herkent men iemand dit draagbaar (bluetooth) speakertje, ik wil meer informatie.

Beste knutselaars, ik verveelde me vandaag bij de IKEA toen mama snel daar iets moest halen. Dus heb ik maar in de wecyclebak gekeken opzoek naar leuke vondsten ;-)
Er lag dus ook deze draagbare bluetooth? speaker in. Altijd leuke knutselprojectjes voor de verloren uurtjes. Helaas zit er geen sticker meer op met type en merk. Ik vermoed dat het gewoon een standaard oem chinees gevalletje is dus herkent toevallig iemand dit speakertje? Hij werkt niet (gaat niet aan, lijkt wel op te laden) en zou ook graag weten hoe ik hem uitelkaar zou kunnen halen. Dan kan ik kijken of ik hem nog kan repareren. Ja, ik weet dat die dingen niks kosten en economische niet waard is om te repareren. Maar daar gaat het mij niet om, het gaat mij om plezier er aan te prutsen en hem eventueel een nieuw leven te geven. Of onderdeeltjes te hergebruiken (bv speakertje en misschien li-ion celletje)
Sorry voor de slechte foto's, heb nu geen betere bij de hand.

2 niet echt fantastische foto's.

waarschijnlijk is de cel of de speaker overleden, waardoor ze hem hebben weggegooid?

ik zou beginnen met zoeken naar schroeven in de voet, ook onder stickers en dopjes zoeken.

best kans dat hij een keer niet is uitgezet en de cel dood is. of het protectie IC niet meer open wil.

kwestie van openmaken en de batterijspanning meten. als er iets op de print mis is (1 of 2 IC's met veel pootjes) is het de moeite niet meer om te fixen, het apparaat kost waarschijnlijk net zoveel als een losse print.

GMT+1

@progger. Mijn reactie was ik aan het schrijven tegelijkertijd met die van jouw. Het meeste heb ik dus al gedaan. Aan speaker zelf kan het niet liggen want hij gaat niet eens aan ;-)
Ik hoopte stiekem ook op een lege of versleten accu. Dat was gemakkelijk op te lossen.
Ik heb ondertussen de schroeven gevonden. Ik was vergeten onder een "sticker" te kijken, in dit geval onder een anti slip dingetje. Natuurlijk levert de pcb silkscreen nummers niks op. Er staat K738 v1.0 en datum 2014-12-09. Technisch gezien zelfs nog binnen garantie ;-)
Hierbij wat foto's voor de geïnteresseerde.
Chipsets zijn niet te lezen. Ik ben nu bij mama en heb daar maar heel beperkt gereedschap als basis dmm en Action schroevendraaiersetje (overigens een heel fijn setje met (hele) kleine bitjes en vage soorten bitjes als driehoekje, plat met inkeping voor maar 1 euro!)
De li-ion accu meet 4.1v. Als je hem aan een USB lader hangt brand een rood ledje, het lijkt erop of hij oplaad. Maar probeer ik hem aan te zetten met de powerknop dan lichten 3 blauwe ledjes een fractie van seconden op en gaan Daan weer uit. Dit zowel op accu als aan de usblader.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het laadgedeelte en accu lijken me in orde.

ik zie geen laad - IC.

U1 is de SD/hoofd controller.
U5 is de bluetooth controller (zie antenne)

onder die 2 zit een 8 poter die een versterker kan zijn of een eeprom. geldt ook voor die linker 8 poter.

dan heb je nog een aantal 3 poters. daarvan zou er een een laad IC kunnen zijn, maar lijkt me sterk. lijk er op dat er geen enkele vorm van beveiliging inzit, of deze zit misschien in de accu zelf.
dit kun je testen door de spanning te meten tijdens aanzetten.

is de aanknop een schakelaar of drukker? als het een drukker is heb je kans dat hij altijd een heel klein beetje stroom verbruikt. na een half jaar is de cel dood en is het over.

als ik naar de foto van de USB plug kijk zie ik dat de data signalen wel aangesloten lijken. mogelijk werkt hij ook aan de PC? zal dan misschien een kaartlezer zijn. kun je dat testen?

ik vermoed dus dat die aan de PC zijn bluetooth niet aanzet

heb je niet ergens een hele oude nokia of een ander stuk speelgoed met lithium cel? 3 oplaadbare NiMh cellen (3x1,2v) zou ook kunnen.

[edit]
als je een schakelaar hebt, dan is het circuit afgekoppeld van de accu.

als je een drukknop hebt, moet je altijd een circuit hebben die naar de knop 'luistert' en de processor 'aanzet'

er zijn manieren om het verbruik naar bijna 0,0 te krijgen, maar dat kost geld.

waarschijnlijk zetten ze processor in low power mode en is het ding nooit helemaal uit.

de processor verbruikt dus stroom, niet de knop ;)

[Bericht gewijzigd door Progger op vrijdag 11 november 2016 21:40:57 (19%)

GMT+1

Bedankt voor je tips en informatie. Ik zal hem eens meenemen naar mij werkhokje en er mee aan de slag gaan. En hem eens aan een pc hangen, zowel een Windows als Ubuntu.
Ik vermoed dat er in de cel een bevestigings pcb zit, de meeste hebben dat is mijn ervaring. Maar ik zal hem dan eens uit zijn wrap moeten halen.
De knop is inderdaad een drukker. Ik wist niet alleen dat die stroom konden verbruiken. Maar ik snap niet als de accucel kapot is hij nog 4.2v meet. Meestal zijn ze dan onder de 3v gedoken of zelfs 0. Ik zal er anders een andere li-ion cel aanhangen, ik heb diverse gsm accu's liggen.