald vermogen en dat zou wel eens behoorlijk hoog kunnen liggen.

Het beetje ingenieur in mij gruwelt van het zeer zwakke rendement van die PV-panelen; de burger in mij ergert zich dood aan de druk die de diverse overheden uitoefenen om die ondingen massaal te plaatsen.

PV panelen zijn beduidend goedkoper dan een zonnecollector als je tenminste kijkt naar de opbrengst per geinvesteerde euro...
Inderdaad de efficiency is nog niet de helft (20% tegen 47%)Maar de aanschaf is meer goedkoper ,dusdanig dat je geinvesteerde euro beduidend meer oplevert. Zeker als je dan nog de kWh die teruglevert en nog wat voor krijgt meerekent...

Op 8 juli 2020 10:35:08 schreef flipflop:
Ik snap dat ie niet wil terugleveren, dat staat letterlijk in z'n post, maar waarom moet dat meetsysteem daarom per-se snel zijn? In het slechtste geval ben je 10 seconden te laat, dat lijkt me nauwelijks de moeite.

Opbrengst van zonnepanelen kan heel erg snel en met grote uitslagen fluctueren ! (binnen die 10 seconden !)

Op 8 juli 2020 11:14:36 schreef RP6conrad:
Met een slimme meter kan de netbeheerder wel zien dat je teruglevert, al is het maar voor 10 s ! Indien je installatie niet aangegeven/ geregistreerd is, val je al snel door de mand.

Ik begrijp niet waar je het over hebt; er is nml niets illegaals aan terugleveren.( in ieder geval niet in Nederland)

Op 8 juli 2020 11:38:11 schreef fcapri:
ik lees dat TS de slimmer meter wil uitlezen om te weten hoeveel de zonnepanelen terug leveren. lijkt mij dat die gewoon het maximim uit de kan wil halen op in zijn water te steken en niet wil terugleveren. en niet zozeer omdat de installatie illegaal is.

vraag blijft of elke 10Sec sampelen voldoende is. ga je echt zoveel meer energie 'verliezen' door zo traag te sampelen.

als ik in mijn huis zo rondkijk, is de microgolf de enige die op zulke korte periode niet snel genoeg gedetecteerd wordt.
opwarmen van een glas water in 30sec bv. worst case doe ik een meting op 12:00:00 en zet ik de microgolf aan op 12:00:01.
die zal dan 9sec stroom verbruiken uit het net die beter van de zonnepanelen was gekomen.
op 12:00:30 meet de slimmer meter een 3de keer, er is hoog verbruik van de microgolf, het opwarmen van het water wordt een stap terug gezet zodat de microgolf op zonne energie werkt.
1seconde later valt de microgolf uit en wordt er 9sec te lang teruggeleverd naar het net.

is het nuttig om die 9sec nog te onderscheppen? mij lijkt dat je gemiddeld gezien over 24h daar niks van gaat merken. er zijn meer toestellen die langere tijd draaien. bv koelkast zal al snel 5min werken, dan zal 9sec verlies quasi verwaarloosbaar zijn.
ga je het ook aan de verwarmingselementen merken als ze 9sec vroeger/later worden aangestuurd?

2de is, hoe snel reageren/schommelen zonnepanelen? zou je daar nu een meter aanhangen, zie je dan snelle schommelingen of zijn zonnepanelen eerder traag (ik heb het nog nooit gemeten)

Inderdaad : zonnepanelen kunnen onder bepaalde weersomstandigheden bijzonder snel fluctueren. Ik heb nu 9000Wp liggen. Dan heb je het over fluctuaties van rustig 3000W (dus van 5000 naar 8000 en weer terug in 10 seconden).

Op 8 juli 2020 14:43:18 schreef ChrisSolar:
[...] Ik heb nu 9000Wp liggen.

En 5000kWh 'over' per jaar? Netjes. Ik ruim 7000Wp en heb ~1000kWh over (maar ligt verre van ideaal).

Nog vergeten deze link te posten over verwarmen (en koelen) grote zak met water. Er is helaas niet bijster veel meer over te vinden dan dit 6 jaar oude kranten artikel.

Op 8 juli 2020 12:59:02 schreef r-p:
Sorry als dit al geopperd is, dan heb ik het niet begrepen.

Even hardop denkend... Mijn kWh meter* geeft een puls per teruggeleverde Wh.
Als ik deze puls gebruik om een Wh in mijn verwarmingsspiraal te stoppen, is vooral de tijd waarin ik dit doe van belang.
Deze puls zie ik optisch als een knipperend ledje. Lekkere zon: 1x per seconde(3600Wh per uur) of nog wat sneller.
Bij weinig opbrengst zijn de pulsen een stuk minder.

Als je de tijd optimaliseert om in 1 seconde een Wh in je verwarmingsspiraal te duwen, dan zit je redelijk goed tussen 2500W en 5000W opbrengst. (Je systeem moet uiteraard wel om kunnen gaan met een nieuwe puls voordat de 'opensturing' door de oude puls is afgelopen).

Bij minder opbrengst is je 'verlies' door teruglevering aan het net ook minder (dus minder interessant).

Verre van ideaal maar wel ontzettend simpel. Of snap ik het nu niet?

* mijn kWh meter is een op marktplaats gekocht digitaal ding wat ik puur-en-alleen gebruik om teruggeleverde zonneenergie te meten. Verkoper beweerde dat het ding in Frankrijk als officiële huismeter wordt ingezet en dat is op CO als eens bevestigd.

Moest ff studeren op je verhaal. Maar het komt er eigenlijk op neer dat de frekwentie van het lampje een maat is voor het vermogen. Is met een lichtgevoelige cel ofzoiets te meten . Echter weet ik nog niet het verschil tussen stroom verbruiken of terugleveren, daar zou ik dan wat op moeten vinden...

Ok, ik snap je punt wb die 10s. Je hebt ook nog de situatie dan je opwarmt terwijl je geen overschot aan ev hebt. Nou gebeurt ook dit maar even heel kort, dus die schade is op zich beperkt, tenzij dit tig keer per dag gebeurt. Je zou misschien iets slims in de software kunnen bouwen om aan de voorzichtige kant te blijven.

Wb jouw link: diegene heeft het over een meter met een v5 protocol wat over de P1 poort gaat. Blijkbaar is bij nieuwere versies een hogere update rate mogelijk. Zal dus afhangen van welke meter je hebt/krijgt.

Over die mega-tank: informeer jezelf even over de wettelijke regels. Ik heb ooit begrepen dat jouw eigendom maar tot 1m diep gaat. Als je dus een tank van 2m diep hebt zit je in eigendom vd staat te graven. Kan het mis hebben, maar puntje van aandacht.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

OK Dankjewel flipflop.
Voor mij is die V5 een beetje geheimtaal(ik begrijp wel waar het over gaat; en hoop dat mijn buurman me daar eventueel mee kan helpen) Maar jouw uitleg over dat (mogelijk) alleen de nieuwste meters zo'n v5 hebben maakt het alweer iets duidelijker !

Die tank : Als ik de grond een beetje ophoog....ong 1 meter... :P

Als je niet wilt terugleveren koop je toch gewoon een EV?
Die lusten altijd wel een "slokje". :)

Vervangen DOOR.

Op 8 juli 2020 15:00:45 schreef ChrisSolar:
[...]

Moest ff studeren op je verhaal. Maar het komt er eigenlijk op neer dat de frekwentie van het lampje een maat is voor het vermogen. Is met een lichtgevoelige cel ofzoiets te meten . Echter weet ik nog niet het verschil tussen stroom verbruiken of terugleveren, daar zou ik dan wat op moeten vinden...

Het ledje licht op maar er wordt ook eenzelfde puls aan de uitgang van een datapoort gegeven. Ik heb dus een APARTE digitale kWh meter, de enige 'belasting' daarop zijn de zonnepanelen, dus hij is ook 'verkeerd om' aangesloten: zonnepanelen op de 'ingang' en de analoge Ferraris kWh meter van de netwerkbeheerder op de 'uitgang' (uiteraard zit er nog een zekering tussen.)

Overigens heb ik jaren geleden ooit een pulsteller erop aangesloten maar dat was geen succes. Maar de pulsteller (datalogger die pulsjes telt en bv. per 10 met een tijdcode wegschrijft) was een ding wat mijn bedrijf al 15 jaar niet meer verkocht en ik ergens in een la gevonden had, dus daar kan het ook aan gelegen hebben ;) Nooit echt met een scoop gekeken wat er nu precies uit komt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 8 juli 2020 17:24:10 schreef Boudie:
Als je niet wilt terugleveren koop je toch gewoon een EV?
Die lusten altijd wel een "slokje". :)

Het lijkt me wel een toppunt van demagogie om het aanschaffen van zo'n onding als "gewoon" te omschrijven. Wordt u betaald door de politiek of door de industrie?

(of , euh, zou het misschien kunnen dat die "gewoon" een klein beetje heel erg ironisch bedoeld was..? )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik weet niet welke meter TS heeft hangen maar hier hangt een ISKRA AM550 en die stuurt iedere seconde een telegram met daarin de waarden. Daarbij zitten ook de waarden voor verbruik en teruglevering in Watt. Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Op 8 juli 2020 17:54:22 schreef big_fat_mama:
[...]

Het lijkt me wel een toppunt van demagogie om het aanschaffen van zo'n onding als "gewoon" te omschrijven. Wordt u betaald door de politiek of door de industrie?

(of , euh, zou het misschien kunnen dat die "gewoon" een klein beetje heel erg ironisch bedoeld was..? )

Dat is "gewoon" mijn manier van communiceren. Ik hou van "gewone" woorden.

Overigens word ik door niemand betaald.

Vervangen DOOR.

Kun je i.p.v. de kWH-meter af te tappen niet beter rechtstreeks de stroom gaan meten? Accurater kun je het niet krijgen.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142615#highlight=meten+richt…

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1878759#1878759

Met deze kant-en-klare oplossing en een Arduino zou je er ook moeten komen;

https://www.vekto.nl/kwh-meter-1-fase-1-100a-mid-factureerbaar-imp-exp

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op donderdag 9 juli 2020 21:44:02 (21%)

Dat zou je dan direct na de meter in de installatie op moeten nemen. Hoop geknutsel, installatie even spanningsloos maken terwijl de info waarschijnlijk al op de P1 poort van je slimme meter beschikbaar is....

Als ik naar het Wh puljes idee kijk dan denk ik: gewoon op de verwarmings-spiraal instellen het vermogen wat zorgt voor dezelfde tijd tussen de pulsen als wat je zojuist gemeten hebt.

Maar eigenlijk krijg je dan precies hetzelfde met de 10s P1 data: dan wil je gewoon de volgende 10s precies verbruiken wat je over had. Dan loop je in totaal 10s achter maar je zal allicht 99% gewoon goed inschatten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een Shelly EM zou ook nog kunnen.

Gr.

Erik