Motor afzuigkap

Mijn afzuigkap werkt niet meer, motor helemaal dood. Daarom heb ik via marktplaats een vergelijkbare gekocht. Uiteraard eerst getest, werkte 100%. De motor inclusief schakelaars en bedrading (zonder dit alles los te koppelen) heb ik overgezet, en toen ik hem aanzette maakte hij in stand 1 een vreemd schrapend aanloopgeluid. Even de condensator checken, dacht ik, en ja hoor: helemaal bol (waarschijnlijk na of tijdens die test bij de verkoper gebeurd). Zo'n 4uf type van 15x20x40mm.
Ik had geen exact vervangend exemplaar liggen, maar zo'n blok met 3 mogelijkheden: 2,5/4/4,75 uf. Per abuis eerst de 2,5 uf aangesloten, waarbij hij in stand 3 erg begon te brommen, toen 4uf (aanloopgeluid), toen diverse combinaties. Hoe ik het ook aansluit, ook met een nieuwe 4uf, het is niet optimaal. Na uitzetten van de motor, als hij bijna stilstaat dan ook een een vaag schrapend geluidje.

Overigens is het een motor met 5 aansluitingen die rechtstreeks bestuurd wordt dmv 3 indrukschakelaars. Er zit dus verder geen elektronica in de aansturing.

Mijn vragen aan jullie:
1. kan er iets kapot gaan in de windingen als je hem opstart met defecte condensator of met een condensator van een te lage waarde?
2. wat kan dat licht schrapende geluidje betekenen.
3. Is deze motor nog te redden?

Jullie gewaardeerde mening is welkom!
Goed wekkend,
Mark

Nergens een type beschrijving of foto van de motor, dat maakt het heel lastig.
Voor ons is dat een beetje zoals: ik heb een auto en er mankeert iets aan, maar om op uw vragen te antwoorden...

1) gaat niet kapot door een te kleine condensator, eerder door een condensator die kortgesloten ligt, meet de oude eens door.

2) Er zal wel iets haperen maar dat kunnen we niet van hieruit weten.

3) Dat is (voorlopig) koffiedik kijken

LDmicro user.

1: kan wel degelijk, als de motor niet wil aanlopen door een te lichte condensator of 1 die in sluiting ligt dan stookt de motor de hoofdwikkeling en aanloopwikkeling op.

2: wrs loopt de fanschoep ergens tegenaan.

3: een 4uf bedrijfscondensator kun je overal vinden..

overigens heeft een motor vaak een temperatuur beveiliging in de wikkelingen zitten, die kan bij de oude motor stuk zijn gegaan. deze zijn te vervangen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 27 november 2016 10:47:24 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste MGP en Testman,
dank voor het meedenken.

- de fan loopt helemaal vrij;
- de condensator maakt geen sluiting (geen reading met ohm-meter);
- met de condensator-tester krijg ik geen reading;
- zelfde probleem met een nieuwe 4 uf condensator.

Afhankelijk van de waarde van de condensator krijg je verschillende mogelijkheden:
óf hij start moeizaam op;
of op een of twee snelheden houdt hij in of begint hij te brommen
óf hij zoemt even bij opstarten en doet het verder prima.

Motortype is ws uit foto in bijlage af te leiden.

Dank en groet,
Mark

ik neem aan dat de schakelaar en kabels verder niet los zijn geweest die aan de marktplaats motor zaten? elke stand moet apart worden geschakeld, dus van hoog naar midden en laag, geen 2 standen parallel schakelen.

je had het over een multi condensator, zat die aan de oude motor?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, niets losgekoppeld. de multicondensator had ik nog liggen. De oude motor werkte zonder condensator.

Door dat brommen vermoed ik dat de hulpwikkelingen verbrand zijn, of een deel ervan, maar dat moet je opmeten.

LDmicro user.