Soldeersteun voor printen

Henry S.

Moderator

Op 7 december 2016 18:43:22 schreef big_fat_mama:
Maar dat is niet waar deze draad om gaat: zo'n strips waren er aan de lopende meter, gewoonlijk uit pertinax, meestal met twee rijen soldeerogen erop. Zouden zo'n strips nog te koop zijn, trouwens? Toen ik erom vroeg bij mijn componentenboer was het antwoord dat ze, ondanks intens zoeken in Oost-Europa, nergens meer te vinden waren. Maar dat was voor de dagen van het Verre Oosten.
[...]
De openingsvraag ging over een soort pennetjes die je in een print soldeert; da's een heel ander verhaal.

Beide zijn binnen een paar jaar weer helemaal teruggekomen. De soldeerstrips tegenwoordig zelfs op FR4 :)

(Nostalgisch, maar ook gewoon heel praktisch gebleken, je kunt met een tagboard snel je buizenversterker omzetten naar een andere configuratie.)

Bij de printpennetjes zat het even wat anders, een tijd lang zijn die alleen gebruikt om achteraf gemakkelijk een afregelweerstand te kunnen monteren na productie van de print. Of gebruikt als test/afregelpunt. Vaak pro-materiaal met een pro-prijskaartje (zoals de turrets op de afbeelding in de startpost).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, @Henry, goed om weten!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Dreveltje is natuurlijk heel gemakkelijk met slijpsteen of draaibank zelf te maken van een stukje 4mm gereedschapstaal.
Het originele AMROH dingetje is niets anders.
Ik dacht dat de originele AMROH holnietjes in een 3mm gat moesten.

Turret board zoals je in oude HP en Tek apparatuur en in legerdumpspullen tegen kwam. De open ruimte in het mudden is voor een betere lucht/warmte circulatie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †