USB B Female hub vervanging mislukt..

Hallo iedereen, ik heb voor de eerste x geprobeerd een kapotte USB B Female hub te vervangen (solderen) van me geluidskaart (Native Instruments Komplete Audio 6), dat is kompleet mislukt en een ravage geworden, heb de andere usb wel erop gekregen maar heb de printplaat zwaar beschadigd en de pc leest de kaart nu helemaal niet meer, ik heb een foto voor jullie om te beoordelen of dit verloren zaak is of dat er hopelijk nog iets aan te doen valt..

Met vriendelijke groet,

High met Henk

Special Member

OMG....

Het lijkt wel of je soldeerwerk radioactief besmet is, ik moet beetje denken aan de bad guy in amsterdamned
http://www.denederlandsespeelfilm.nl/DeFilms/Amsterdamned/AmsterdamnedFoto5.gif

of het nog te redden is weet ik niet... Moet eerst alle tin eraf en eens kijken of er nog iets van te maken is..

TIP: doe dat niet zelf, zoek iemand die WEL vaardig is met een soldeerbout en litze en een tinzuiger.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hahah ja lijkt het idd op,

En nee geen S39 gebruikt, de USB ging er met veel moeite gepor en gebrand pas uit. Heb alleen een Soldeerbout en zo'n zuiger gebruikt..

als het echt zwaar beschadigd is, zou je kunnen gaan uitzoeke waar de 4 contacten heen gaan.
dus voeding+, data+, data - en ground.
dan neem je een goedkope usb kabel, je knipt die af, stript de draadjes en soldeer die op die pinnen. je hebt dan wel permanent een usb kabeltje aan je toestel hangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Ik zie een kaartje met een USB connector erop. Waar die USB hub nou is... Geen idee...

de USB connectorging er met veel moeite gepor en gebrand pas uit.

Tsja... En daar begint het probleem al. Als je het juist doet, dan komt het er zo af. Als je mazzel hebt, dan is dat stukkie PCB dual layer - en geen quad layer. Als je iets minder mazzel hebt - maar nog wel wat - dan is het een quad layer (kost ook geen drol meer om te maken tegenwoordig) waar op dat punt de binnenste layers niet gebruikt zijn.

Anyway... Iemand zoeken die wel kan solderen en de juiste spulletjes heeft, connector eraf, schoon maken, kijken of het kaartje nog wat doet. Dan een nieuwe connetor erop, wie weet...

Dat je PC die kaart niet meer ziet is omdat je er een grote kortsluiting van gemaakt heb.
Als het tegen zit is niet alleen die kaart stuk maar heb je ook de usb poort van je PC opgeblazen.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Arco

Special Member

Met solderen is het niet "meer soldeer is beter"... :)
Bij het verwijderen van componenten die niet vrijwillig van de print af willen, meestal beter om die aan stukken te knippen, en pootje voor pootje te verwijderen.
(met een voldoende zware bout, bij grote massavlakken zonder thermal reliefs heb je al gauw 80w nodig)

Zaken als grote TQFP ic's snijd ik altijd met een scherp mes alle pootjes los bij de ic behuizing en dan pootjes een voor een verwijderen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

kompleet mislukt en een ravage geworden

Ach, je fouten (h)erkennen is stap 1, hoewel je je pogingen beter iets eerder had kunnen staken. :D

Als je je woonplaats in je profiel invult dan is er misschien iemand bij je in de buurt die je even kan helpen.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

tja, en voor die TQFP stook ik alles met veel tin warm en evt met een föhn voorzichtig erbij. Dan 1 tik en hij is weg, maar vooral VEEL tin.
Voor zowel de snijd/knip methode of de veel tin en verwarm methode geldt dat bij slecht gelijmde PCB's je toch wat padjes meetrekt helaas :(

Voor thru hole gebruik ik wel knip methode... Houd je de doormetaliseringen makkelijker in tact.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 19 december 2016 13:39:24 (46%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Diamon

Golden Member

Paar weken geleden een USB 3.0 en een HDMI connector vervangen van een laptop.
Eerst alles er om weg geknipt / los geknipt, toen was het vrij eenvoudig om de metalen pinnen los te halen (1 voor 1, gezien ze niet maar aan het chasis van de connector vast zaten). De HDMI data pinnen voorzien van flux en een klodder tin en er zo langzaam uit kunnen halen.

Geduld is een schone zaak, anders gaat het daarna niet meer werken.

Bedankt voor al jullie reacties, beetje late reactie van mij, hier een update, heb de printplaat "schoon gemaakt". Heb er weinig hoop meer in aangezien ik er in heb lopen porren met een mes waardoor ik printplaat heb weg geschraapt. Ook heb ik het met een loodgieters soldeerbout van 30 jaar oud het gedaan.

Hier een foto, niet geschikt voor gevoelige kijkers..

ga hulp zoeken want dit komt niet meer goed.
de andere persoon kan mijn vorige tip nog proberen.

een electronica soldeerboutje heb je al tussen de 5-10€, waarom toch gaan knoeien met loodgietersspul.
http://www.conrad.be/ce/nl/product/588539/Soldeerbout-230-V-15-W-TOOLC…

http://www.conrad.be/ce/nl/Search.html?search=Soldeerbout&sort=Price-a…

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 19 januari 2017 06:06:49 (62%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja klopt heb al zo'n speciale soldeerbout gekocht, maar ik denk niet dat ik deze kaart nog uberhaupt kan en ook laten repareren..

Ik zal eens kijken of t kan met jou tip met die usb kabel strippen en dan doorleiden.

Deze heb ik gekocht (soldeertin erbij, zuiger had ik al, en koper rolletje):

http://www.conrad.be/ce/nl/product/588269/Soldeerbout-230-V-60-W-TOOLC…

[Bericht gewijzigd door c3LL op donderdag 19 januari 2017 23:36:45 (11%)

RAAF12

Golden Member

Die tip van Diamon, met flux erbij doet wonderen alleen solderen en plukken werkt niet. Als je geen flux hebt, een blokje hars en smelten met de punt van de bout werkt ook goed.

ÓT
Dat werkte goed toen ik onlangs een mini USB connector op een oude Tomtom 930 ging vervangen. De +/- werkte nog wel maar niet de datapinnen die waren inwendig afgebroken.
Succes met de volgende operatie!

Ziet er fraai uit ja. Als je geen hoop meer zelf hebt kan je printje hier ook wel heen sturen, kan best mee vallen soms met de schade.

High met Henk

Special Member

je zit in Breda,
als je het niet ziet zitten mag je ook naar het westen komen in West Brabant, maar er zijn zat anderen die dichterbij zitten en wellicht ook kunnen helpen..
(ik meen dat Lambiek zelfs in breda zat, maar kan mij hierin verissen en weet niet of hij tijd/zin heeft)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 januari 2017 01:56:25 schreef cupido:
Ziet er fraai uit ja. Als je geen hoop meer zelf hebt kan je printje hier ook wel heen sturen, kan best mee vallen soms met de schade.

Ja zou m wel willen opsturen, weetniet hoeveel het dan gaat kosten ongeveer? Want ik denk dat ik dit zelf lastig kan oplossen tenzij ik precies weet hoe dat zou moeten, maar dat weet ik niet..

-----
En aan High met Henk; Ik zou niet weten waar ik dan verder zou moeten wezen in Breda, was al langs bepaalde electronica en muziek (reparatie) winkels geweest maar die doen daar niet aan. Ik zal Lambiek is een bericht sturen dan, zit ook op dit forum neem ik aan? :)