Modelspoor sein; gemeenschappelijke min naar gemeenschappelijke plus

Hallo allemaal

Dank voor de reacties maar zoals ik al schreef 'ik ben een leek'
sommige zaken zijn voor mij echt niet te volgen en in verwarring gebracht door onderlinge discussie.

Goed ik heb de volgende oplossing gevonden voor mijn probleem en dat is een andere decoder de OC32, hierop kan ik de seinen met de gezamenlijke plus of min aansluiten alsmede allerlei andere modelspoor zaken.

Mvg
Koos

Op 14 december 2016 23:09:27 schreef KlaasZ:
[...]De diodes in de brugcel weten niks. Die verbinden de klem waar die draad op aangesloten zit afwisselend met de min en de plus. Het is geen eenvoudige oplossing, want het gaat niet werken.

Dat is natuurlijk een ongefundeerd antwoord. De leds branden weliswaar op een 50Hz pulserende spanning, maar daar hebben ze geen last van.
Bij gelijkstroomvoeding werkt het iets beter, maar of dat relevant is.Met nog een extra diode werken de leds op 100Hz en wil je het heel mooi maken dan haalt een elco ook nog de rimpel weg. Al die extra diodes hoef je maar één maal aan te brengen. Minimaal twee stuks en eventueel nog een of twee extra om een drempelspanning te maken.
Dat de diodes niks weten kan in jouw optiek zo zijn, in elk geval geleiden ze op het moment dat dat van die diodes verwacht wordt. Dat daar geen intelligente uP schakeling aan te pas komt daar kan ik niets aan doen.
Het lijkt tegenwoordig niet anders meer dan dat een eenvoudige functie als een knipperende led, alleen nog maar uitgevoerd kan worden met een Arduino en software, maar dat zal de moderne tijd wel zijn.
Teken mijn voorstel eens in een schema, dan zul je zien dat het werkt.
Overigens heeft TS een decoder gevonden die kennelijk voorzien is van push-pull uitgangen. Die decoder kan dus naar de massa of de plus van de voeding schakelen.
Dat is veel flexibeler als de eerst opgevoerde decoder.

Ondanks dat TS reeds een betere oplossing heeft voor het decoderprobleem, heb ik toch nog even een schema getekend van mijn oplossing, omdat beweerd wordt dat het niet zou werken.
Het schema is hierbij getekend. Het dubbel omlijnde deel is de decoder met linksonder de power aansluiting, rechtsonder de data aansluiting. Bovenaan zie je twee van de acht uitgangen 1-C-2 en 3-C-4.

Binnen het kader staat in elk geval de vermoedelijke uitvoering van de voeding, waarvan de plus ook naar de C (common) aansluitingen gaat.
Verder zijn de uP en twee schakeltransistors getekend, die trekken de uitgangen naar 0 volt, zodat er stroom kan lopen van C naar de outputs. Rechts heb ik een paar seinen getekend.
Die hebben een kleine modificatie nodig. De bestaande weerstand R wordt verwijderd of kortgesloten. Per LED komt er een nieuwe weerstand van 1K5, aangeduid als N. Dit is de wijziging nodig voor elk sein. Vanaf de outputs van de decoder lopen dan twee of drie draadjes naar elke seinmast. De draadjes worden aangesloten op het knooppunt van de nieuwe weerstand N en de LED.
Alle kortgesloten weerstanden aan de onderzijde van de seinen komen bij elkaar en worden via twee diodes op de poweraansluiting aangesloten, gelijk met de trafo.(linksonder) in de tekening)
Er staan nog twee optionele diodes in. Het kan zijn dat de transistors in de module niet helemaal naar nul schakelen. In dat geval zouden er leds niet helemaal uit kunnen gaan.
In dat geval kunnen er een of twee diodes tussen gezet worden. De spaningsval over de diodes is groot genoeg om de leds te laten uit gaan.
De diodes moeten exemplaren zijn die de totale ledstroom kunnen leveren, maar diodes uit de serie 1N54xx voldoen.
Zoals ik al eerder aangaf reageren de uitgangen nu geinverteerd: ON=LED uit en OFF=LED aan.

De totale wijziging hoeft niet de hoofdprijs te kosten. 120 weerstanden 1K5 1/8 watt, 120x5ct= 6euro
4 diodes a 25 ct, 1 euro.

Precies, de TS heeft een andere decoder gevonden en dat is de meest elegante oplossing. Probleem over.