Raad gevraagd ivm elektrisch deurslot

evelo

Golden Member

Hallo,

Een vriend heeft gevraagd om een parlofoon te installeren bij hem thuis. Hij heeft die zelf gekocht in de DHZ.
Het is ter vervanging van een hele oude parlofoon met elektrisch deurslot. Het slot zelf willen we behouden enkel nieuwe binnen- en buitenpost.

Het is dit type:
http://www.chacon.be/nl/videofoons/11-chacon-deurintercom-541147834810…

Onderaan de pagina kan je de pdf user manual downloaden. Daarop staat dat het deurslot op 3 en 4 van de binnenpost moet aangesloten worden, het eerste vreemde is dat in de papieren handleiding staat dat die op 3 en 4 van de buitenpost moet aangesloten worden.

Ik heb het nu aangesloten volgens wat er op papier staat en als je op de open-knop drukt dan hoor je het deurslot wel klikken maar het blijft niet zoemen.

Mijn idee is dat de handleiding niet correct of allesinds niet duidelijk genoeg is en dat er in de deurslotkring een beltransfo moet geplaatst worden als voeding voor het deurslot.
Maar ik twijfel omdat je in de buitenpost geen relais hoort klikken als je op de binnenpost op de knop drukt.

Iemand mogelijk een goed advies of tip?

Arco

Special Member

Een duistere handleiding...
Maar normaal heb je altijd een voeding nodig. (de intercomfabrikant weet tenslotte niet wat voor deuropener je eraan gaat hangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lamp aansluiten ipv het deurslot, dan zie je wat er gebeurt en desgewenst kun je ook meten wat er gebeurt.

Dat je geen relais hoort klikken: is er wel een relais, een echt mechanisch relais? Geen SSR, dus?

En als het nog kan: met het "oude" materiaal meten welke spanning de deuropener krijgt. Meeten is weten!

Edit: ik heb het bestand "34810 User Manual vecto.pdf" eens bekeken, en daarin is sprake van video; dat lijkt me dus de handleiding van een ander apparaat dan je hebt.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 8 december 2016 17:29:36 (21%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Dat is ook mijn idee en mijn er ervaring met andere merken (bticino, aiphone)

Maar als het dan toch niet klopt en ik zet een voeding mee in de kring dan zal dat geen goed doen aan de buitenpost denk ik.

Als de 'deur open'-knop gewoon een relais of schakelaar zou zijn dan zou het deurslot toch geen klik geven als ik het aansluit zoals in de handleiding?

Ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant maar ik verwacht er niet veel van.

Er is helemaal geen relais. Op de binnenpost zit een knop en die bekrachtigt het slot (nadat je de beltrafo erop hebt gezet).

Het slot klikt en dat komt misschien omdat je het slot op de buitenpost hebt aangesloten.

evelo

Golden Member

Op de papieren handleiding(een half A4'tje) die ik hier bij me heb staat toch duidelijk dat het deurslot op 3 en 4 van de buitenpost moet aangesloten worden.

Ik heb heb het slot ook al eens op 3 en 4 van de binnenpost aangesloten, zonder transfo erbij, maar dan werkte het ook niet.

Ik zal dan toch maar eens proberen met een beltransfo in de kring.

Heb je een multimeter ? Dan de klemmen van binnen- en buitenpost nameten. Bij het indrukken van de deuropener moet de weerstand naar nul gaan.

Edit: LET OP ! Eerst nameten. Anders blaast de beltrafo je intercom misschien op !

[Bericht gewijzigd door plankgas op donderdag 8 december 2016 18:08:03 (23%)

evelo

Golden Member

Ik heb al eens gemeten op de buitenpost maar tussen pin 3 en 4 leek het mij geen schakelcontact te zijn.

Niet aan gedacht om ook nog eens op de binnepost te meten, wegens de verwarrende handleiding. Dat ga ik nog eens proberen.

De vertaling van de tekst is een ramp. Het plaatje erbij laat echter geen twijfel bestaan.

Is het misschien de bedoeling dat de contacten 3 en 4 van binnen en buitenpost door verbonden worden en dan het slot zo op de buitenpost aangesloten kan worden?
De buitenpost krijgt zijn voeding uit de binnenpost, heeft dus zelf geen voeding om het deurslot te openen.
Even de spanning meten op de contacten 3 en 4 van de binnenpost als je de knop indrukt, en kijken of dat overeenkomt met de spanning die het slot nodig heeft.
Op het plaatje staat er ook geen trafo tussen.

Er staat de intercom is twee draads.Bekijk je het schema komt het slot van de binnenpost. Volgens mij moet je een 2 ader kabel leggen van binnen naar buiten post en een 2 ader binnenpost naar slot. Of een 4 ader kabel binnen naar buiten post waarvan in de buitenpost de klemmen 3 & 4 parallel naar het slot gaan.
Controleer de klemspanning op klemmen van de binnenpost als je op de ontgrendel knop drukt en of het ac of dc is en kijk dan of dit overeen komt met wat er op het slot staat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Rommelig allemaal. Maar in het diagram staat UNLOCK bij het slot, en niet dat het slot wordt gevoed uit de "parlofoon". Dus ik ga ervan uit dat men vergat om de trafo van de deurslotopener erbij te tekenen.

Maar goed, meten is weten.