Philips BX281U buizenradio

Bedankt voor de recties, inderdaad een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ik heb qua techniek niet zo veel verstand van buizentechniek, echter heb ik al wel een aardige verzameling aan legerzenders uit de oorlog. De meeste werkej nog en aan de voedingsspanningen daarvan heb ik wel geleerd uit te kijken.

Wat nieuws omtrend de radio, ik heb alle teerpotten vervangen en intussen ontvangt de radio weer half Europa! Nu komt het leuke knutselwerk weer om de radio terug in z'n kastje te krijgen en het touwtje voor de zenderschaal weer op z'n plek te hangen. Het is mijn eerste buizenontvanger waarbij ik daadwerkelijk een reparatie heb uitgevoerd en ik denk dat er wel meer zullen gaan volgen. Bedankt voor alle hulp.

Hugo Welther

Moderator

Gefeliciteerd, goed te horen dat de radio weer werkt.
Het schaalkoordje wordt een uitdaging bij deze radio. Je hebt hier eigenlijk wat speciaal gereedschap voor nodig. Dit heb ik niet.
In de service doc wordt uitgelegd hoe het schaalkoordje weer goed te krijgen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evdweele

Overleden

Mooi dat het is gelukt.
Schaalkoorden omleggen in zo'n klein toestelletje is een kunst op zichzelf.
Philips had daarvoor een verende klem die om het snaarwiel werd geklemd om het koord op zijn plaats te houden, maar die klemmen zijn nu nergens meer te vinden.
Met plakband, krokodillenbekjes, wasknijpers en alles wat je nog meer kan bedenken kan je proberen om het koord tijdelijk te borgen.

Óp naar de volgende reparatie van een buizenradio :-)

PS: Laat zo'n oude radio nooit zonder toezicht spelen. Apparaten van 70 jaar oud blijven onbetrouwbaar, hoe goed ze ook zijn gerepareerd.
Als er iets defect raakt kan er niet alleen schade aan de radio ontstaan, maar het toestel kan ook brand veroorzaken.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 26 november 2016 08:10:36 (22%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.