Philips BX281U buizenradio

Hallo, ik heb enige tijd geleden een buizenradiotje gekocht op een rommelmarkt. Een Philips BX281U, een lief bakelieten radiotje welke ik voor de prijs (€30,-) niet kon laten staan. Bij het kopen heb ik even de stekker in het stopcontact kunnen stoppen om hem te testen. Daar zag ik dat de buizen gloeiden en er een zachte brom uit kwam. Ik heb totaal geen ervaring/verstand van buizenradio's maar wil hem toch graag repareren. Na enig speurwerk op het net is mijn eerste actie om alle teerpot condensatoren te vervangen. Er zit er eentje in welke is leeggelopen dus dat zal waarschijnlijk het probleem wel zijn. Ook leek het mij handig om de voedingselco te vervangen. Dit betreft een 50+50uF elco. Ik vroeg mij af of deze te vervangen is door een normale condensator en hoe het dan met de polariteit zit.
Bedankt.

Hubie

Special Member

Ah,dat is een AC\DC radio.U buizen dus.50% kans dat er 230 Volt op alle metalen delen staat.(stekker)
Oppassen als je daar in gaat knutselen.
Ik zou eerst het schema maar eens te pakken zien te krijgen.Dat communiceert wat makkelijker.

Schema heb ik al te pakken, is overal op het net te verkrijgen. Hier staat het schema: http://www.philipsradios.nl/BX281U.htm

maartenbakker

Golden Member

Zacht brommen doen universeeltoestellen (AC/DC) altijd wel. De elco vervangen helpt niet per definitie en een verkeerde vervanger kan dan wel eens korter meegaan dan het origineel nog mee kon gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@TS,ik ben zeker geen expert op dit gebied maar standaard worden allereerst alle teerknollen vervangen.
De 2 x 50 mu Farad elco is denk ik nog wel ergens te krijgen maar dan wss niet in de zelfde behuizing.