Samsung 50" plasma geeft enkel een flits

Beste,

Sinds een tijdje heeft mijn samsung plasma tv een storing.
de laatste tijd gaat hij moeilijk aan, de tv start normaal op tot het moment dat het scherm zelf aan springt dan flitst het beeld eenmalig maar valt dan weg.
Ik heb de Tv meerdere keren aan en uit gezet en uiteindelijk bleef het scherm werken. (heb de tv een week niet meer uitgeschakeld)
Nu ik heb de TV per ongeluk uit gezet en nu heb ik weer het zelfde probleem.

De tv functioneerd verder helemaal, dus de voeding en aansturing lijken in orde.
Visuele inspectie van de printplaten tonen ook geen defecten zoals gesprongen caps

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Het betreft type: PS50B530

Een video van de storing
https://www.facebook.com/robbertl1/videos/1355253851182108/

Alvast bedankt
groetjes Robbert

maartenbakker

Golden Member

Bij dat soort storingen moet je hem niet net zo lang aanzetten tot hij werkt en dan niet meer uitzetten, want dan weet je zeker dat het een keer afgelopen is (gevolgschade).

Doordat je hem nu per ongeluk uitgezet hebt, is de gevolgschade met een beetje geluk achterwege gebleven. De engel die een flits gaf heeft zijn werk als beschermengel dus goed gedaan :9

Hoe dan ook, de kans lijkt me gezien de symptomen best wel groot dat er slechte elco's op de voeding zitten. Er zijn er vrijwel zeker ook een paar zichtbaar bol, maar ook als ze niet bol staan kunnen ze stuk zijn. Als er niets zichtbaar bol staat zou je nog even met de haardrogermethode kunnen kijken, maar ik denk dat de kans ongezien ook al wel 90% is. Gebruik hiervoor geschikte vervangers (fatsoenlijk merk en low impedance/low ESR) en vervang er liever een paar teveel dan een paar te weinig.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
MNM(tm)

Golden Member

Uit de voeding komen de hoofdspanningen Vs en Va. Blijkbaar zijn deze spanningen op het juiste niveau tot het paneel wordt ingeschakeld, want als dat niet zo zou zijn, zou de voeding zelf al veel eerder ingrijpen.
Gezien de enorme verkleuring als het scherm op komt ga ik denken aan een fout op het X-SUS board, waar de hulpspanning Ve wordt gemaakt.

Gaat het toestel trouwens weer helemaal uit (terug naar stand-by) nadat het panel in de fout is gegaan of start het toestel opnieuw op of blijft het toestel verder wel gewoon aan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik vermoed een goed los contact op voeding, meestal de grote condensatoren en trafo's. Loop alles goed na.

Shiptronic

Golden Member

Op 1 augustus 2019 18:48:32 schreef smd:
Ik vermoed een goed los contact op voeding, meestal de grote condensatoren en trafo's. Loop alles goed na.

Kan je dat uitleggen, een goed los contact ?? Een los contact is inmijn beleving nooit goed

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een los contact die alleen een vonk geeft en werkelijk losgebrand is.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.