HP8711C: Wie kan me helpen in de wondere wereld van netwerk analyse?

fred101

Golden Member

Wat ik al eerder vermelde is dat je eens met een VNA hebt gewerkt je de SA met TG en een coupler snel vergeten ben (teveel handelingen om je transmissie en reflectie te meten).
Met filters afregelen blijf je aan de gang.

Dan heb jij hele andere ervaringen dan ik. Bij mijn SA+TG druk ik op normalise en ik kan een filter gaan afregelen.
Een VNA voegt fase meting toe, dat maakt calibratie ineens veel meer werk maar meten blijft verder gelijk, het duurt alleen meestal wat langer bij een VNA doordat hij 2x zoveel moet verwerken.

Met mijn antieke analoge VNA's moet ik de calibratie zelfs hardwarematig doen. Daar wordt je helemaal niet goed van.

Uiteraard heb ik ook naar die SDR kits gekeken maar zeg bij voorbaat al nee.

Als je ziet wat er in die S parameter test sets zit aan metaal(of om in mijn bewoording te blijven oud ijzer)lijkt me het stug dat ze die kwaliteit in een dergelijk klein kastje kunnen proppen.

Je hebt bij de SDR kits ook geen coupler nodig maar het kan wel als je dat wilt. En in principe ook geen test set maar het kan wel, hij wordt dan bestuurd door de VNA, nertzoals je er RF-IV metingen mee kan doen. Dat maakt meten heel wat eenvoudiger en betrouwbaarder. Ik heb voor mijn VWNA een testset maar veel gebruik ik die niet. Alleen als ik SP2 metingen wil doen (vanwege de 12 term correctie die hij dan doet) maar dat lukt ook makkelijk zonder.

Vergis je niet, een VNA is zo goed als zijn calibratie. Als ik een top VNA calibreer met een tweede hands calkit zonder parameters (dit omdat het vaak sets zijn die niet meer door de jaarlijkse calibratie kwamen) en een budget VNA model met een top calkit incl alle parameters dan zal die budget VNA een beter resultaat geven.

Het is niets meer dan: ik duw er 50 ohm op en zeg tegen de VNA, "dit is precies XX,XX ohm met de een aantal parasitaire parameters. bv in ps opgegeven, of in nH / pF etc. En die parasitaire parameters zijn het aller belangrijkste. Liever 51,1 ohm met 40ps als 50,000000 ohm met een onbekende delay. Want zonder die data heb je nog niets. Je fase info is dan eigenlijk onbruikbaar. Hier de load als voorbeeld, er zijn natuurlijk nog minimaal open/short/tru standaards nodig en de specs daarvan zijn nog belangrijker

Vergis je niet, het SDR ding kan dingen waar jou HP alleen maar van kan dromen. Als ik goed calibreer slaagt hij voor de R&S T-check. Diverse gebruikers hebben hem vergeleken met professionele VNA's op hun werk en je kan meestal de plaatjes zo over elkaar leggen. Alleen al de enorme hoeveelheid markers en 6 traces tegelijk in elke denkbare parameter, en zo niet dan maak je zelf een customtrace. Daarnaast TDR, polar, smith, radar, log, lin plots. Eenvoudig printen of opslaanm, er zit zelfs een complexe calculator in. etc Vergis je niet in het uiterlijk, zet dit ding in een kast met voeding en display, en het ziet er heel anders uit. (en wordt een heel stuk duurder) Vroeger was er een enorme zwik powerhungry logic hardware nodig, tegenwoordig kan dat in een IC.

Die HP was geen ook high end model, het was een RF economy network analyser voor productie testing uit een tijd dat digitale signaalverwerking nog lang niet was wat het nu is. Net als wanneer je DSO's vergelijkt, toen groot, zwaar en vreselijk beperkt tov een moderne variant van het zelfde merk en nivo. En die nieuwe is vaak ook nog goedkoper. En nu heb je ook nog echte budget scoops en zelfs die kunnen meer.

Je hebt het over de setset. Die zit zover ik weet niet standaard in de 8711C. Wat voor parameter test set heb je er dan bij gekocht ?

Niet om je af te zeiken, je kunt een hoop los met die van jou hebben maar ik zie de feiten wel graag goed voor latere meelezers op zoek naar info.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beste Fred,

Je verhaal is me volkomen duidelijk.

Inderdaad is die HP 871*A/B/C/ET/ES serie een budget network analyzer en niet te vergelijken met de R&S die ik heb staan.

Voordeel van de HP is dat de bediening simpel en snel is.

Pas geleden kon ik een HP 8753E kopen met losse S Parameter set tot 6 GHz maar een bridge bleek een tik(je) te hebben gehad(zag het gelijk)en de eigenaar maar bedrijfsmatig meten met dat ding en niets in de gaten hebben (dus wordt ie je aangeboden op Ebay of via een andere weg met een grote boog omheen lopen)

Heb met die eigenaar van dat bedrijf(iets met lasers)de test set open gehad en daarna snel weer dicht gedaan en hem bedankt voor de moeite voor het aanbieden van het toestel.

Nogmaals zijn de prijzen die voor dergelijke apparatuur gevraagd worden(ditmaal 2650 Euro)VEEEEL te duur(en al was hij goed).

Volgens die meneer had hij er een paar jaar geleden nog $10.000 voor betaald in de USA.

Overigens heb ik gelukkig een forum lid bereid gevonden om de eprom te herprogrammeren dus met die HP 8711C gaat het ook goedkomen.

Wat betreft die VNWA is het allemaal leuk wat hij kan maar boven de 500 MHz houdt het toch wat snel op maar dat zegt natuurlijk niet dat je voor een paar knaken heel veel plezier kan beleven (beter dan dat je in de kroeg zit)

De VNWA lijkt me ideaal om in de wondere wereld van de netwerk analyse te stappen/verkennen maar denk in mijn geval dat ik er (te) snel ben op uitgekeken en toch maar voor een toestel met meer preformance ga(en daar valt die HP 8711C absoluut ook niet onder).

fred101

Golden Member

Wat betreft die VNWA is het allemaal leuk wat hij kan maar boven de 500 MHz houdt het toch wat snel op

Echt niet, de mijne halen beide de T-check tot 1300 MHz. (een calibratie/performance test van R&S) Hij is met wat minder prestaties bruikbaar tot 1500 MHZ . De software zelf heeft geen onder of bovengrens. Er zijn mensen die met additionele zelfbouw hardware tot > 7 GHz gaan. De software kan ook voor de N2PK worden gebruikt. Dat is trouwens qua prestaties een heel erg goede VNA.

Ik heb ook wel eens aan zo'n HP-8712 gedacht maar ik vind ze veel te weinig kunnen en qua prestaties ga ik er ook niet op vooruit. Destijds was het waarschijnlijk heel wat, maar nu is het een achterhaald apparaat. Net als de eerste digitale scoops uit die tijd.

Welke R&S heb je ? En waarom dan zoveel moeite en geld uitgeven aan deze HP ? Ik zou dat zelf eerder in accessoires hebben gestoken voor de R&S.

Zeker als beginner. Je koopt inderdaad zo een kat in de zak omdat je niet weet waar je op moet letten. (als je dat wel allemaal weet ben je geen beginner) Als je bij die R&S een officiële calkit hebt kun je mooi daarmee de kits voor je HP opmeten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Beste fred en de rest,

Een R&S FSH4.24 met Vector, DTF en Vector voltmeter opties.

Echt een basis handheld toestelletje maar al een stuk beter dan die HP.

Die HP 8753E hoort trouwens ook al thuis in het museum voor oude achterhaalde techniek (belachelijk wat ze voor die ouwe zooi durven te vragen op internet).

Dynamisch bereik 90 dB tot 500 MHz daarboven 50 dB (sorry maar daar kan ik geen 3x cavity filter mee afregelen en zeker boven de 500 MHz niet....jij wel?)

Nu begrijp jij dat ik een toestel(stationair)zoek met nog(veel)meer performance dan die R&S.

Ben weer benieuwd naar je reactie ouwe VNA expert (heb je cursus helemaal gelezen op je site).