Philips BX281U buizenradio

Hallo, ik heb enige tijd geleden een buizenradiotje gekocht op een rommelmarkt. Een Philips BX281U, een lief bakelieten radiotje welke ik voor de prijs (€30,-) niet kon laten staan. Bij het kopen heb ik even de stekker in het stopcontact kunnen stoppen om hem te testen. Daar zag ik dat de buizen gloeiden en er een zachte brom uit kwam. Ik heb totaal geen ervaring/verstand van buizenradio's maar wil hem toch graag repareren. Na enig speurwerk op het net is mijn eerste actie om alle teerpot condensatoren te vervangen. Er zit er eentje in welke is leeggelopen dus dat zal waarschijnlijk het probleem wel zijn. Ook leek het mij handig om de voedingselco te vervangen. Dit betreft een 50+50uF elco. Ik vroeg mij af of deze te vervangen is door een normale condensator en hoe het dan met de polariteit zit.
Bedankt.

Hubie

Special Member

Ah,dat is een AC\DC radio.U buizen dus.50% kans dat er 230 Volt op alle metalen delen staat.(stekker)
Oppassen als je daar in gaat knutselen.
Ik zou eerst het schema maar eens te pakken zien te krijgen.Dat communiceert wat makkelijker.

Schema heb ik al te pakken, is overal op het net te verkrijgen. Hier staat het schema: http://www.philipsradios.nl/BX281U.htm

maartenbakker

Golden Member

Zacht brommen doen universeeltoestellen (AC/DC) altijd wel. De elco vervangen helpt niet per definitie en een verkeerde vervanger kan dan wel eens korter meegaan dan het origineel nog mee kon gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@TS,ik ben zeker geen expert op dit gebied maar standaard worden allereerst alle teerknollen vervangen.
De 2 x 50 mu Farad elco is denk ik nog wel ergens te krijgen maar dan wss niet in de zelfde behuizing.

De radio bromt alleen, er komt dus totaal geen ander geluid uit. Ik heb toevallig uit een andere nieuwere radio nog een 50+50uf elco liggen maar ik weet niet of het beter is om er gewoon een nieuwe in te zetten.

Hubie

Special Member

Als je draait aan de volumeknop heb je dan meer of minder brom?

evdweele

Overleden

Het schema is te downloaden bij http://www.nvhr.nl/.
Klik in de linkse kolom op "Schema's" en vul op de volgende pagina Philips en BX281U in. Download het schema.

De afvlakelco 2x 50µF is meestal nog in goede staat, maar moet voor de goede werking eerst worden geformeerd.
Omdat je het toestel al hebt aangezet is het daar nu eigenlijk te laat voor, maar het helpt als je de radio aansluit via een gloeilamp van 60 watt in serie met het netsnoer. Nadat hij eerst grondig is gecontroleerd.

De gloeilamp werkt als stroombegrenzingsweerstand. Als er een kortsluiting in de radio ZOU zitten wordt de radio beschermd door de gloeilamp die dan fel oplicht.
Als er geen ernstig defect in de radio zit licht de gloeilamp eerst even op, en gaat daarna zwakker branden.

Een paar condensatoren moeten in elk geval op voorhand worden vervangen om schade aan de radio te voorkomen: koppelcondensator C83, de condensator C85 aan de luidsprekertransformator, en de ratelcondensator C110.

Bij Jukebox Revival zijn condensatoren van het bij deze radio passende model te koop. Neem condensatoren met een werkspanning van 400V of hoger.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik bestel en vervang eerst alle teerpotten en daarna zal ik eens zien of ie het doet, als er aan de elco niets hoeft te gebeuren laat ik hem lekker zitten.

evdweele

Overleden

Het is niet in alle gevallen noodzakelijk om alle teercondensatoren te vervangen, maar dan moet je wel over een isolatietester beschikken om de oude condensatoren op elektrische lek te controleren.

Vervang de condensatoren 1 voor 1, dat voorkomt fouten bij het monteren van de nieuwe condensatoren.
Vaak worden eerst alle oude condensatoren uit het toestel gesloopt, om daarna alle nieuwe erin te monteren. Zelfs als je veel ervaring hebt is de kans op fouten dan aanwezig.

@Hubie waarschuwde er al voor: Op het chassis staat de volle netspanning!

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

@TS\Dat alle buizen gloeien zegt niets over de conditie van de buizen,behalve dan dat de gloeidraden in orde zijn.
Ik zou iig de door evdweele aangegeven condensatoren als voorzorg vervangen.

Ik zal inderdaad voorzichtig de condensatoren stuk voor stuk vervangen, het is namelijk zeer lastig te zien welke waarde ze zijn zonder de circuit layout. Een grappig detail van deze radio is, dat het achterpaneel een aangebouwde stekker heeft voor de netspanning. Als je dus het paneel er af haalt is automatisch de spanning er af.

evdweele

Overleden

Op de laatste pagina van de documentatie staan alle componenten getekend met de nummering erbij.
In de componentenlijst kan je dan aflezen wat de waarde is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

@TS. Je mag ook een keertje langskomen in Zoetermeer met die BX281U. Als dat niet te ver uit de buurt is voor je. Je woonplaats staat niet vermeld je profiel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik woon in Gouda, en werk toevallig 3 dagen per week in Zoetermeer. Ik heb een lijstje gemaakt met de condensatoren welke ik ga vervangen. Zal dat eerst doen. Mocht het niet lukken kan ik eens langskomen.

Hubie

Special Member

Leuk toestel,1947-1948 lees ik hier.
http://www.radiomuseum.org/r/philips_bx281u_2.html

Heb vroeger ook eens zoiets cadeau gekregen maar die was van de jaren 50.

Dat ding werd zo heet dat je er bang van werd.
Blijkbaar is Bakeliet niet brandbaar,anders had er menig huishouden afgebrand.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 november 2016 16:08:05 (1%)

Hugo Welther

Moderator

Bakeliet is inderdaad niet brandbaar het is wel erg breekbaar.
Ik heb zelf ook een aantal van dit soort radiotjes staan.

In die tijd werd er voor de verhuur dit soort/type "U"-chassis ook in houten behuizingen gestopt. Die waren beter bestand tegen ruw gebruik. Plaatje asbest tegen de bovenkant binnen in de kast deed wonderen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Op 19 november 2016 21:48:04 schreef sambrouwer50:
De radio bromt alleen, er komt dus totaal geen ander geluid uit.

Dat kan wel kloppen want er moet een antenne op worden aangesloten. Beetje ruis zou te horen zijn? Anders ff de diverse roosters van de buizen aantippen met een schroevendraaier en luisteren of dat effect heeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 20 november 2016 16:20:52 (23%)

Hugo Welther

Moderator

Dan wel met één hand in je broekzak en op rubberzolen.
Alles hangt aan de netspanning in een "U-tje". (eventueel via een autotrafo in sommige types).

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Voedingselco reviseren, gelijkrichter nakijken en informatie inwinnen op www.gloeidraad.nl lijkt me het handigst.

En zoals eerder gezegd hangt het chassis van dit toestel aan de 230V.

[Bericht gewijzigd door Dominic op zondag 20 november 2016 17:08:36 (26%)

RAAF12

Golden Member

Even de nul opzoeken en zorgen dat de stekker er goed inzit. (spanningszoeker licht niet op als het chassis wordt aangeraakt), ik ben met reparatie U'tjes opgegroeid dus is het veiligheidsaspect hier nvt. Voor beginners kan zo'n radio een hele shock zijn, overigens net zoals een oude TV :-)

evdweele

Overleden

Even de nul opzoeken en zorgen dat de stekker er goed inzit. (spanningszoeker licht niet op als het chassis wordt aangeraakt)

Ook dan staat op de rest van de schakeling, de plus van de voedingsspanning van de buizen, nog steeds de volle netspanning !

Om iets veiliger werken gebruik je een scheidingstransformator, maar voor een eenmalige actie is dat een forse investering.

Gewoon bij alles dat je aan de radio doet eerst de netstekker uit het stopcontact trekken.
Tenzij je aan het toestel wil meten, maar dan ben je al een paar stappen verder dan de TS nu is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

Ik zei het als waarschuwing voor de TS.
Zelf ook mee opgegroeid en staan hier ook in de verzameling.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

Het is altijd oppassen met buizenradios.
Ik kocht een oude Sierra.(Elf jaar oud)Geen U toestel.
Ik dacht even een aardverbinding te maken met de waterkraan.
In de ene hand had ik de koperdraad en met de andere hand raakte ik de kraan aan.
Leermomentje dus.
TS geeft zelf aan dat hij geen ervaring heeft op dit gebied.
Dat is linke soep. !! Zeer zeker met een U-buizen radio.

evdweele

Overleden

Het grote verschil tussen vroeger en nu is dat je 40, 50 of 60 jaar geleden altijd bedacht was op gevaarlijke situaties als je met elektriciteit bezig was.
In radio's en tv's was altijd een hoge spanning aanwezig, dus na de eerste pijnlijke aanraking was je een stuk voorzichtiger.

In de huidige apparatuur is iedereen gewend dat je (bijna) overal straffeloos in kan graaien. 12V of 24V is vaak de hoogste spanning die je dan aantreft.
Wat extra waarschuwingen aan beginners met buizenapparatuur zijn daarom wel op zijn plaats.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.