Motor, arduino uitgesteld uitschakelen ivm gps-tracker

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Hai allemaal,

Op mijn motor wil ik een gps tracker maken om mijn ritten op te slaan. Dit doe ik iedere 20 seconden op een microSD kaart en ieder uur wil ik dmv een GPRS met europa-simkaart (hoera vodafone!) de huidige positie van mijn motor versturen naar een website zodat de familie mij op de toekomstige vakanties nagenoeg realtime kan volgen.

Nu zit ik met het volgende; als ik de motor loopt heb ik een constante stroomdraad met daarop +12 volt. Als ik de motor uit zet valt deze spanning weg en zal ik de arduino stoppen. Echter dan wordt mijn laatste locatie niet geupdate. In theorie kan ik dan 59 minuten verder weg zijn dan de laatste update.

Wanneer de motor uit gaat moet er dus nog een update verzonden worden. Heb ook al aan een capacitor gedacht, maar als hij de gps fix of netwerk niet gaat vinden is de stroom ineens op. Dus liever een solide oplossing. Parkeer ik in een garage dan is het pech, maar dat is allemaal softwarematig een oplossing voor te vinden. (Probeer 5x een update, wacht 5min, daarna nogmaals, etc. etc. na 5x dan exit bv.)

Nu heb ik de volgende schakeling bedacht. Zie tekening. Heb al meerdere tekeningen gemaakt maar dat zijn allemaal propjes geworden en de prullenmand ligt al vol. :/

Bij het in-schakelen gaat dat wel werken, maar als ik de motor uit zet zal de relais weer schakelen en zal de arduino ook uitvallen.

Dus dacht ik om vanaf de arduino een pin dezelfde relais in zijn huidige positie te houden en een 12volt er parallel bij langs te zetten. Dan moet er nog een relais komen, want met een transistor kan ik alleen maar de negatief/min/ground schakelen, toch?

Alleen dan ben ik er nog niet, want dan weet de arduino niet dat de motor uit gaat! 8)7

Wel zou ik het fijn vinden als de 12 -> 5volt converter (traco trs 1-2450) helemaal uit gaat, dan heb ik ook geen lek stroom. Zonder dat er niets achter de converter zit neemt hij toch 3mA bij 12volt.

Goed, hoe dan ook ik kom er niet uit dus ik dacht misschien zitten hier een paar knappe heren die mij een beetje kunnen helpen. ;-( De rest gaat mij allemaal wel lukken en werkt ook al op mijn breadboard.

PS; wat ook nog kan is geen constante stroom gebruiken, maar de knop van mijn startmotor, ik weet niet wat beter is. dus dubbele help. :-)