TMP36 aansluiten op 80c552

Beste allemaal,

ik zit met een probleem bij het aansluiten van een TMP36 temperatuursensor op een AD-kanaal van een 80c552
De software om de AD conversie uit te voeren en serieel te versturen werkt probleemloos.
Het klinkt zo makkelijk: 5 volt en 0 volt op de sensor aansluiten en uitgang op de AD ingang.
Eén probleem: het werkt niet. En Ja, plus en nul zitten goed. Reading: 0000
Als test heb ik de sensor op 3 x 1.5v batterij aangesloten en de uitgang op een meter
en het resultaat is rond 0,710 volt, dus ca 21 graden.
Daarna de sensor-0 op de 0 van de processor en...afgelopen. Reading zakt in naar 0,600 ofzo.
Als ook de plus van de batterij wordt vervangen door de plus van de processor is het helemaal over.

Ik heb nog 100nF direct op de sensor + en - aangesloten - geen verbetering.
Ook heb ik de 0 en de + door een spoeltje naar de sensor geleid en er was wel WAT verbetering.

Het lijkt dus een storing te zijn die via de voeding de sensor ontregeld.
Heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt ? En vooral een idee hoe dat fatsoenlijk opgelost kan worden ?
Ik had wel al eens een LM335A aangesloten. Deze meet in Kelvin en dat gaat wel goed.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

vast bedankt,
Rob

Heb je wel de juiste pull-down weerstand aan de uitgang van de TMP36?

[Bericht gewijzigd door Arco op 18 december 2016 21:19:23 (14%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Zonder controller of sensor te kennen... Maar als de GNDs niet aan elkaar zitten, dan ben je natuurlijk erg snel uitgemeten. Wat is je referentie dan nog?

Multimeter afstoffen en gewoon eens meten wat er gebeurt. Voeding OK? Wat staat er op de uitgang? Met en zonder controller (pin staat wellicht nog als output?). Aangesloten volgens datasheet?

Wellicht nog iets met een analogue ground die roet in het eten gooit?

Als alternatief kun je een potmeter op de analoge ingang zetten. Multimeter erbij. Zie je zo of die controller leest wat-ie lezen moet.

blackdog

Golden Member

Hi,

De TMP36 sensor werkt over het algemeen uitstekend :-)
Je zal er rekening mee moeten houden dat de sensor niet zwaarder belast mag worden dan met een stroom van 50uA.

Dan de voeding, de - van de TMP36 kan voor het beste resultaat aan de AVSS aansluiting van de processor komen.
De + voor de TMP36 het liefs aa neen schone spanning die tussen de 3 en de 5,5V mag liggen.
Weet je zeker dan je de gebruikte anaolge ingang van de processor goed geconfigureerd hebt?

Arco
Pull Down niet gebruiken bij de TMP36 dit verhoogt de "Self Heating".
Verder geen condensator direct over de uitgang van de sensor zetten, de specs zijn 1000pF maximaal.
Ik gebruik een serie weerstand van 10K en 0,47uF om de ruis de kop in te drukken, dat kan met die 10K serie weerstand, dan mag je alles aan condensator waarde gebruiken die je wilt.
10K serie weerstand kan alleen als de ingangs impedantie van de ADC hoog is.

Groet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Bedankt voor de reacties.
Dat de tmp36 "over het algemeen" uitstekend werkt, geloof ik best.
Bij mij ook. Aangesloten op 4,5 batterij en een multimeter: uitstekend.
Pas wanneer die "0" van de batterij aan de "0" van de processor wordt aangesloten gaat het mis
en al helemaal als ook de uitgang van de sensor op de AD-converter wordt aangesloten.
Helemaal vreemd omdat de LM335A op dezelfde manier aangesloten, wel werkt.
De condensator van 100 nF zit niet over de uitgang, maar over de voedingspunten direct op de sensor.
Speciaal voor als langere draden gebruikt worden. Zo staat het ook in de datasheet.

De controller doet het ook. Diverse spanningen op de ingang gehad en de readings zijn allemaal stabiel.
Iets wat resulteert in 2FF, blijft ook 2FF. Soms naar 300 maar meer ook niet.

Ik denk dat ik eens ga kijken naar de analoge spanning, zowel de 0 als de +.
daar is misschien wel winst te behalen.

En anders neem ik wel een NTC of zo. Die doet het altijd wel :-)

Mocht iemand nog iets bedenken, dan houd ik me aanbevolen.

Groet,
Rob

blackdog

Golden Member

Hi RAWWAR,

Heb je een multimeter?
Verreet je batterijen en ga meten aan je processor.

Beging op deze manier...
Ik ga uit van 1 sensor.
De massa sluit je aan op het goede massapunt van je prosessor.
De uitgang van je TMP36 laat je los.
Je meet eerst de voeding waar je de TMP36 op aan gaat sluiten.
Dat kan een 3,3V regelaar zijn of een 5V voeding.
Er is nog een mogelijkheid en dat is een data uitgang van de processor.
Als je deze optie gebruikt ga ik er als eerste vanuit dat je de software goed geprogrammeerd hebt.
Daarna moet er een weerstadn komen van zeg 47 a 100 Ohm die naar de voedings aansluiting van je TMP36 gaat.
Je processor vind het meestal niet leuk als hij een condensator aan een data uitgang ziet.

Het je aan het bovenstaande voldaanm dan kan de voeding op de TMP36 aangesloten worden.
Meet nu met je multimeter aan de nog steeds los hangende uitgang van de TMP36 of de spanning darop ongeveer overeen komt met je tempteratuur.
Als de uitgangsspanning klopt dan kan je de uitgang van de TMP36 op de AD ingang van je processor aansluiten.
Meet met je multimeter of de uitgangsspaning nog steeds correct is.

Meet je nu een grof afwijkende spanning, dan is of de "ingang" die je gebruikt niet goed geprogrammeerd,
de ingang is defect, of je TMP36 is defect.

Ik heb hier even een TMP36 voor je getst, en hij werkt met 2K2 belasting al vrij goed en dit is geen normale situatie.
Normaal moet de ingangs impedantie hoger zijn dan 10K waar je hem op aansluit.
Hoelager de impedantie, hoe hoger de zelfverwarming en het stroomverbruik van de sensor.
De stroom uit de uitgang van de TMP36 sensor moet beneden de 50uA blijven, dit kan je met een multimeter meten.

Succes,
Blackdog

Goeden dag,

ik heb de reacties hierboven eens doorgelezen en vergeleken met wat ik
kon meten en zag gebeuren en ik ben tot de conclusie gekomen dat het een
goed idee was, om de analoge, digitale en referentie spanningscircuits en
vooral de draadjes van de 0 nog eens aan een re-design te onderwerpen.
En dat heeft vluchten af geworpen.
De processor is gebouwd op een elektuurprint uit oktober 1992. Op die print zijn
de analoge en referentie + en - naar buiten uitgevoerd en door mij in eerste
instantie op niet al te professionele manier aangesloten.
Dat is nu wel een stuk beter en het resultaat is er dan ook naar.
Ook gaan de ingangssignalen via een laagdoorlaatfiltertje naar de AD converter ingangen.
Gewoon maar iets van 4k7 en 100nF: gelijk stabieler
Analoge spanning met losse 5 v stabilisator en ref. spanning met 3V stabilisator ( LF2950CZ -3.0 )
en een deler zodat ie precies op 2,048 volt staat.
2 stuks tmp36 heb ik nu via, een zeker 15 meter lange kabel, aangesloten
en het resultaat is verbluffend geworden. temp. meting heel stabiel op 0,2 gr.
Als ie buiten -1,2 gr C aangeeft, dan springt ie hoogstens naar -1,4 en terug ofzo.
Al met al ben ik nu zeer tevreden.

Bedankt voor de ideeen.

Groet,
Rob

blackdog

Golden Member

Hi RAWWAR,

Dank voor de terugmelding dat het nu goed werkt.

Groet,
Blackdog