Hoelang kan een Arduino relais worden ingeschakeld

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een project waarvoor ik een relais wil aansturen met een Arduino. Nu is dat niet heel lastig maar ik vroeg mij af hoelang zo'n relais ingeschakeld kan blijven? Ik dacht een Songle SRD-05VDC-SL te gebruiken. Weet iemand hoelang deze ongeveer zou kunnen worden ingesckakeld? Bij voorbaat dank.

Matthijs

pa3gws

Golden Member

Beetje flauw antwoord.
Tot hij stuk gaat. ;-)
Maar zonder gekheid als de spanning goed is kan het zonder problemen uren ingeschakeld staan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Veel relais worden gespecificeerd op aantal keer schakelen.

Ik heb kasten gezien waar industriële relais gebruikt werden om te kijken of een voeding aanwezig was.

Dan kan hij jaren actief zijn.

GMT+1

Bedankt, ik zal me dus geen zorgen hoeven te maken over de ingeschakelde tijd.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Neem anders een bistabiel relais. Hoef je geen houdstroom. Moet uiteraard wel mogelijk zijn. Onder andere thermostaten die op batterijen werken gebruiken vaak deze methode.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Ik weet niet voor welke toepassing je het relais wil gebruiken maar misschien kun je een SSR gebruiken.

Vergeet niet dat een relais een minimale stroom (wetting current) over de contacten nodig heeft om te blijven werken.

De datasheet van jouw relais vermeld die stroom niet, dus ik zou dat relais niet gebruiken voor iets serieus.

Ze worden voelbaar warm (70mA * 5V = 350mW), maar dat gaat echt heel lang goed. Volgens het datasheet gaan ze honder duizend schakel cycli mee. Het schijnt dat het product van de te schakelende stroom en het aantal cycli ongeveer constant is. (met het maximum van 10A en een maximum van 10M schakelingen.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Bij een relais dat erg lang bekrachtigd is kunnen er problemen ontstaan. Dit varieert echter veel tussen de verschillende types.
Een probleem is mechanisch, het afvallen gaat slechter t.g.v. afnemende veerkracht.
Een ander probleem is thermisch.

Als dit niet in de datasheet staat kan er of een beter relais, of een bistabiel relais gebruikt worden. Of de tijdsduur aanpassen.
Zonder verdere gegevens ga van een maximum van ongeveer 6 tot 12 maanden uit.

Willie W

Golden Member

Toch vind ik 12 maanden al behoorlijk, wij hebben het meegemaakt dat een relais na een jaar niet meer los kwam.
Dit was een klein print relais (Takamisawa NA5W-K), de oorzaak zou zijn dat na het lange inschakelen (1 jaar) de kern in de spoel licht machnetisch zou blijven, maar voldoende om aangetrokken te blijven.
een klein tikje met een schroevendraaier er tegen was dan voldoende om af te vallen.
We hebben toen ook al die relais moeten vervangen.