Sinds welk jaar bestaat de zonebepaling voor bad- en douche ruimten?

In een zeker jaar is de zone-indeling voor natte ruimten gekomen. Laatste aantal jaar kennen we die uit bijlage 701A NEN1010. Toen die zone-bepaling er nog niet was, hoe mocht toen het badkamerlicht geplaatst worden? Mochten er toen gloeiperen boven de douchekop gehangen worden bijvoorbeeld?

Sinds wanneer bestaat het zone-plaatje (wat afgelopen jaren al velen malen is gewijzigd maar dat terzijde)? Is dit pas in de jaren '90 gebeurd of was die er al in de NEN uit 1962 bijvoorbeeld, toen er nog niet eens een aardlekschakelaar verplicht was?

Ik ben hiernaar op zoek i.v.m. het chronologisch uitzetten van ontwikkelingen m.b.t. veiligheid en elektra voor woningen. Ik heb zelf de oude NEN-normen niet ter beschikking helaas.

Wat de invoering van de zone-indeling betreft gok ik even op halverwege de jaren '80. In de jaren '60 bestond die indeling in ieder geval nog niet.

GJ_

Moderator

Op 4 december 2016 13:22:21 schreef bobby123: Ik ben hiernaar op zoek i.v.m. het chronologisch uitzetten van ontwikkelingen m.b.t. veiligheid en elektra voor woningen.

Het zou echt interessant worden als je daar tegen ook het aantal slachtoffers van onveilige situaties in huis zou afzetten. Zodat je het nut van die extra veiligheden kunt aantonen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar dan wel vergeleken met het aantal zelfklussers.
Als dat sterk stijgt, bijvoorbeeld omdat een verbod op zelf klussen opgeheven wordt, dan kan het aantal ongevallen stijgen ondanks een andere maatregel die op zichzelf niet slecht is.

e: in plaats van 'verbod op zelf klussen' kun je ook lezen: 'verbod op gebruik van een ongekeurde installatie'. Er staat me iets van bij dat die situatie bestaan heeft.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 4 december 2016 21:41:42 (27%)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is er ooit zo'n verbod geweest? Als het zo is, dan was dat voor mijn tijd, of ik heb me er nooit wat van aangetrokken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De grootste toename van veiligheid in woningen en daarmede afgame van het aantal dodelijke slachtoffers door Elektra in woningen kwam door invoering van de 30 mA aardlekschakelaar. Dit is stapje voor stapje gedaan. Zelfs in de allernieuwste NEN1010 , die nu nog niet van kracht is, zijn de voorschriften nog aangepast zodat nog meer in woningen beveiligd wordt door 30 mA aardlekschakelaars.

Zoneindeling in badkamers is gekomen bij de invoering van de 3e NEN1010 (de lichtblauwe) dacht ik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evdweele

Overleden

Het lijkt me lastig om cijfers over elektriciteitsongevallen in badkamers uit die tijd bij elkaar te krijgen.

- Werden die elektriciteitsongevallen überhaupt ergens geregistreerd?
- In de jaren '60 had lang niet elke woning een badkamer; er bestonden nog volksbadhuizen in Nederland.
- Er werd door een bevriende bouwvakker een hokje getimmerd in een hoek van een slaapkamer of in de keuken.
- De elektriciteit in de formele badkamers bestond meestal uit niet meer dan een gloeilamp aan het plafond met de schakelaar op de gang of een schakelaar aan het plafond met een trekkoord.

Mijn eerste woning was nieuw gebouwd in 1972. De elektriciteitsvoorziening in de badkamer was een lamp aan het plafond, schakelaar met trekkoord en een wasmachineschakelaar met trekkoord.
Weinig kans op een ongeval met de elektriciteit, tenzij je er aan ging prutsen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Mijn woning, '71, trekschakelaar op 225cm en lamp in de midden, centraaldoos systeem.
4 mmq aarding aan de radiator rechtstreeks naar de meterkast.

De eerste zoneindeling was bij mijn weten hoog/laag.
Dwz, schakelaar boven het niveau van de douchekop.
Eventueel een scheerwcd in de andere hoek bij de wastafel. (heb ik niet)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

boven de 2meter25 is het overal weer gewoon (achter ALS 30mA)
In '95 toe ik op school zat waren de zones er i.i.g. al.

De grap van de leraar was toen altijd dat je alleen met batterij aangedreven "speelgoed" onder de douche mocht, nou dat onthielden die 30 jongens van 17 wel.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op 5 december 2016 00:29:35 (40%)]

zit sinds 2009 in de PV.

scheer wcd's was in 1980 nog standaard, in 1985 al niet meer. toen was in de badkamer alles achter aardlek plaatsen. toen veranderde er best wat, een ra wcd op de badkamer mocht ( vanwege de aardlek 30ma ) en schakelaars buiten de natte ruimte plaatsen was ook niet meer nodig ( afgezien van trekschakelaars die eerder al mochten)

het komt nog wel voor, in de nieuwbouw als de doucheruimte te klein is dan komt de schakelaar gewoon buiten de douche te zitten.

meen wel dat de zoneindeling voorheen 0, 1 en 2 was en nu nog maar 2 zones bevat, dat is recenter gewijzigd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer