Sweep Delayed time base PM3260

Tidak Ada

Golden Member

Die zwarte hybrides zijn op een van de andere prints te zien:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/20474/forum-post

Jammer dat bij de linker de informatie is weggepoetst

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De chip waar de code af is is de IC1001 (voor de liefhebber).
Foto van het type plaatje zal ik binnenkort is maken.
Ik heb even opgezocht wat het nummer is van het hybrid circuit wat iemand heeft nagemaakt:IC306

Welke het middelste circuit is.

Waarvan dit het circuit diagram is.

Over de rotzooi bij het netfilter: Daar is in het verleden een ander netfilter gestorven. Waardoor de rotzooi overall op gekomen is.(Het gaat er niet eens af :( )

Tidak Ada

Golden Member

@Titatommeke:
Ik heb hier zelf een PM3264. Dat is een 4-kanaals versie.
Helaas danst het eerste kanaal bij mij, waardoor het niet te triggeren is. Misschien zie jij een reden.

Maar waarom ik je schrijf, is dat ik een aantal hybriden uit deze serie scoops heb liggen (NOS van de ex-Philips beeldbuizen fabriek).
Het gaat om de OM504 ende OM549. Mocht je onthand zijn, dan kunnen we misschien iets regelen. (Mail staat in m'n profiel)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak ADA,

Hoe zit bij die de input schakeling verbonden aan de intermediate amplifier(het pcb waar die 5 hybrids opzitten)? Bij mij is daar een van de kanalen rechtstreeks met de coax kabel erop gesoldeerd. Ook waarschijnlijk om het op en neer springen. Voor de rest zijn schijnbaar alle multiplug stekkers verdacht: ik heb alle kabels aan de female zijde gesoldeerd aan de connector(zat eerst alleen geknepen/geperst. Als laatste moest ik toen ik door de calibratie liep ook een keer aan het input circuit de trimpots en caps bij stellen. Dat zou het misschien ook nog kunnen zijn.
Is het eerste wat bij mij op komt.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Titatommeke,

Ik heb er nog niet echt ingekeken. Toen ik hem een tijd geleden opende schrok ik me rot vanwege de compacte bouw en ik had geen flauw benul hoe die coaxen verbonden waren. Het blijken dus (gammele?) plugjes te zijn, waar je aan moet trekken(?) om ze los te krijgen. Ik heb de boel toen snel weer dichtgeschroefd.
Ze zouden bij jou ook gesoldeerd kunnen zijn omdat ze bij het losmaken afgebroken zijn. Maar ik zal er eens aan gaan rammelen of dat wat verschil geeft.

Als je er bij de ingangsverzwakker last van had kan het natuurlijk ook aan vuile schakelcontacten liggen. Dat is een rotklusje, zoals je beschreef...

Ik heb overigens nog een paar scoops die op de bank moeten: een 180A en een 181A (Geheugenscherm) waar bij de een de triggering niet goed werkt en bij de ander een van de versterkers defect is. Ik wil die dus samenvoegen tot één goed werkende.

Verder nog een Tek466 (geheugenscherm) waarvan de lagers van de koelventilatormotor zijn uitgelopen. Dat lijkt eenvoudig, maar voor zover ik heb kunnen beoordelen is dat motortje een soort stappenmotor (8 aansluitpennetjes in een print), die door verdere elektronica wordt geregeld.

Werk genoeg dus ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Volgens het stukje layout van waar de IC's op de intermediate amplifier horen te zitten gaat er mogelijk iets flink mis....

Op pos. IC304 en IC354 hoort volgens de layout een 4022 105 2512x te zitten. Op pos. IC354 zit op de foto een 4022 105 2541x met niet-originele datumcode dus ooit vervangen (mogelijk een opvolger, dan zal het opzich goed werken). Op pos. IC304 zit een 4022 105 2510x die volgens de layout op pos. IC306 zou horen (waar nu het printje zit dat opzich lijkt te kloppen). Nou hoeft de werkelijkheid niet altijd te matchen met het schema als dat niet van dezelfde revisie of van hetzelfde uitvoeringsnummer /03 is, maar ik heb toch ergens het idee dat iemand wat verknutseld heeft.

Post even een foto van het typeplaatje en van het voorblad van het schema, dan kan ik in elk geval een gooi doen naar het al dan niet matchen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb vanmiddag pas de mogelijkheid om het type plaatje te bekijken.
Volgens mij klopt alles behalve de middelste rij:

Nu is de B526 volgens dit lijstje de IC354. Wat dan weer klopt met het schema, alleen de 2541x staat niet in de lijst, mischien nieuwe versie van hetzelfde IC(IC304)?

Op de handleiding staat:
order number:9499 440 14302
741201/1/01/02/03/04/E

Ik heb zeker niet de laatste versie van de scoop (04) dus deze manual is nieuwer dan mij scoop

maartenbakker

Golden Member

Typeplaatje wacht ik even af. Op de manual moet ook nog een typenummer en iets met 9444 032 of wat erop lijkt staan, dat is ook belangrijk. Op basis van wat je van de nu door hebt gegeven, zou de manual qua jaar en uitvoeringsnummers wel kunnen kloppen. Hij is kennelijk van december 1974 en als ik het correct lees zou hij alle uitvoeringen t/m /04 afdekken inclusief /03.

Verder lijkt het vals alarm. Aan de hand van de onderdelenlijst klopt IC304 wel, namelijk type 4022 105 2510x zoals erin zit. Dus geen verwisseling met IC306. Let op dat het plaatje uit de layout dus niet klopt!

Als het allemaal wel gewerkt heeft, kunnen we er denk ik van uitgaan dat 4022 105 2541x op positie IC354 een werkende vervanger is voor 4022 105 2510x.

Let op dat het 3-cijferige nummer met de B ervoor steeds een datumcode is, die moet je dus niet gebruiken om een IC aan te duiden.

Verder nog een kleinigheidje over de nummertjes. Ik schrijf voor de duidelijkheid een x op de laatste positie zodat duidelijk zichtbaar is dat dat cijfer er niet toe doet, maar eigenlijk is dat fout. De 0 die Philips in de manual gebruikt, betekent precies hetzelfde. In een apparaat kom je op die plek de cijfers 1 t/m 9 tegen maar nooit 0.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah zo zit dat dus met die nummering.
Wat ik me ook afvraag is het volgende: Hoe kun je zien op welke manier het ic in de socket gedrukt moet worden?
Het type nummer is als volgt:
Type: PM 3260
NC: 9444 032 60001
No: DQ 03 2296

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt mij inderdaad een /03. Dat stond in die jaren niet altijd achter het typenummer of in de 12NC, maar die 03 in het serienummer wijst er wel op.

De servicemanual zou eigenlijk ook verschillen tussen de uitvoeringen moeten melden, maar geen idee of die verschillen verder relevant zijn.

Nu alleen nog eens uit zien te vinden of die ene hybride inderdaad de correcte opvolger is, maar ik denk dat aangezien het wel gewerkt heeft dat nog wel los zal lopen.

En hoe ze erin moeten... Er hoort eigenlijk een puntje op te staan. Staat ook in de beruchte tekening, maar dan kennelijk weer niet op de hybrides zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Na maanden van geen prioriteit te kunnen geven aan de oscilloscoop, nu de moed gevonden om het werk maar eens af te maken. Tot zover:
-alle elco's in circuit getest, bij een aparte waarde eruit gehaald en er buiten getest. Een elco in het crt circuit moest vervangen worden.
-alle socketed onderdelen los gemaakt, socket gereinigd met IPA en weer terug geplaatst.
Nu heb ik alles los gemaakt zodat de voorkant van de scope los ligt ivm het reinigen van de knoppen, schakelaars en de attenuators. De draaiknoppen zitten vast door middel van een spantang systeem. Wat voor type dop/pijpsleutel kan je daarvoor gebruiken?

een kleine dop, ik zou zeggen proberen wat past. een platbektang werkt ook wel, maar dat vergt voorzichtigheid, want als je losschiet dan breekt een stuk van die 50 jaar oude plastic knopranden af. ik meen dat de rand erg smal is, dus doppen kunnen miss een te dikke rand hebben om te passen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ruimte is inderdaad beperkt, mijn 3/8 doppenset paste niet. Zijn 1/4 doppen dunner?

Tidak Ada

Golden Member

Op 21 mei 2017 23:01:08 schreef testman:
een kleine dop, ik zou zeggen proberen wat past. een platbektang werkt ook wel, maar dat vergt voorzichtigheid, want als je losschiet dan breekt een stuk van die 50 jaar oude plastic knopranden af. ik meen dat de rand erg smal is, dus doppen kunnen miss een te dikke rand hebben om te passen.

Ik gebruik ook meestal een klein platbektangetje of een kocher.
De maat van de moeren is ook aan de grootte van de knop gerelateerd

TESTMAN: Dat hangt van het type knop af. Die oude zwarte lijden daar beslist niet onder. Wel dan weer het afsluitdopje er van.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Na veel gevloek en getier heb ik alle knoppen en draaischakelaars eruit gekregen.
Een tip, bij de action verkopen ze goedkopen dopsleutel setjes. Het materiaal daarvan is dermate zacht dat je ze zo kan afdraaien of zelfs modificeren op een slijpmachine.
Het resultaat: de delayed timebase werkt tot nu toe weer.

Echter is er nog een probleem met de ingangsverzwakkers. Zelfs bij het koppelen van het kanaal naar 0 blijft het beeld op en neer springen.
Tel ik kanaal a op bij b geinverteerd is het resulterende signaal stabiel/ern rechte lijn. Heeft iemand een idee waarom dat is? Zou er ergens op de intermediate y amplifier locale regulatie plaats vinden? Op de voeding zelf zit namelijk geen rippel.

Tidak Ada

Golden Member

Heb je de EHT al gecontroleerd?
Het zou kunnen dat er in de spanningsvermenigvuldiger kruip optreedt, waar door er rotzooi op alle hoogspanning ontstaat.

Zouden die dopsleuteltjes ook in de draaibank kunnen? Of is het materiaal daar te hard voor?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 31 mei 2017 15:43:49 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb de verzwakker los gekoppeld. Daarna blijft de lijn mooi stabiel. Zal vanmiddag eens wat meer aan de verzwakken meten.
Die doppen zijn niet hard. Een keer met een ijzerzaag over de dop en er is al een diepe kras

Tidak Ada

Golden Member

OK, dan zal het wel lukken. Altijd handig een set speciale doppies ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gemeten aan de verzwakkers.
Op de -6v zit een noise van 27mV rms, echter is dit maar het halve verhaal, de noise is erg piekerig. Daarop volgend de verzwakker voorzien van +6v en -6v van een labvoeding en het zie er al een heel stuk beter uit, het beeld is stabiel zoals het hoort. Op beide voedingslijnen zit een lowpass rc filter met, als ik het goed berekenen, een cut off frequentie van 200 Hz. Zal de gebruikte elco's er binnen kort eens uithalen en na meten.
Tevens valt de delayed timebase soms weer weg 8)7

Tidak Ada

Golden Member

Ha Titatommeke,

Even bij die Action langs geweest. Zag er maar een setje, "Werkman" genaamd, dat lijkt op chroom-vanadium staal. Daar waag ik m'n dure beitels niet aan, of ben je er zeker van dat het minder hard materiaal is?

Werken de trigger en de hold-off wel correct?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

draaibank? gewoon slijpsteen of in de boormachine standaard en schuurlinnen erom. je maakt me niet wijs dat de action iets verkoopt wat van goed staal is gemaakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Tidak-ada,
Ja dat staat erop. Maar geloof me, het is zacht materiaal. Ik heb het op een slijpsteen gedaan zonder enige problemen.
Heb nu een grote kwantiteit van nieuwe oude elco's geformeerd om die als vervanger te gebruiken.
Binnenkort meer nieuws hoop ik.

Na 213 dagen zijn de problemen dan toch eindelijk opgelost :D
Het instabiele van de verzwakkers bleek te komen door een vervuilde voeding, na het installeren van nieuwe condensators was dat opgelost. Voor in de toekomst: schijnbaar hadden ze bij Philips later na in de gaten dat noise op de voeding veel invloed had op de verzwakkers: In een service document wordt aangeraden om de verzwakkers te voeden van af 15 volt, met zener diodes terug gebracht tot 6v wanneer er een nieuwere versie van de voeding gemonteerd wordt.

De delayed timebase, waar ik aanvankelijk mee begon, bleek vrij geniepig te zijn. Doordat het intermitterend was (in het begin dan) werd er geopperd dat het de knoppen waren. Na dat ik die schoon gemaakt heb was het probleem er nog steeds. Uiteindelijk bleek het een transistor te zijn (waarde: 10 hele centen) die overleden was, daardoor bleef de hold off continu ingeschakeld, waardoor de sweep van de delayed timebase nooit opgang kon komen.

Het laatste waar ik nu mee zit is dat de trace niet hoger kan komen dan 6 divisies. Op die hoogte klipt het signaal. Voor zowel kanaal A als kanaal B is het exact hetzelfde. Het lijkt dus of er ergens een gain niet goed is. Echter kon ik het in de service manual niet vinden. Heeft iemand van jullie een idee? Zie onderstaande foto ( sorry voor de kwaliteit van de foto, de fotograaf had geen zin om het te proberen met de echte camera :Z :O O-) )

Dit had ik voorheen niet, echter heb ik wel de voeding opnieuw afgesteld, wat invloed schijnt te hebben op diverse onderdelen. Echter moet het mogelijk zijn daarvoor te corrigeren.

Na wat zoeken en vooral demonteren, blijkt op de verticale eindversterker de schakel transistor stuk te zijn. Aan de bruine plek te zien worden deze vrij warmpjes. Aangezien de andere dezelfde leeftijd heeft is het denk ik wijs om die ook te vervangen.

Echter waar kan ik deze nog verkrijgen, het gaat om een BFR64R. Op google krijg ik nog wel wat resultaten voor de BFR64 zonder R toevoeging, deze heeft echter maar 3 pootjes.
Zou wel zonde zijn dat dit onderdeel nu de reparatie doet mislukken.

Ik wil jullie deze zo goed als nieuwe rifa rookbommetje niet achter houden:

dit probleem had de pm3260e waar ik mee opgroeide ook, maanden geen probleem, en dan kwam die problematiek met de verticaal amplifier weer. omdat het probleem ook ineens weer weg was tijdens uitzoeken, is de oorzaak nooit gevonden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer