Inductie kookplaat, 1 pit afsplitsen

Op onze boot hebben wij een 4-pits keramische kookplaat die aangesloten is op de generator en dus enkel gebruikt kan worden als de generator draait.
Omdat dit in een haven niet zo plezierig is voor de buren, wil ik 1 pit aansluiten op de walstroom/omvormer en de overige 3 op de generator laten staan.
Weet iemand of dit mogelijk is met de gangbare kookplaten?
Hoe zijn, normaal gesproken, de 4 pitten verdeeld over de L1 en L2?
Als het 2 om 2 verdeeld is over L1 en L2 zou dat dan makkelijk te wijzigen zijn naar 1 om 3?

Elke twee pitten hebben 1 inverter, dus 2 om 2 kan, maar 1 om 3 gaat niet.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Shiptronic

Overleden

(dubbelpolige)Wisselschakelaar ertussen ? dan kan je je kiezen tussen wal en Genset.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Er zijn toch ook kookplaten die op 3 fase kunnen.
Daar zitten de grote pitten apart op een fase en de twee kleine samen op een fase.

Ik weet niet of zo'n plaat werkt als je maar 1 fase aansluit.

de 2 fase kookplaten werken wel met maar 1 fase.
Vaak gehad, 1 zekering er uit en maar 2 plaatjes die het doen.

RTFM, dan pas vragen...
EricP

mét CE

Ik zou lekker de hele kookplaat omschakelen. Op deze manier ben je een 'broodje speciaal' aan het maken.
Het kan vast wel. en dan komt de volgende kookplaat. Men prikt gewoon de stekker erin. En oops...

Omschakelbaar maken... Dikke schakelaar of automagisch. Zelf maken of gewoon kopen en laten installeren. Al naar galng je wilt en je beurs toelaat...

Dank voor alle antwoorden!

Het punt is dat het niet enkel om het omschakelen gaat.
In een haven zijn doorgaans aansluitingen van 10A max. beschikbaar.
Dat is niet genoeg voor 2 pitten, laat staan voor 4 pitten.

Daarom was mijn vraag; is het mogelijk om 1 van de 4 pitten te voeden via een aparte aansluiting? Die kan dan gebruikt worden in een haven.

EricP

mét CE

De discipline om slechts 1 plaatje te gebruiken als je aan de wal hangt is teveel gevraagd??

Je zou kunnen overwegen om slechts 1 van de fase aansluitingen van spanning te voorzien. Dan moet je zelf maar kijken of de kookplaat dan 1 of 2 pitten 'aan' laat gaan...

Je moet de kookplaat dan wel even open slopen, maar het kan.
Van de 4 plaatjes staan ze vaak links op 1 fase en rechts op de 2e fase.
Let wel even op het vermogen van de plaat, niet de zwaarste aansluiten natuurlijk.

RTFM, dan pas vragen...
Shiptronic

Overleden

Die discipline zal voor WillemB het probleem niet zijn, maar miss WillemB zal misschien ook wel eens koken. Uitleggen dat ze niet meer dan 1 plaat mag gebruiken is 1, Daarna timer starten en wachten tot je de opgewonden opmerking krijgt: nee hoor ze doen het allemaal!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Zou daar het gezegde 'Een vrouw en een kip zijn de pest voor een schip' vandaan komen? :)

je kunt er wel een relais inknutselen welke de 2e pit afschakelt van de igbt's natuurlijk, maar het juist aanleren lijkt me ook beter.

overigens kun je wel 2 pitten gebruiken bij inductie en maar 10A voeding. de pitten laag laten staan met een kleine pan erop. dan heb je aan 10A voeding zat. het verbruik gaat pas naar 16A per fase als je ofwel een grote pan op vol open gebruikt bij 1 pit, ofwel 2 kleine pannen op hoog vermogen aanzet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 december 2016 14:56:11 schreef WillemB:
Dat is niet genoeg voor 2 pitten, laat staan voor 4 pitten.

1 pit isoleren heeft dus geen zin. Er is 1 stuur-unit die z'n energie om-en-om in de twee pitten kan stoppen. Samen doen ze maar IETS meer dan 1 pit in z'n eentje, en te veel voor een 10A walaansluiting.

Koop gewoon een losse 1 pit inductieplaat voor minder dan twee tientjes.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is een keramische kookplaat wel altijd een inductiekookplaat? Ik dacht dat het gewone gloeispiralen waren. Van de kookplatenboer:

Bij keramisch koken wordt de pan verwarmd door een warme keramische plaat. Deze plaat wordt weer verwarmd door metalen spiralen die middels elektriciteit worden verwarmd.

Dezelfde winkel heeft wel keramische inductieplaten, maar dan staat het er apart bij.
Hoe het algemeen is tegenwoordig weet ik natuurlijk niet.

e: Het plaatje uit de link van @rew hierboven is, vermoed ik, ook geen inductiekookplaat. (Die hebben ze wel, maar die staan in een andere categorie. Ook verbazend goedkoop trouwens - je zou er eentje kopen om er een langegolfzender mee te maken! :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
EricP

mét CE

Keramisch is natuurlijk ook maar een naam. Kan een gloeispiraal zijn, maar volgens mij valt 'halogeen' er ook onder - als ik de folders zo her en der mag geloven - geen idee wat TS heeft.

Feit blijft dat je moet gaan knutselen in de plaat. En dat vind ik geen goed idee als je hier op het forum moet vragen 'kan dit'. Er komt ooit een volgende plaat enzo.

Het enige wat je nog zou kunnen hopen, is dat - als je met alle geweld een deel uit moet schakelen, iets waarvan ik het nu ook nog niet zie - het ding 3-fase aangesloten is. Hang dat op 1 fase (en dan kun je ze niet allemaal gebruiken, al is het maar omdat je nul dan overbelast wordt omdat er geen fase draaiing meer plaats vindt) en sluit 2 fasen (na de omschakelaar) niet aan. Lomp, maar wellicht effectief.
En een evt. nieuwe plaat gaat er niet stuk van. Het is wellicht een andere pit die het 'doet'.

En voor wat betreft 'niet alles tegelijk'... Als ik het 30 man aan z'n verstand kan brengen en dat gaat in 1 dag goed, dan moet het met Mrs. Willem toch ook kunnen lukken... Toch?

Shiptronic

Overleden

30 man ja dat lukt . 1 vrouw?

Helaas heten ze niet allemaal jinny ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 december 2016 18:25:07 schreef EricP:
.. Hang dat op 1 fase (en dan kun je ze niet allemaal gebruiken, al is het maar omdat je nul dan overbelast wordt omdat er geen fase draaiing meer plaats vindt) en sluit 2 fasen (na de omschakelaar) niet aan. .

Overbelasten van de nul hoef je geen zorgen om te maken. Dat regelt de 6A of 16A zekering wel.

EricP

mét CE

Slecht plan om daarop te vertrouwen. Je kent de staat niet. Het zal niet de eerste keer zijn dat het ding botweg overbrugd is en ik heb ook wel eens met een blauwe CEE form via een verloopje naar 5-polig CEE16 naar CEE32 naar CEE64 gezeten. Het risico met die kabel, ach, dat zit buiten, dat geloof ik wel. Maar om erop te vertrouwen?

Oh, en als je dan zegt waarom kan die kookplaat dan niet gewoon werken? Nou ja, als die hele schuit op 1x16A walstroom uitgelegd is, dan klus je dan voor 1 of 2 nachten niet ff om...

Dan snap ik je werkwijze niet.
Wil je de 3-fase kookplaat ombouwen naar een 1-fase kookplaat?
Dat lijkt mij een slecht plan, omdat de nul dan onderberekend is.
Wil je van de 3-fase kookplaat slechts één fase aansluiten en de twee andere niet, dan heb je nooit een probleem met de nul, want die is minstens net zo dik als de dikste draad van één van de drie fasen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Tuurlijk kan het, maar je krijgt wel iets heel vreemds in de keuken.
Wil die ene pit alleen aan de wal, wil deze niet op de generator.

Je kunt het wel maken, maar blijft een beetje knoeiverhaal.

Het allerbeste is een duidelijke instructie aan alle gebruikers, aan de wal maar 1 pit gebruiken, op straffe van afsluiting ;-)

Een of meer knoppen er afhalen aan de wal is wellicht een oplossing

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Wil je de 3-fase kookplaat ombouwen naar een 1-fase kookplaat?

Nee, zoals reeds omschreven, wil ik van de kookplaat niks veranderen.

Dat lijkt mij een slecht plan, omdat de nul dan onderberekend is.

Ja, vandaar ook de opmerking... Je zou het op kunnen lossen met een zekering in je walstroom. Of kookplaatgroepje. Whatever fits best.

Wil je van de 3-fase kookplaat slechts één fase aansluiten en de twee andere niet, dan heb je nooit een probleem met de nul, want die is minstens net zo dik als de dikste draad van één van de drie fasen.

Dat was zoals omschreven plan B. Om aan de vrouwen-problemen van Ship tegemoet te komen.

evdweele

Overleden

Op 21 december 2016 19:48:37 schreef Shiptronic:
30 man ja dat lukt .

Jij overschat het technisch inzicht en het logisch nadenken van heel veel mannen.

'Waarmee heb je die schroeven aangedraaid waardoor de kop zo vernield is?'
"Met de punt van een schaar, die lag het dichtstbij".

De PS2-connectors van een toetsenbord en een muis in de pc proberen te schroeven.

Een DVI-connector ondersteboven weten in te steken. Net als een USB-connector.
"Het ging wel een beetje moeilijk..."
Dit gebeurde op de IT-afdeling van een bedrijf. De klacht was: de stekkers passen niet! :(

Zolang het insteken van een stekkertje nog te moeilijk is heb ik maar weinig vertrouwen in het technisch inzicht van de meeste mannen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 december 2016 17:56:50 schreef Frederick E. Terman:
Het plaatje uit de link van @rew hierboven is, vermoed ik, ook geen inductiekookplaat.

Wat het plaatje is kan me niet schelen, maar van het product verwacht ik dat het een inductiekookplaat is: Dat staat in de titel van het product.

Dat "keramisch elektrisch" koken dat is zo "seventies". (da's overdreven: sixties had je kale spiralen. Seventies was van die afgedraaide platen waar dan zo'n spiraal element onder zat. Eighties was "keramisch" waarbij er een plaat was en daar dan iets wat warm werd er onder. En indcutie is HEEL anders dan AL die technieken die gewoon op een verwarmingselement werken. )

Edit:
g1: http://bpc.h-cdn.co/assets/16/04/980x980/imusa-electric-single-burner.…
g2: https://www.theelectricdiscounter.com.au/loadimage/images/kitchen/cook…
g3: http://www.aginternational.ca/en/11-357/product-detail/electric-cookin…

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 december 2016 00:57:34 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Jij overschat het technisch inzicht en het logisch nadenken van heel veel mannen.

Dat is geen inschatting. Dat is praktijk...

Dank voor alle reacties en suggesties.
Ik zie in de commentaren dat aanpassen van de kookplaat wordt afgeraden.
Beste optie is dan, denk ik, de eigen discipline om slechts 1 pit (of 2 pitten laag) te gebruiken.
Eventueel een stroombegrenzer in de walstroomkabel, bijvoorbeeld deze:
http://www.groene-energiewinkel.nl/37011030--energy-master-fuse-protec…