Op 25 november 2016 11:09:31 schreef fatbeard:
https://www.youtube.com/watch?v=I2C-PYvtCIY laat zien dat het wel degelijk de bedoeling is dat het wat sneller gaat dan 1-komma-beetje omwenteling/minuut...
Mogelijk heeft het ooit goed gewerkt en is het overleden toen er net te weinig batterijspanning was (met een incorrect geprogrammeerde brown-out doet een pic hele rare dingen zoals vastlopen).
Het experiment om de 4050 te vervangen kost wel 30 cent plus porto, de 74HCT4050 die rew gevonden had zal marginaal 'duurder' zijn.
Maar om het 'probleem' blijvend op te lossen zal er ingrijpender gehandeld moeten worden: een èchte motor driver.
Wat je nodig hebt is een full H-bridge, die zijn gewoon te koop of zelf samen te stellen uit een paar torretjes volgens het schema van Ωπ.
Helaas past geen van die oplossingen op de print...
Zo eindelijk wat bijval!
Voor al die lieden die geen probleem zien of zagen, krabbel je nog eens achter de oren!!!
In dit youtube filmpje laten ze het batterijvak zien (op 1 min 13) en dat is exact hetzelfde met knopjes en metertje en layout als mijn exemplaar! Had ik nog niet aan gedacht daar te zoeken
Ik ga over tot vervangen van de CD4050 als eerste (gemakkelijke) poging van mijn kant. Omdat het toch ooit goed gewerkt moet hebben en vanwege de lage prijs. (het wachten is op de aflevering van die CD4050)
En voor @Hunter:
Opbouwende kritiek is altijd vele malen beter dan "afzeiken"
Daarom vind ik het positief verrassend dat je zoiets gaat ontwerpen/na-bouwen of bootsen. Ik ga ook eens kijken wat die LB1938FA voor een ding is misschien kan ik daar ook wat mee.
Als je voortaan geen Frans meer wil gebruiken in een NL forum dan doe je velen een plezier waarschijnlijk