Op 19 december 2016 17:47:26 schreef Lambiek:
Weet je hoeveel spanning de motor moet krijgen in deze opstelling?
Als de horloges 1 omwenteling maken per 10 seconden dan loopt hij goed en dat doet hij met de motor direct op 4,45 VDC. Hij gebruikt dan ±7,5 mA
Zou dat helpen denk je?
Het bovenstaande toont aan dat dat helpt.
Dat kun je niet zomaar uitwisselen.
In dit bijzondere geval wel dus dat is gebleken.
Hoe kun je dan ooit de snelheid gaan regelen?
Ik wil de draaisnelheid niet regelen maar standaard wat verhogen. Dat moet volgens de youtube filmpjes kunnen met vergelijkbare opwinders waarin vrijwel zeker dezelfde schakeling zit.
Dan zal dat de regeling zijn, dat je motor frequenter draait per 24 uur.
Hij moet afhankelijk van de (programma)stand van de rotary-encoder meer of minder keer per 24 uur van richtig veranderen, niet op een andere snelheid draaien dus. Bijvoorbeeld 2x per etmaal een links en rechts cyclus en op een andere stand 6x per etmaal etc.
Dat kun je niet zomaar doen, dat moet in de software ook opgegeven worden als je je X-tal veranderd.
Blijkbaar niet want het prg loopt gewoon 5x zo snel!
Dus als je wil dat je motor sneller of langzamer wil laten draaien zal je een nieuwe schakeling moeten ontwerpen.
Daar ben ik dus een beetje mee bezig en dan alleen zo dat de motor meer spanning krijgt. Er is nu teveel spanning "verlies" over de sinkende en sourcende fets tesamen in de CD4050.
Ik heb overigens het programma uit de PIC (laten)copieeren, zelf kan ik daar niets mee, geen kaas van gegeten. zie bijlage
Opwinder pic16c54B.hex