JVC - DR-E31 Geen geluid bij opstarten - Wel na enige tijd opwarmen.

Beste leden van CO,

Deze versterker (JVC DR-E31) doet eigenlijk al jaren lang dienst. En sinds enige jaren (+/- 4 Jaar) werkt het geluid niet bij het aanzetten. De relais schakelen wel meteen, maar pas na enige tijd (1-15min) of soms langer komt het geluid pas (vertraagt, zacht ---> ingesteld volume) op.

Vaak helpt het ook om het volume een paar keer richting MAX te draaien. Nu het echter weer wat kouder begint te worden heeft dit "oude beestje" er steeds minder "zin" in. Dus leek het mij wel eens tijd voor onderhoud.

Nu heb ik het apparaat maar eens open geschroefd en ben gaan kijken (met gebrek aan service handleiding) naar eventuele opmerkelijke fouten en het viel mij op dat er 2 grote elco's zijn die rondom een of andere substantie op de printplaat hebben zitten. Nu lijkt het me een te dunne laag voor lijm welke wel vaker aanwezig is rondom condensatoren/elco's. Zou het kunnen dat door uitdrogen van de elco's het geluid afwezig blijft? Ze zijn ge-rate voor 50v. Ik zie voor de rest geen optische defecten.

Ik heb foto's van de interne componenten bijgevoegd als bijlage.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

dat is zeker wel lijm, is gewoon dunne geweest. wat je zegt over het geluid klinkt als een vuil speaker relais, maar elco's die uitgedroogd zijn kan ook, niet de grote maar kleintjes in het signaalpad. met een fohn is dat wrs wel uit te vinden, in koude toestand opwarmen met de fohn zou sneller geluid op moeten leveren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Die substantie is wel degelijk lijm en als die elco's stuk zouden zijn dan is dat voorafgegaan door een vreselijke brom.
En het volume naar max draaien om weer geluid te krijgen duid meestal op een vuil of defect luidspreker relais.
Grrr testman was sneller. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Betreft de fohn test: Dit lijkt me dan om te testen of er condensatoren/elco's defect zijn? Of geld dit ook voor de relais?

Moet dan even opzoek gaan naar de speaker relais. Ik heb tot heden maar 1 relais zien zitten (Naast de trafo).

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

er zal maar 1 relais inzitten, 2 contacten in dat relais welke L en R schakelen. de zwarte aansluiting van de speakers wordt nooit geschakeld..

fohn is voor de elco's, die worden meestal bij warmte beter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gok dat de gele relais (boven de elco's) dan de spreaker relais is. Ik kan proberen om deze te overbruggen en zien/horen of het geluid dan wel functioneert.

Ik kan me herinneren dat ik ooit eens de "balans" naar 1 zijde heb gezet, toen het volume op max heb gebracht en terug. Waarna beide speakers ook functioneerden nadat de "balans" weer neutraal was ingesteld. Als het echt de ralais zou zijn dan verwacht ik dan dat alleen 1 enkel kanaal functioneert in deze test.

Maargoed tijdelijk overbruggen kan natuurlijk geen kwaad.

"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -

Tijdelijk overbruggen kan, maar dan wel zonder aangesloten speaker! Tijdens het opstarten moet de versterker stabiliseren en dat kan gepaard gaan met kortstondig DC of andere rare geluiden op de uitgang. Zowel versterker als speaker vinden dit vaak niet leuk.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
"The greatest good you can do for another, is not to share your own riches, but to reveal to him, his own." - Benjamin Disraeli -