Acculader zijn volt zou hoger moeten zijn dan de te laden accu

Bij een discussie was er sprake van dat de lader zijn max spanning hoger moet zijn dan te laden accu.
Ge geeft dan veel geld uit en dat ladertje geraakt amper boven de 12,5 V .Bij rapide laden (10A) zit die spanning hoger.
Of zijn er landen met 240 v ipv 220 v ? Is mss larie omdat er begrenzing opzit voor max spanning, anders brubbelt je accu teveel en daar stopt ook de lader.
Moet je lader zijn spanning hoog genoeg zijn ?

Arco

Special Member

Loodacculaders komt vaak een pseudo-gelijkspanning uit, die je niet (goed) op DC bereik van een multimeter kunt meten. (het is niet afgevlakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

snap niet wat de discussie is?
tuurlijk is de spanning van de lader hoger dan de accu. anders laadt hij nooit op. Stroom vloeit nu eenmaal niet helling op.
Hoeft natuurlijk niet 100% van de tijd de zijn. veel acculaders laden pulserend of in fases of andere rare patronen.

en is het probleem nu dat je accu's niet vol worden? of heb je alleen maar met je multimeter aan de acculader gemeten? ik zie nog steeds je doel van dit topic niet echt?

Nu gaat het weer over slechte multimeters. Maar ik heb zo'n oud ladertje met 9 knopjes ,6v-12v-24v en plaatjes als gelijkrichters.
Als ik dat gebruik dan geraakt de batt goed vol. En die heeft een max spanning van 15 v.
Waarom verkoopt men slechte laders die je accu niet goed laden. Of is de klant te dom?

Als we over loodaccu's praten, en de spanning 15v is, noem ik dat niet 'goed laden' maar 'overladen'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

nogmaals. concludeer je dat je accu's niet goed laden omdat de spanning "maar 12,5V" is, die je rechtstreeks meet je met multimeter op je acculader?
of laadt je accu echt niet? of waaraan trek je nu de conclusie dat het een slechte lader is?

zelfs als je acculader maar tot 12,5V zou gaan ipv 13,8, 12,5V is 75% vol ofzo. prima om elke auto mee te starten, je dynamo vult hem daarna wel verder.

ik lees in heel je verhaal niks vreemds behalve jouw conclusie dat het een slechte lader is

High met Henk

Special Member

Wij hebben 2 zware absaar laders. Open klem spanning aldus handleiding 10.5 v.

Pas belast loopt de spanning flink op..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

kwam pas een ingebouwde loodgel accu tegen met een laadcircuit bestaande uit een 1A 12VAC adapter en 1 1n5404 diode. geen beste lader voor een loodgelaccu. spanning kwam dan ook niet hoger als 11,5V om daarna weer in te zakken, door die gammele accu..

waar rook was, werkt nu iets niet meer