Sony videoprojector VPH-1040QM

Geert111

Golden Member

Hoi,
deze projector heb ik vele jaren geleden tweedehands gekocht en maar een paar keer gebruikt. Sindsdien staat hij in mijn kelder en al enige tijd te koop op internet.
Deze week heb ik hem vlug nog een keer getest omdat ik een kandidaat-koper heb (enkel in de testmode met de kleurenrasters omdat ik niet direct een videospeler bij de hand had). Alles leek normaal te werken, de lampen lichtten mooi op en ik kon de rasters RGB mooi op mekaar plaatsen (... dat dacht ik toch!).
Vanavond komt de koper en ik heb de projector opgesteld met een videospeler en ik bemerk dat ik bijna geen blauw heb, alhoewel deze lamp brandt. Koper heb ik om uitstel gevraagd :-)
Wanneer ik hem nu weer in de testmode zet en in de lampen kijk, dan zie ik in de rode en groene lampen een duidelijk en mooi afgelijnd rood of groen raster maar in de blauwe zie ik bijna niets, heel wazig.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen?
Met dank/Geert

Blauw is zoiezo een kleur die het oog 'slecht' ziet.

Als je 'm ff enigszins uitlijnt, krijg je de lijnen wel wit? Als blauw echt achterblijft merk je dat wel. Zeker als je 1 buis afdekt (even iets voor de groene buis en je zou iig paars moeten krijgen)

En anders wordt het idd testen. Ik weet alleen ff niet meer of de buizen uitwisselbaar zijn om iig de buis of elektronica uit te sluiten. De Sony's ken ik zelf niet. Jaren geleden wel eens met een Barco gespeeld.

Mogelijk kun je ook wat online vinden. 'Vroeger' heb ik veel info van curtpalme gehaald

Geert111

Golden Member

ik heb nu het lensblok verwijderd en kan de buizen goed bekijken; rood en groen lichten mooi op met duidelijk raster, bij blauw is het wazig. Stiekem gehoopt dat de achterkant van de blauwe lens en voorkant van de buis vuil was maar die zijn proper. Bij uitstand is de voorkant van de rode en de groene buis egaal van kleur, bij de blauwe zie je een donker rechthoekig vlak (kleiner dan de buis zelf).
Ik ga even enkele spanningen meten maar waarschijnlijk is de blauwe buis kapot.

Is dit niet een type waarbij een contact vloeistof gebruikt voor de buis die troebel geworden is??. Is de "kale" buis al verkleurd?? dan word het erg moeilijk

Geert111

Golden Member

geen idee maar in de groene zitten bovenaan wel een paar druppels, de grootste is net als de luchtbel in een waterpas (zelfde vorm) en deze druppels bewegen als je de projector beweegt. De druppels hebben geen invloed op het beeld omdat ze net buiten beeld zitten.
Ik ga nog eens kijken of het glas de voorkant van de buis is of nog een voorzetglas, dan is er misschien nog een waterkans dat het vuil tussen de 2 lagen zit.
Hierbij enkele foto's.

Geert111

Golden Member

ik heb de buizen nog eens goed bekeken en er zit een zwarte rubberen dichting rond, misschien toch een voorzetglas? Dat zou die druppels in de groene buis kunnen verklaren maar ik ben toch bang om met een scherp voorwerp aan de dichting te wringen.

Het beste advies lijkt mij hem defect te verkopen. Dan krijgt u er minder voor, maar dit zijn complexe en vrij speciale machines. De waarde zal inmiddels uberhaupt beperkt zijn.
Reparatie voorbij een (focus-) instelling door een goedwillende leek (niet onbeleefd bedoeld) lijkt mij uitgesloten en zelfs gevaarlijk ivm de echte hoogspanning en zachte röntgen.

Ik zie ook aardig wear op de blauwe buis. Geef 'm maximaal een 6 als rating.

De 1040 is ook nog een analoog chassis. Ik zou 'm verkopen als defect. Een jaartje of 10 geleden was CRT nog wel gewild (Zelf ook gehad), omdat met name zwartwaardes superieur waren. Maar tegenwoordig zijn er betere projectoren, ook LCD komt een heel eind. (DLP wordt vaak niet als wenselijk beschouwd ivm rainbow effect)

Eigenlijk zijn alleen de high-end barco's (digitale chassis) nog aardig waardevast, zeker een set icm goede scalers enz.

Analoge chassis is echt wat de gek geeft.

Geert111

Golden Member

@DJSmiley : interessante tip 'curtpalme'. Deze site ga ik dit weekend eens grondig uitspitten, vooral de tekst : "Spare parts are plentiful and the popular SD 187 tubes can be found in many other projectors out there" geeft me toch weer een beetje moed om verder te werken. Alleen weet ik niet van wanneer dit dateert, is misschien achterhaald!

[Bericht gewijzigd door Geert111 op vrijdag 16 december 2016 16:40:32 (12%)

Geert111

Golden Member

heel goede tips gelezen; ik ga het proberen op de eenvoudige manier zonder het glas te verwijderen (glycol eruit, lamp spoelen, glycol filteren en terug erin) heb niets te verliezen.
Ik twijfel nog om misschien nieuwe glycol te nemen maar weet niet of het nodig is om kleurstof toe te voegen, de ene doet het de andere niet.

ik denk dat je er idd niet teveel aan uit hoeft te gaan geven. die toestellen zijn achterhaald, er staat een vergelijkbaar ding op mp. die is in orde met een vraagprijs van 150€ maar er staat nog geen bod op na 3/4 maand. zo'n ding doet 75 kilo, hang maar eens even op :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 17 december 2016 10:37:12 schreef Geert111:
heel goede tips gelezen; ik ga het proberen op de eenvoudige manier zonder het glas te verwijderen (glycol eruit, lamp spoelen, glycol filteren en terug erin) heb niets te verliezen.
Ik twijfel nog om misschien nieuwe glycol te nemen maar weet niet of het nodig is om kleurstof toe te voegen, de ene doet het de andere niet.

Kleurstof? Dat zal er af fabriek niet ingezeten hebben en zou alleen maar licht tegenhouden, lijkt mij.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Typisch Sony natuurlijk, altijd iets anders doen... Er staat in de tekst echter ook bijgeschreven dat het hem niet wijs lijkt om zelf glycol te kleuren, dus gewoon door blanke vervangen. Daar sluit ik me bij aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

@testman : ook interessante site, ga ik eens goed bestuderen en hopelijk wordt het wat.
@maarten : op een site las ik dat kleur soms toegevoegd wordt om een persoonlijk tintje te geven, kleuren worden dan net iets anders.

[Bericht gewijzigd door Geert111 op zaterdag 17 december 2016 18:33:36 (44%)

Glycol kan je niet hergebruiken, indien troebel, nieuwe regelen is bedorven, zo duur is dat niet.

Geert111

Golden Member

ik heb de artikels van de links gelezen en er zijn 2 oplossingen : het voorzetglas verwijderen, glycol opvangen en filteren (of nieuwe kopen), alles poetsen, glas weer vastkleven en glycol inspuiten of met een injectienaald de glycol uithevelen, reinigingsproduct injecteren, spoelen en nieuwe glycol (of gefilterde) inspuiten. De eerste oplossing is omslachtig en leek mij bovendien te riskant ivm lekken achteraf en daarom ben ik begonnen met de tweede optie. Deze is echter ook niet zo eenvoudig want na het verwijderen van de 2 schroefjes bovenaan de buis, ging de naald er niet in. De glycol was zo hard gekristalliseerd dat een hamer en dunne spijker nodig waren om de harde laag te doorprikken.
De glycol is nu reeds voor meer dan de helft verwijderd en ik zoek een langere naald om het restant te verwijderen. Ik kan ook de buis volledig uitbouwen en omdraaien dan loopt de glycol er zo uit maar dan moet de buis achteraf weer volledig afgesteld worden. Misschien draai ik samen met mijn echtgenote :-) de volledige projector onderste boven.
Op de foto's is wel al te zien dat door het inbrengen van een plastiek draadje en het bewegen over de zwarte rechthoek op de buis er hier en daar vuil verwijderd is en dat op de lamp met stroom aan het raster beter zichtbaar wordt. Ik heb goede hoop dat het zal lukken.

Dan is de glycol echt bedorven.. Buisunit kompleet verwijderen met steunen en dan spoelen. Als het goed is hoef je weinig aan instellingen te veranderen dan.

Geert111

Golden Member

oké, ik heb nu een 'verlengstuk' op de naald geplaatst en probeer het eerst nog even zo en als dit niet lukt dan moet de buis er idd. uit.
Wat ik ook nog las op 1 van de sites is dat de fosforlaag in de lamp aangetast wordt als de projector niet op de juiste afstand van het doek geplaatst wordt. Dat een beeldbuis kan inbranden, begrijp ik maar dit is raar of toch niet?

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me inderdaad een broodje aap. Wat natuurlijk wel zo is, als je het scherm te ver weg zet moet hij continu op volle straalstroom draaien. Maar dat heb je dan toch echt zelf zo ingesteld, dat doet hij niet omdat het scherm te ver weg staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

Ik heb die tweedehands gekocht en heb hem gewoon voor een scherm geplaatst, op een afstand dat het doek mooi opgevuld was. Aan de instellingen heb niet geraakt, ik wist ook niet beter :-).

maartenbakker

Golden Member

Nou, daar zal je heus niks mee verprutst hebben. Als die buis op was dan was ie het al, en als het aan de koelvloeistof ligt dan merk je dat na schoonmaken en vervangen wel.

Wat ik met mijn opmerking over straalstroom bedoelde, is dat de buizen vrij hard slijten als je helderheid en contrast maximaal zet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 december 2016 15:16:49 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geert111

Golden Member

nee hoor, die staan beide op normaal ingesteld.

Geert111

Golden Member

Niet met me lachen hé ...........
de glycol was er bijna helemaal uit toen mijn darmpje in de ruimte achter het glas viel. Geen mogelijkheid om het er terug uit te krijgen, alle moeite voor niets. :-(
Ben nu begonnen met het uitbouwen van de buis om het glas te kunnen verwijderen.
Het hele gedoe van reinigen, glas terug op de buis kleven, afstellen, ... wordt iets voor na de feestdagen.
Een positieve noot : met de glycol zal ik nu niet meer knoeien, alles zit mooi in een bokaaltje!