Modelspoor sein; gemeenschappelijke min naar gemeenschappelijke plus

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en een leek op elektronica gebied.
Ik heb een led lichtsein rood,geel en groen welke een gemeenschappelijke min hebben met weerstand 1K5, echter mijn sein decoder DR4018 werkt met een gemeenschappelijke plus.
Nu kan ik wel een converter kopen maar wordt duur voor een 40 tal seinen.
Vraag, graag een begrijpelijk schema en wat voor onderdelen moet ik aanschaffen.

Alvast bedankt.

Mvg
Koos

EricP

mét CE

Als je nou eerst zelf eens begint met een schema :)
Als ik je text goed interpreteer, dan zitten de cathoden aan elkaar en dan via 1k5 naar buiten. Dat impliceert dus ook gelijk dat er maar 1 LED tegelijk brandt...

Je decoder schakelt de low side en dat is voor jou niet handig.

Aangenomen dat die decoder inderdaad zo werkt: neem een stel PNP-hoeren-torretjes. BC557 ofzo. Per torretje een weerstandje voor de basis. Ik gok op een 14V DC systeem. Zeg dat we 1mA nodig hebben... 12kΩ lijkt me wel wat. De emitter aan de +14V, de collector aan het betreffende draadje van het sein.

het kan simpeler, zet er gewoon een stel-hoeren- P-channel signaal fetjes in. op de Gate komt de min van de controller en de Drive op de led aansluiten, de fet stuurt een plus uit. tussen Gate en Source een weerstandje zetten van zeg 10k en klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Volgens mij heb je dan nog steeds 6 componenten nodig... Dus wat er nou simpeler aan is?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik zou alleszins de weerstand in de kathode draad vervangen door een weerstand in elke anode draad. Is wat veiliger voor je leds.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

Ook dat maakt niet veel uit. Je kunt er dan wel evt. een aantal tegelijk aan zetten...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Dat is wel de bedoeling van een sein. Soms brand alleen groen, alleen rood, groen + geel, soms geel + keper, groen knipper + keeper, ...

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

1k5 op 15V? Dat is dan 10mA. Kan met de meeste opamps, Dus bijv een TL074 (4 opamps) per sein. Kost bijna niks.

Dat vind ik echt een hele rare suggestie; Het gaat op een enkele voedingsspanning ook snel mis want een 074 vind het niet leuk als zijn ingangen bij de V- komen. Het is wel mogelijk, maar is zeker met een zo misbruikte 074 niet robuust en vereist extra spanningsdelers om alles binnen het CM bereik te houden.

Gewoon een paar TUP's + weerstanden en klaar. Ik voegde wel één weerstand extra toe om de tor dicht te trekken, anders wordt het in de praktijk heel erg gevoelig voor een klein beetje lek.

[Bericht gewijzigd door Aart op 14 december 2016 09:08:41 (17%)]

Zoals Aart het tekent zou ik het ook doen. Met een variatie. De weerstand van 10k tussen de sturing (decoder) en de basis van de transistor mag best wat groter, b.v. 47k. En de 1k5 voor de leds zit bij het sein gemeenschappelijk aan de kathodekant. Dat hoef je niet te veranderen. Ik denk dat het om een Nederlands sein gaat en daar branden nooit 2 kleuren tegelijk.

Of een UDN2981, heb je 8 drivers in een ic...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die inverteert niet, dus dat werkt verkeerdom.

Er bestaan waarschijnlijk ook wel inverterende drivers.

Maar voor een beginneling in de elektronica is de oplossing met de BC557 toch wel het handigst.

denk ik ook.
kleine modules maken die per kanaal (of per 2) op een printje staat en die je gewoon na de DR4018 aansluit

of de seinen open prutsen en de ledjes omdraaien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik begrijp ook eigenlijk niet wanneer CC handig zou zijn bij "moderne" sturingen en load spanningen > 5V.

Kan zonder electronica opglost worden.
Ik ga er vanuit dat er twee, drie of meer leds zijn, met de kathodes doorverbonden en daaraan een weerstand van 1k5 naar de min. Heeft wel een nadeel als je twee leds tegelijk wil laten branden.
Als die ene weerstand bereikbaar is, kun je die kortsluiten of liever vervangen door een diode (anode aan de leds en kathode aan min voeding).
Soldeer aan elke anode van de leds een nieuwe weerstand van 1k5 en leg die aan de C (common = + spanning) van de module of aan de plus van de voeding.
Verbindt de kortgesloten oude weerstand (of de kathode van de diode)met de min van de voeding. Je kunt daarvoor eventueel een van de uitgangen constant L (=aan) voor programmeren.
Verbindt de knooppunten van elke led anode en de nieuwe weerstanden met de gewenste uitgangen van de decoder.
Als je nu een uitgang activeert, dan zal de LED doven, omdat die kortgesloten wordt door die uitgang. De nieuwe weerstanden begrenzen ook dan de stroom.
Je moet de uitgangen in de software dus "verkeerd" programmeren, dus "AAN" wordt uit en "UIT" wordt aan, maar dat is waarschijnlijk geen probleem.
Je sluit dus de leds kort, waardoor ze uitgaan. Aanzetten gaat dan door de uitgang te deactiveren, waardoor de led niet meer is kortgesloten en dus brandt.
De diode waar ik het in het begin over had, kan nodig zijn om de drempel te verhogen, mochten de uitgangen niet volledig naar nul schakelen.
Voor alle leds heb je maar een diode nodig. In principe komen alle kathodes van de leds toch bij elkaar aan de min voeding (via de extra diode).
Heeft een sein meerdere leds in serie, dan komt de uitgang van de decoder uiteraard weer op het knooppunt van de weerstand en de eerste led.
Misschien is er een klein nadeel, of de leds nu aan of uit zijn, er loopt altijd stroom. Dat houdt in dat bij 40 seinen ment bijv. elk twee leds en 10mA per led, 40x2x10mA=800mA. Dat hoeft evenwel voor een voeding of stevige netadapter geen probleem te zijn.

Op 14 december 2016 13:11:24 schreef buzzy:
Verbindt de kortgesloten oude weerstand (of de kathode van de diode)met de min van de voeding.

Dat maakt het wel ingewikkeld want de min van de voeding is uitwendig niet bereikbaar op de decoder.

Op 14 december 2016 19:39:53 schreef KlaasZ:
[...]Dat maakt het wel ingewikkeld want de min van de voeding is uitwendig niet bereikbaar op de decoder.

Nog maar eens even opnieuw mijn bijdrage lezen dan.
Ik gaf aan dat je een uitgang altijd aan kunt zetten, waardoor deze op min potentiaal komt, maar de module wordt gevoed uit een losse spanning op de twee klemmen linksonder. Daar zit dan ook de plus en de min van de voeding. Twee mogelijkheden dus.
Je moet het derhalve niet ingewikkelder maken dan het is.
Opmerking:
Omdat de module zowel met AC als met DC gevoed kan worden, zit er waarschijnlijk een brugcel aan de voedingsingang. Dat houdt eventueel in dat de diode die ik aangaf om de drempel te verhogen, uit een serieschakeling van van twee of drie diodes moet bestaan.

Op 14 december 2016 19:48:38 schreef buzzy:
Omdat de module zowel met AC als met DC gevoed kan worden, zit er waarschijnlijk een brugcel aan de voedingsingang.

Als je met AC voedt weet je niet welke van die twee klemmen de min is, want dat wisselt steeds. Ik vind dat deze oplossing niet de schoonheidsprijs verdient.

Op 14 december 2016 21:06:51 schreef KlaasZ:
[...]Als je met AC voedt weet je niet welke van die twee klemmen de min is, want dat wisselt steeds. Ik vind dat deze oplossing niet de schoonheidsprijs verdient.

Het belangrijkste is, dat de diodes in de brugcel weten hoe het zit.
TS vroeg een eenvoudige oplossing, dit is er eentje van.

Wel goed schema van Aart, al zal er nog een extra paar basisweerstanden bij moeten voor de eerte opamp. Dus totaal al aardig veel komponenten. Kost wel niks maar is wel bewerkelijk als je er 40 nodig hebt en kost ook printruimte. (of 120?, uitgaande van 40 seinen met elk 3 leds)

Met een enkele opamp IC kun je al 4 poorten maken. Als je geen TL074 wilt gebruiken, dan kan het ook met een LM324 van 20 cent. De 10mA is geen probleem voor deze opamps.

Als alternatief kun je ook een optocoupler gebruiken. Een 4N25 kan gemakkelijk 10mA schakelen.

Op 14 december 2016 21:36:51 schreef deKees:
Als alternatief kun je ook een optocoupler gebruiken. Een 4N25 kan gemakkelijk 10mA schakelen.

Daar ben ik ook nog over aan het denken geweest. Dat kost dan met 40 seinen met drie leds wel 120 ic'tjes en evenzovele weerstandjes om de leds van de opto's aan te sturen. Voordeel is wel dat je de seinen op een losse voeding kunt laten branden.
Iemand noemde de optie om de ledaansluitingen te wijzigen. Als d seinen dat toelaten, is dat natuurlijk de eenvoudigste oplossing.

Op 14 december 2016 21:29:49 schreef buzzy:
Het belangrijkste is, dat de diodes in de brugcel weten hoe het zit.

De diodes in de brugcel weten niks. Die verbinden de klem waar die draad op aangesloten zit afwisselend met de min en de plus. Het is geen eenvoudige oplossing, want het gaat niet werken.

Willie W

Golden Member

Volgens mij is een bc557 en een paar weerstanden de beste oplossing, wel een flinke klus maar het is hobby dus leuk om te doen.

Foutief gepost; mag verwijderd worden.

Eleen

[Bericht gewijzigd door Vacuumtube_girl op 15 december 2016 03:42:19 (91%)]