Opstartgedrag generator

Goede middag,

Bij een klant van ons is er wat elektronica kapot gegaan bij een stroomuitval.

Ze denken dat dat door de opstart van de generator is gekomen. (want toen ze het vervangen hadden en de generator opnieuw opstarten is het vervangstuk opnieuw kapot gegaan).

Als je een generator belast gaat opstarten, wat voor spanning gaat die dan aan je toestellen leveren?

Ik kan uitgaan van een piekstroom door de opstart van de toestellen, maar gaat de generator dan een lagere of juist hogere spanning leveren op die momenten?

mvdk

Golden Member

Hoog glazen bol gehalte. Lees dit Belgische topic eens door:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/126621
Op pagina 4 komt de aap uit de mouw, in dit daar gelinkte pdf'je
http://mobilit.belgium.be/sites/default/files/downloads/accidents/2015…
Loop alles eens na, alle bouten en moeren. Je zou zomaar eens dezelfde problemen kunnen hebben.
Tenzij het om zo'n consumenten aggregaatje gaat, dan is 't weer een heel ander verhaal.

De eerste gedachte is dat de spanning op het moment van starten zeer kort wat lager is omdat er eerst een magneetveld opgebouwd moet worden.
Zit het niet zo dat de generator eerst moet starten en dat daarna wordt omgeschakeld van het net naar de generator?

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Electronica gaat niet defect als de spanning te laag is.
Een te hoge spanning kan elektronica heel goed opblazen. Dat gaat sneller dan een zekering.
Het meest waarschijnlijke is dat je het moet zoeken in een te hoge spanning.

Je omschrijft verder niets dus blijft gissen.
Wat voor een generator is het, een die het net over automatisch overneemt?
Of een zelfstandige die met de hand opgestart gaat worden.
Hoe gaat de voedingskant omschakeling?
Wat voor een elektronica was het?
Was deze voor 1 fase 230V of voor 2 of 3 fasen 400V.

En hoe gaat het als het net weer terugkomt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

een kleine generator geeft grote spannings pieken met het uitschakelen van lasten. wil je op zo'n ding iets laten draaien met hoge aanloopstroom dan zet je er beter een halogeen bouwlamp op en dan de last pas met hoge aanloopstroom, de lamp zorgt dat de pieken onderdrukt worden omdat de generator niet ineens onbelast raakt en nog bij moet regelen na het uitschakelen van bijv een hogedrukreiniger of slijptol. ook inschakelen van dergelijke apparaten levert vaak een grote dip op waar de generator ook op plat kan gaan.

ook scheelt het als je het ding eerst 5 min warm laat draaien, en niet meteen koud vol gaat belasten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 december 2016 15:59:58 schreef Toeternietoe:
Electronica gaat niet defect als de spanning te laag is.
Een te hoge spanning kan elektronica heel goed opblazen. Dat gaat sneller dan een zekering.
Het meest waarschijnlijke is dat je het moet zoeken in een te hoge spanning.

Je omschrijft verder niets dus blijft gissen.
Wat voor een generator is het, een die het net over automatisch overneemt?
Of een zelfstandige die met de hand opgestart gaat worden.
Hoe gaat de voedingskant omschakeling?
Wat voor een elektronica was het?
Was deze voor 1 fase 230V of voor 2 of 3 fasen 400V.

En hoe gaat het als het net weer terugkomt?

Het gaat om benzinemotor die een alternator aandrijft en zo éénfasig 20 of 25A levert (we zijn verdere info van de generator aan het opvragen).

Voor zover we nu weten start de generator automatisch op wanneer de spanning uitvalt. Het is nu nog onduidelijk of de spanning van de generator dan meteen op het net komt, ofdat er een aanlooptijd is gelaten.

Een omschakelkast is er niet voor zover ik weet, en er is ook geen batterij (UPS).

Als het net weer inkomt dat veronderstel ik dat de generator ook automatisch weer afslaat.

De elektronica was een printer.

Het gaat om een installatie die door een "kleine elektricien" in elkaar is geprutst.

edit: sorry dat ik niet meer informatie over de installatie kan geven. De klant dacht dat de printer kapot was gegaan omdat de generator bij het opstarten een te hoge spanning gaf, en dat vond ik vreemd (ik dacht dat die juist een lagere spanning gaven).
Als ik meer leer over de installatie zal ik jullie op de hoogte houden.

[Bericht gewijzigd door willem van belgie op donderdag 8 december 2016 17:35:27 (11%)

Arco

Special Member

Er gaat ook wel eens wat mis...
In 1982 is in Vilvoorde (verbrande brug) een generator zodanig overbelast, dat 'ie door het dak van de centrale heen naar buiten vloog, en 50m verder op de proviciale weg landde... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

wat weer werd veroorzaakt door de brakke kerncentrale in doel, was toen al niks :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is de nieuwe printer ook stuk gegaan na een stroomstoring, of is die aangesloten toen er geen netspanning was, en daarna de generator gestart?

Het zou natuurlijk kunnen dat de generator de oorzaak van het probleem is, maar het is ook mogelijk dat er juist bij het uitvallen van het lichtnet een spanningspiek is ontstaan, waardoor de printer dus al stuk was voordat de generator startte. Als het lichtnet plotseling wegvalt, kunnen reactieve lasten zoals transformators en motoren een grote spanningspiek veroorzaken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Dat hangt heel erg van de generator af. Hier staat een ding wat geen sinus levert. Botweg omdat de AVR een soort van PWM doet. Ik kan me goed voorstellen dat daar apparaten niet vrolijk van worden.

Een behoorlijke AVR heeft (net zoals een onbehoorlijke) ook last van overshoot als er ene (relatief zware) load wegvalt. Bij een behooorlijke AVR kun je dat soort parameters instellen. Lagere overshoot betekent doorgaans (helaas) een zenuwachtiger regelgedrag - mogelijk oscillatie.

Tenslotte kan ik me zo voorstellen dat die AVR wat de weg kwijt raakt als het spul nog niet op toeren is. Net zoals de gemiddelde multimeter alleen maar 50Hz sinus op z'n AC stand kan meten, zou een 'no budget' AVR datzelfde probleem wel eens kunnen hebben. Bij weinig load en een te laag toerental, zou de spanning wel eens te hoog kunnen worden.

Kortom zat redenen waarom het fout zou kunnen gaan. En toch gaat het vaak goed. Verzin het zelf maar...

jerome

Golden Member

Denk niet dat de groep verantwoordelijk is. Als er zonnepanelen aan het net hangen op de moment van uitval zie ik de kans op geflipte voedingen van elektronica veel groter.
Op het werk bij uitval 4 van de 8 sturingen van rolpoorten defect.
Men houdt het bij de traagheid van afschakelen van de 12 zware omvormers van de 720 panelen.