Soldeersteun voor printen

Weet iemand hoe deze steuntjes heten en waar ze te koop zijn?

Wat is precies de toepassing van die steuntjes? Is dat een PCB om eenvoudig te reflowen dubbelzijdig en dan componenten vast houdt oid?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: hangt er vanaf of ze hol zijn of niet. De holle versies kun je inderdaad voor zwevende montage van through-hole componenten gebruiken, de massieve zijn bedoeld als testpin (waar je een krokodillenbekje o.i.d. aan vast kunt zetten).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

Werden beide gebruikt ook voor componenten. Werd er vaak gewoon omheen gedraaid...

http://www.tdpri.com/attachments/ground-bus-jpg.148312/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hahaha... Ja, zo kan het ook. :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dat is toch een prima oplossing voor het maken van buizenversterker.
Als alles op een printplaat moet worden bepaalde banen wel erg breed.

En buizenversterkers hebben meestal redelijk grote onderdelen.

Dank jullie voor de bijdrages..

Arco

Special Member

Nadeel van die gaatjes was dat er maar 1 onderdeel in kon, en de pinnen vaak door meerdere onderdelen benut werd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Bij C****D hebben ze kunststof plaatjes lijkt op pertinax maar is het niet.
Met soldeerlippen en M3 boutjes,moertjes kan je zelf zoiets op maat maken en een soldeerlip plaatsen waar JIJ dat wilt.

evdweele

Overleden

Amroh / De Muiderkring gebruikte in hun ontwerpen meestal draadsteuntjes en montagebordjes.
Met een goede planning van de dradenloop zijn daar heel nette resultaten mee te behalen.

http://radiocentrum.com/zoeken.php?productquery=montagebord

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 7 december 2016 18:29:19 (17%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een strip zoals in de foto van @arco was inderdaad standaard in buizenradio's en -versterkers. Het prentje van @evdweele toont het typische gebruik, inderdaad best netjes.

Maar dat is niet waar deze draad om gaat: zo'n strips waren er aan de lopende meter, gewoonlijk uit pertinax, meestal met twee rijen soldeerogen erop. Zouden zo'n strips nog te koop zijn, trouwens? Toen ik erom vroeg bij mijn componentenboer was het antwoord dat ze, ondanks intens zoeken in Oost-Europa, nergens meer te vinden waren. Maar dat was voor de dagen van het Verre Oosten.

De openingsvraag ging over een soort pennetjes die je in een print soldeert; da's een heel ander verhaal.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

@BFM

Bij Baco in IJmuiden heb ik een jaar of 5 geleden een handje van die soldeersteuntjes en een paar montagebordjes meegenomen.
Aan de afwerking te zien duidelijk afkomstig uit het Verre Oosten.
Nu heeft Baco ze niet meer in voorraad zie ik op hun website.

Voor die soldeerpennen uit de openingspost betaal je wel de hoofdprijs.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 7 december 2016 18:59:32 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

@BMF Ok,maar mss brengen we de TS wel op het idee van 'zo kan het ook'

mel

Golden Member

vroeger had je gaatjespertinax en holnietjes, moest je met een dreveltje uiteenslaan
Dreveltje heb ik nog steeds...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Ik heb nog een zakje met holnietjes. Maar geen drevel en geen gaatjespertinax :-)

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 7 december 2016 19:03:35 (10%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

Ik heb zelf wat buizen experimenteer bordjes met turret tags gemaakt.

De holnietjes met drevel heb ik nog in een Amroh zakje.
Die messing holnietjes waren toch om afstemkoord vast te zetten, die moet ik ook nog ergens hebben.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evdweele

Overleden

Die messing holnietjes waren toch om afstemkoord vast te zetten

Daar heb ik ze wel voor gebruikt omdat het een prima oplossing is.
Maar de holnietjes die ik heb zijn overgebleven uit de productie van pertinax montagebordjes waarop in de jaren '60 een of andere interface was gemaakt.
Er zat een prehistorische optocoupler op met een gloeilampje en een ldr, wat weerstanden, relais en nog wat zooi.

Met een centerpunt zijn die holnietjes overigens ook goed om te felsen.

Edit
Ik zie nu de testsnoertjes waardoor ik me een paar jaar geleden rot heb gezocht naar een fout die er achteraf helemaal niet bleek te zijn.
Die verre-oosten-prullaria was zo slecht gemonteerd dat de gammele krokodillebekjes geen of slecht contact maakten met de draadjes.
Ik had 20 van die meetsnoertjes. 15 ervan waren niet goed gemonteerd.
Het krimpgedeelte van het krokodillebekje open gebogen, draadje aangestript en vastgesoldeerd.
Daarna kon ik weer betrouwbaar meten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

De holnietjes van Amroh. Prijs indertijd Hfl 0,85 (€0,39)

Die krokodraadjes soldeer ik standaard eerst door zodra ze in huis komen. Zelfde ervaring meegemaakt.

@Ed, ik wil wel een dreveltje opsturen. Doe maar een PM.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hier komt duidelijk een stukje historie boven.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, ook voor mij heel wat jeugdsentiment. :)

Maar heb je er wat aan? Vind je een antwoord op je aanvankelijke vraag?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja hoor, het ging mij erom hoe ze heten en of ze nog te verkrijgen zijn.
Je kunt ze natuurlijk toepassen zoals je dat zelf wilt.

Dank.

evdweele

Overleden

Tja, nostalgie, hoe kan het anders :-) Toen ik een jaar of 11 was bouwde ik mijn eerste buizenradio.
Dat is nu bijna 60 jaar geleden.

@Hugo:
Een dreveltje heb ik niet nodig. Het lukte mij altijd prima met een centerpunt.
Veel makkelijker vast te houden en van een betere soort staal.
Maar bedankt dat je het aanbiedt :D

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.