Van niets naar scorebord

Rew, jij maakt het de mensen altijd zo moeilijk ;)

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

@hardbass, Je manier van bereken is goed, alleen pak je voor de LED de verkeerde stroom . 20mA is de Imax en daar wil je vaak beter uit de buurt blijven, bij 10mA geven ze bijna even veel licht, ok misschien voor buiten gebruik 15mA , maar het is een slechte gewoonte om met Imax te werken, kijk of er in een DS iets van Typical staat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat mij betreft zou je kunnen rekenen met die Imax, mits je dan ook de "worst case" situatie uitrekent.... maximum temp, laagste Vf van de leds, en de hoogst mogelijke spanning van de voeding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zou het ook klein beginnen.

schaf een arduino aan in china (kost daar 20€ voor 10stuks ofzo), koop een I2C 7segment display en begin al wat te programmeren.

zet er 3knopjes op
1)score punt bij team 1
2)score punt bij team 2
3)volgende kwarter game

wil je alles op nul, druk je maar de reset in van de arduino.
dat is zo een I2C 7segment display. 4draadjes om het hele display aan te sturen. dat ding heeft een eigen adres, dus je kan er zo meerdere aan elkaar knopen
https://cdn-shop.adafruit.com/1200x900/1270-00.jpg

eens je het ding werkende hebt, begin dan om het uit te vergroten naar grotere displays.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik zou het doen zoals Velleman het doet, elk display zijn controller, adresseerbaar en via RS232/RS485, eenvoudig en met elk toestel die RS232 heeft bestuurbaar.
Max 4 draden naar elke display, 2 x voeding en 2 x signaal.

Om stroom te sparen kun je dan ook per display elke segment multiplexen.

Veel mogelijkheden.

LDmicro user.

Bij minder stroom ook minder licht. 's Nachts is dat geen probleem. Maar hoe zit dat overdag?

Ik ga voor @Sparky zijn oplossing

Op 12 december 2016 21:44:58 schreef SparkyGSX:
...
Ik denk dat je het beter met schuifregisters kunt doen; je kunt dan een klein printje ontwerpen met daarop op een schuifregister en 8 MOSFETs, en elk van de displays zo'n printje geven. Je hebt dan dus 7 uitgangen voor de segmenten en 1 over voor een punt (tussen de minuten en seconden, voor het aangeven van het balbezit, etc). Je zou dan dus 9 van die printjes moeten maken, die je achter elkaar zet, zodat de data door het eerste printje naar het tweede gaat, en zo verder. Je kunt dan dus het hele display aansturen door 9 bytes te sturen, en dat kost je maar 3 pinnen van je Arduino; de clock, data, en latch. Die laatste is het signaal naar alle schuifregisters dat ze hun huidige data naar hun uitgangen moeten sturen.

Als in het donker de leds te veel licht geven, dan kan je nog altijd al of niet vanuit je processor de leds PWM-en.

Ik heb voor mijn "bridgeclock" project de intensiteit op "max" (20mA/led of zo) uitgrekend. Daarna PWM ik de boel. Om eens te kijken hoe eea bevalt heb ik hem op 10% gezet. Nooit iemand die vind dat het helderder moet. Maar goed. Da's binnen. Maar het geeft wel aan dat er wat marge zit in moderne leds. Dat kan best veel licht geven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou ze toch mplxen , anders heb je +-1,68A nodig per 7segment
12strings x 20mA per segment x 7 = 1,68A (bij het nummer 8).

Per segment heb je maar 12 x 0.02 = 0.24A nodig en je mag dan nog meer stroom door de leds laten lopen om de helderheid op punt te houden, bv 30mA per string.

LDmicro user.

Ik heb 2 jaar geleden ook een scoreboard gemaakt op basis van een standalone-arduino. Het was bedoeld voor beachvolleybal en dus geen tijdindicatie aanwezig.

Qua bediening heb ik het gemaakt met een vaste kabel, draadloos is zeer ingewikkeld en gevoelig aan storingen.

Jij werkt met hardboardplaten, gaan die niet kromtrekken door de vocht?

De jacht is mooier dan de vangst....
knarfootje

Honourable Member

Op 13 december 2016 21:46:59 schreef rew:
Ik heb voor mijn "bridgeclock" project de intensiteit op "max" (20mA/led of zo) uitgrekend. Daarna PWM ik de boel. Om eens te kijken hoe eea bevalt heb ik hem op 10% gezet. Nooit iemand die vind dat het helderder moet. Maar goed. Da's binnen. Maar het geeft wel aan dat er wat marge zit in moderne leds. Dat kan best veel licht geven.

ben zeer geinteresseerd in je "bridgeclock" project

Op 13 december 2016 23:56:32 schreef MGP:
Ik zou ze toch mplxen , anders heb je +-1,68A nodig per 7segment
12strings x 20mA per segment x 7 = 1,68A (bij het nummer 8).

Per segment heb je maar 12 x 0.02 = 0.24A nodig en je mag dan nog meer stroom door de leds laten lopen om de helderheid op punt te houden, bv 30mA per string.

@MGP: je lijkt te impliceren dat een LED die 10% van de tijd aan is met 30mA evenveel licht geeft als een LED waar continue 20mA door loopt; het lijkt me duidelijk dat dit niet het geval kan zijn.

Door te gaan multiplexen gaat het gebruik alleen maar groter wordt, bij gelijke lichtsterkte (of zelfs een afname). LEDs geven niet proportioneel meer licht als je de stroom groter maakt. Een LED waar je 200mA door jaagt met 10% pulsbreedte geeft veel minder licht dan 100% van de tijd 20mA. Daarbij is de spanningsval groter, en de meeste LEDs kunnen die stroom helemaal niet aan.

Als de LEDs 10% van de tijd aan staan, moet de stroom dus meer dan 10x zo groot worden voor dezelfde lichtsterkte, dus je gaat altijd fors meer verbruiken.

Ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn dat het geheel maximaal ~17A zou verbruiken; een ATX voeding kan dat prima leveren op 12V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat zeg ik niet, maar het is te overwegen waard tov een 17A voeding.
Die 10% is eigenlijk 22% als je 50% meer stroom rekent en maar 7 segmenten.

Ik heb hier een reclamedisplay met leds, 8 blokken van 5x7 leds.
De blokken worden gemultiplext alsook de kolommen leds per blok.
Het geheel is van ver zeer goed leesbaar achter een rode plexi.

Je moet natuurlijk aangepaste heldere leds gebruiken.

Maar zoals ik als schreef in het begin wordt dit project onderschat voor iemand die nog leert solderen.
Hij zal er in ieder geval veel uit leren en multiplexen zal daar nog niet bijhoren, denk ik.

LDmicro user.

Multiplexen of niet, het scorebord zal veel stroom gebruiken. Het zijn tenslotte veel ledjes die licht moeten geven. Gezien de hoge stromen moet TS ook goed opletten over de loop van de retourstroom. Deze moet de ground of de nul niet te veel optillen tov de stuurlogica.

Een hogere spanning en dan meer leds in serie verlaagt natuurlijk ook de stroom.

PE2BAS

Op 14 december 2016 12:38:08 schreef SparkyGSX:
Als de LEDs 10% van de tijd aan staan, moet de stroom dus meer dan 10x zo groot worden voor dezelfde lichtsterkte, dus je gaat altijd fors meer verbruiken.

Niet helemaal juist. De opbrengst van een led is vrijwel lineair met de stroom. Dus om evenveel licht te geven heb je 10% van de tijd 10x zo veel stroom nodig. Ouderwetse leds zijn op 1:8 gespect, dus je MAG korte tijd 160mA er doorheen sturen als het gemiddelde maar onder de 20mA blijft.

WEL is het zo dat de spanning over de led toeneemt. Het VERMOGEN wat je er in moet stoppen neemt wel toe.

En dan speelt er nog een laatste effect en dat is dat mensen 10x zoveel licht 1/10e van de tijd als helderder waarnemen als 1x zoveel licht 100% van de tijd.... Hoe sterk dit laatste is weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 december 2016 11:38:52 schreef Shiptronic:
@hardbass, Je manier van bereken is goed, alleen pak je voor de LED de verkeerde stroom . 20mA is de Imax en daar wil je vaak beter uit de buurt blijven, bij 10mA geven ze bijna even veel licht, ok misschien voor buiten gebruik 15mA , maar het is een slechte gewoonte om met Imax te werken, kijk of er in een DS iets van Typical staat.

Helaas geen goede DS. Informatie die erbij zit is 20mA en 1.9V-2.1V

Op 13 december 2016 15:15:05 schreef fcapri:
ik zou het ook klein beginnen.

schaf een arduino aan in china (kost daar 20€ voor 10stuks ofzo), koop een I2C 7segment display en begin al wat te programmeren.

zet er 3knopjes op
1)score punt bij team 1
2)score punt bij team 2
3)volgende kwarter game

eens je het ding werkende hebt, begin dan om het uit te vergroten naar grotere displays.

Ik ben ook van plan om het eerst in het klein te maken hoor. Ik bouw alleen eerst een prototype display om te kijken of het er een beetje goed uit komt te zien.

Op 14 december 2016 09:29:54 schreef Vovpvi:
Ik heb 2 jaar geleden ook een scoreboard gemaakt op basis van een standalone-arduino. Het was bedoeld voor beachvolleybal en dus geen tijdindicatie aanwezig.

Qua bediening heb ik het gemaakt met een vaste kabel, draadloos is zeer ingewikkeld en gevoelig aan storingen.

Jij werkt met hardboardplaten, gaan die niet kromtrekken door de vocht?

Erg mooi!
Ik denk dat ik eerst ook voor een bedraade versie ga. Sowieso heb je een backup nodig wanneer er iets mis gaat met de remote optie.
Uiteindelijk ga ik niet met hardboard werken. Dit is eerst een proef opstelling. Later kan ik mijn hardboard gebruiken als mal. Het geheel blijft buiten staan en moet dus waterdicht worden.

Op 14 december 2016 18:12:09 schreef MGP:
Dat zeg ik niet, maar het is te overwegen waard tov een 17A voeding.
Die 10% is eigenlijk 22% als je 50% meer stroom rekent en maar 7 segmenten.

Ik heb hier een reclamedisplay met leds, 8 blokken van 5x7 leds.
De blokken worden gemultiplext alsook de kolommen leds per blok.
Het geheel is van ver zeer goed leesbaar achter een rode plexi.

Je moet natuurlijk aangepaste heldere leds gebruiken.

Maar zoals ik als schreef in het begin wordt dit project onderschat voor iemand die nog leert solderen.
Hij zal er in ieder geval veel uit leren en multiplexen zal daar nog niet bijhoren, denk ik.

Het is zeker iets om te overwegen.
Ik weet dat er nog vele dingen zijn die ik moet leren. Ik heb dan ook niet als doel om het scoreboard morgen af te hebben. Ik doe het er bij als hobby om zo meer te leren over electronica enzo.

Op 14 december 2016 19:59:47 schreef ohm pi:
Multiplexen of niet, het scorebord zal veel stroom gebruiken. Het zijn tenslotte veel ledjes die licht moeten geven. Gezien de hoge stromen moet TS ook goed opletten over de loop van de retourstroom. Deze moet de ground of de nul niet te veel optillen tov de stuurlogica.

Kan je dit eens toelichten?

Op 15 december 2016 01:05:08 schreef Tumbler:
En wat dacht je van deze?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/120099/27/messageboard
Doorscrollen naar mijn post!

Cool gedaan!

Thevel

Golden Member

Op 14 december 2016 09:29:54 schreef Vovpvi:
Qua bediening heb ik het gemaakt met een vaste kabel, draadloos is zeer ingewikkeld en gevoelig aan storingen.

15 jaar geleden heb ik een met vaste kabel bediend biljart scorebord naar draadloos omgebouwd, dit heb ik gedaan omdat ik regelmatig de kabel moest inkorten (draadbeuk bij het bedienkastje)
Het ging om dit type scorebord.

Voor de zender en ontvanger heb ik een "standaard" afstandbediening gebruikt, hier in zat al een of andere Decoder-Encoder, een HT12 o.i.d, daarmee kun je eenvoudig 16 verschillende commando's versturen.
De zender kon ik eenvoudig in het bestaande bedienkastje bouwen, de ontvanger zit in het scorebord.

Het scorebord hangt in een café en werkt nog steeds probleemloos.
Helemaal niet ingewikkeld en gevoelig voor storingen...

Op 16 december 2016 23:19:44 schreef Rempert:
[...]
Kan je dit eens toelichten?

Eigenlijk niet. Grote stromen in de retourdraden veroorzaken een grote spanningsval over de retourdraden. Als de nul van de diverse onderdelen van logica ruimtelijk verspreid over de retourdraden zijn aangesloten, dan is de nulspanning van deze onderdelen bij grote stromen niet overal gelijk. De werking van de logica kan daardoor onbetrouwbaar worden of falen. Een oplossing is om dikke retourdraden te gebruiken en zoveel mogelijk een sterpunt te gebruiken. Sterpunt: Je slaat een dikke spijker in je breadbord. Dat is je sterpunt. Alle draden die van een onderdeel naar de nul moet lopen gaat van dat onderdeel naar de spijker. Op die draad wordt niets anders aangesloten. De nul van de voeding gaat alleen en uitsluitend naar die spijker.
Dit geldt in ieder geval voor delen van de schakeling waar grote stromen lopen.

Op 17 december 2016 20:30:37 schreef ohm pi:
[...]Eigenlijk niet. Grote stromen in de retourdraden veroorzaken een grote spanningsval over de retourdraden. Als de nul van de diverse onderdelen van logica ruimtelijk verspreid over de retourdraden zijn aangesloten, dan is de nulspanning van deze onderdelen bij grote stromen niet overal gelijk. De werking van de logica kan daardoor onbetrouwbaar worden of falen. Een oplossing is om dikke retourdraden te gebruiken en zoveel mogelijk een sterpunt te gebruiken. Sterpunt: Je slaat een dikke spijker in je breadbord. Dat is je sterpunt. Alle draden die van een onderdeel naar de nul moet lopen gaat van dat onderdeel naar de spijker. Op die draad wordt niets anders aangesloten. De nul van de voeding gaat alleen en uitsluitend naar die spijker.
Dit geldt in ieder geval voor delen van de schakeling waar grote stromen lopen.

Dat ging toch redelijk :)

Op 17 december 2016 20:30:37 schreef ohm pi:
Eigenlijk niet. Grote stromen in de retourdraden veroorzaken een grote spanningsval

Zo is het. Het beste kun je dat even uittekenen, dan zie je het zo. Een driver die '0' of '1' stuurt naar een input ergens verderop. Die input moet een '0' van een '1' kunnen onderscheiden. Als je aan die input (de ontvanger dus) ineens het hele zwikkie optilt wb nivo, dan komt het '1' nivo ineens hoger te liggen aan die kant. De driver levert dan mogelijk niet genoeg spanning waardoor een '1' ineens een '0' wordt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 12 december 2016 21:44:58 schreef SparkyGSX:

Ik denk dat je het beter met schuifregisters kunt doen; je kunt dan een klein printje ontwerpen met daarop op een schuifregister en 8 MOSFETs, en elk van de displays zo'n printje geven. Je hebt dan dus 7 uitgangen voor de segmenten en 1 over voor een punt (tussen de minuten en seconden, voor het aangeven van het balbezit, etc). Je zou dan dus 9 van die printjes moeten maken, die je achter elkaar zet, zodat de data door het eerste printje naar het tweede gaat, en zo verder. Je kunt dan dus het hele display aansturen door 9 bytes te sturen, en dat kost je maar 3 pinnen van je Arduino; de clock, data, en latch. Die laatste is het signaal naar alle schuifregisters dat ze hun huidige data naar hun uitgangen moeten sturen.

Ik zie door het mos de fets niet meer.
Mijn keuze zou nu gaan voor de IRL540 mosfet per segment. Is dit een juiste keus? zouden jullie een andere gebruiken?

IRL540 is een vrij lomp ding. Ik zou een 8244 nemen, iets minder lomp. Maar goed. Het hangt er van af hoe lomp er nodig is.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik moest kiezen tussen een IRL540 en 8244, dan zou ik voor de IRL540 gaan.
De IRL540 kost ruwweg 0,60 euro.
De IRFML8244 kost ruwweg 0,10 euro.
De IRL540 heeft meer kans om mijn experimenten te overleven.
Als ik de ledjes uitstuur vanuit de 24V dan heb ik weinig speelruimte (Vds = 25V voor de IRFML8244 en 100V voor de IRL540). 19V vanuit een laptopadaptor zou ook een mogelijkheid zijn bij gebruik van de IRFML8244. Bij gebruik van de IRL540 kan je een hogere voedingsspanning gebruiken en daardoor de stroom verlagen.

Ik zou ook voor een IRL540 kiezen of TO220 model, vooral als je nog leert solderen :p

LDmicro user.