Inductie kookplaat, 1 pit afsplitsen

Dan snap ik je werkwijze niet.
Wil je de 3-fase kookplaat ombouwen naar een 1-fase kookplaat?
Dat lijkt mij een slecht plan, omdat de nul dan onderberekend is.
Wil je van de 3-fase kookplaat slechts één fase aansluiten en de twee andere niet, dan heb je nooit een probleem met de nul, want die is minstens net zo dik als de dikste draad van één van de drie fasen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Tuurlijk kan het, maar je krijgt wel iets heel vreemds in de keuken.
Wil die ene pit alleen aan de wal, wil deze niet op de generator.

Je kunt het wel maken, maar blijft een beetje knoeiverhaal.

Het allerbeste is een duidelijke instructie aan alle gebruikers, aan de wal maar 1 pit gebruiken, op straffe van afsluiting ;-)

Een of meer knoppen er afhalen aan de wal is wellicht een oplossing

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Wil je de 3-fase kookplaat ombouwen naar een 1-fase kookplaat?

Nee, zoals reeds omschreven, wil ik van de kookplaat niks veranderen.

Dat lijkt mij een slecht plan, omdat de nul dan onderberekend is.

Ja, vandaar ook de opmerking... Je zou het op kunnen lossen met een zekering in je walstroom. Of kookplaatgroepje. Whatever fits best.

Wil je van de 3-fase kookplaat slechts één fase aansluiten en de twee andere niet, dan heb je nooit een probleem met de nul, want die is minstens net zo dik als de dikste draad van één van de drie fasen.

Dat was zoals omschreven plan B. Om aan de vrouwen-problemen van Ship tegemoet te komen.

evdweele

Overleden

Op 21 december 2016 19:48:37 schreef Shiptronic:
30 man ja dat lukt .

Jij overschat het technisch inzicht en het logisch nadenken van heel veel mannen.

'Waarmee heb je die schroeven aangedraaid waardoor de kop zo vernield is?'
"Met de punt van een schaar, die lag het dichtstbij".

De PS2-connectors van een toetsenbord en een muis in de pc proberen te schroeven.

Een DVI-connector ondersteboven weten in te steken. Net als een USB-connector.
"Het ging wel een beetje moeilijk..."
Dit gebeurde op de IT-afdeling van een bedrijf. De klacht was: de stekkers passen niet! :(

Zolang het insteken van een stekkertje nog te moeilijk is heb ik maar weinig vertrouwen in het technisch inzicht van de meeste mannen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 december 2016 17:56:50 schreef Frederick E. Terman:
Het plaatje uit de link van @rew hierboven is, vermoed ik, ook geen inductiekookplaat.

Wat het plaatje is kan me niet schelen, maar van het product verwacht ik dat het een inductiekookplaat is: Dat staat in de titel van het product.

Dat "keramisch elektrisch" koken dat is zo "seventies". (da's overdreven: sixties had je kale spiralen. Seventies was van die afgedraaide platen waar dan zo'n spiraal element onder zat. Eighties was "keramisch" waarbij er een plaat was en daar dan iets wat warm werd er onder. En indcutie is HEEL anders dan AL die technieken die gewoon op een verwarmingselement werken. )

Edit:
g1: http://bpc.h-cdn.co/assets/16/04/980x980/imusa-electric-single-burner.…
g2: https://www.theelectricdiscounter.com.au/loadimage/images/kitchen/cook…
g3: http://www.aginternational.ca/en/11-357/product-detail/electric-cookin…

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 december 2016 00:57:34 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Jij overschat het technisch inzicht en het logisch nadenken van heel veel mannen.

Dat is geen inschatting. Dat is praktijk...

Dank voor alle reacties en suggesties.
Ik zie in de commentaren dat aanpassen van de kookplaat wordt afgeraden.
Beste optie is dan, denk ik, de eigen discipline om slechts 1 pit (of 2 pitten laag) te gebruiken.
Eventueel een stroombegrenzer in de walstroomkabel, bijvoorbeeld deze:
http://www.groene-energiewinkel.nl/37011030--energy-master-fuse-protec…

Op 22 december 2016 06:34:47 schreef EricP:
[...]Dat is geen inschatting. Dat is praktijk...

Volgens jou. Mijn (praktijk!)ervaring is toch echt wel dat van het aantal mannen die ik ken, het overgrote deel echt een gebrek heeft aan inzicht, danwel logisch nadenken. Ook doen mannen veel meer aannames (waar ze -triest genoeg- ook nog eens veel te vaak conclusies uit trekken).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
EricP

mét CE

Ze hoeven geen inzicht te hebben. Ze hoeven niet na te denken. Ze hoeven geen aannames te doen en ze hoeven ook geen conclusies te trekken. Gewoon doen wat er gezegd wordt: heb je de oven nodig, dan kom je dat vertellen en dan slingert er iemand een generator aan.
Dat werkt prima. Week in, week uit, met elke week 30 'verse' aan boord. En ja, een hele enkele keer zit er een eigenwijze droeftoeter tussen. Toch proberen. Licht gaan uit. Droeftoeter genezen.

Diamon

Golden Member

Op 22 december 2016 10:47:44 schreef MNM(tm):
[...]
Volgens jou. Mijn (praktijk!)ervaring is toch echt wel dat van het aantal mannen die ik ken, het overgrote deel echt een gebrek heeft aan inzicht, danwel logisch nadenken. Ook doen mannen veel meer aannames (waar ze -triest genoeg- ook nog eens veel te vaak conclusies uit trekken).

En bedankt he :+

Op 22 december 2016 10:47:44 schreef MNM(tm):
[...]
Volgens jou. Mijn (praktijk!)ervaring is toch echt wel dat van het aantal mannen die ik ken, het overgrote deel echt een gebrek heeft aan inzicht, danwel logisch nadenken. Ook doen mannen veel meer aannames (waar ze -triest genoeg- ook nog eens veel te vaak conclusies uit trekken).

En daar ben ik het helemaal mee eens !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 december 2016 00:53:47 schreef rew:
[...]Wat het plaatje is kan me niet schelen, maar van het product verwacht ik dat het een inductiekookplaat is: Dat staat in de titel van het product.

Ik moet er falikant overheen kijken - ik kan nergens het woord inductie o.i.d. vinden op die pagina.
(Met plaatje bedoelde ik trouwens niet 'afbeelding', maar het daar aangeboden kookplaatje. Daar had ik duidelijker kunnen zijn. :D)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Op 22 december 2016 11:12:31 schreef EricP:
Ze hoeven geen inzicht te hebben. Ze hoeven niet na te denken. Ze hoeven geen aannames te doen en ze hoeven ook geen conclusies te trekken. Gewoon doen wat er gezegd wordt

Dat is een heel bijzonder soort mensen dat ik nog weinig heb ontmoet.
De meesten zijn eigenwijs, eigengereid en denken het beter te weten. Of ze proberen alles uit als een peuter die een driehoekig blok in een rond gat probeert te persen. Met als gevolg dat alles kapot gaat.
Hun conclusie is dan bijna altijd dezelfde: "Ondeugdelijke rotzooi".

Voor de TS een mooie uitdaging om daar een goede modus operandi voor te bedenken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik snap het niet,want je kan best de inductie kookplaat in 2 helften afsplitsen, tenslotte worden ze ook op 2x 230V aangesloten en waarom kan je hem dan niet splitsen?? Alleen moet je wel rekening houden met het bedienpaneel op welk deel dat aangesloten zit. Ik zal het eens testen, heb er eentje staan van Bosch. Stroombegrenzer zou ik niet gebruiken, kan je er beter een automaatje bij de kookplaat monteren van 10 Amp. Risico dat daarmee de electronica beschadigt is groot

ik zou idd ook denken dat je met enkel 230V zo'n plaat ook kunt gebruiken. bediening zit vaak links gevoed, maar soms zit er ook een display op wat uit beide zijden wordt gevoed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk zelf ook dat je hem in 2 helften kan afsplitsen (ga ik komende dagen testen), maar eigenlijk was de oorspronkelijke vraag: kan je hem afsplitsen in 1 pit vs. 3 pitten?

niet simpel, als je je partner/kok niet vertrouwt om maar 1 pit te gebruiken op walstroom dan zal er een pit in het fornuis afgeschakeld moeten worden. dat kan door 1 draad van de inductiespoelen te schakelen met een relais, de spoel wordt met alleen walstroom geschakeld. gezien de frequentie en stroom kan er niet teveel bedrading tussen komen want dan kan de boel weleens ontregeld raken, dus dat zou ik niet als eerste doen. echter kun je ook de besturing onderbreken van 1 pit, dus de knop om de pit aan te zetten of de plus en min knoppen van 1 pit. de andere 2 pitten geef je gewoon geen voeding dan werken ze ook niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Dus toch weer in de plaat zelf gaan kl*ten...

Op 22 december 2016 19:39:54 schreef smd:
Alleen moet je wel rekening houden met het bedienpaneel op welk deel dat aangesloten zit.

De mijne heeft een foutcode expliciet voor: 1 fase wel andere fase niet aangesloten. Dus ofwel de besturing draait op de ene kant en als die eht niet doet, krijg je de foutmelding ook niet. Ofwel hij kan uit beide fases gevoed worden en meldt als de andere er niet is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben vandaag aan het testen geweest, maar e.e.a.zit blijkbaar toch net iets anders dan ik verwacht/gehoopt had.
Het aansluitschema zou conform het middelste plaatje worden (2N), waarbij L1 vanuit de walstroom gevoed wordt en L2 vanuit de generator.
Punt is echter dat er maar 1 N is (over aansluiting 4 en 5 zit een brug).

Ik had verwacht die brug te kunnen verwijderen en dan een gescheiden L1/N1 en L2//N2 aansluiting te kunnen maken. Echter als ik dat doe werkt de plaat niet (zelfs niet als ik zowel op L1 als L2 spanning zet).

Kennelijk is het een vereiste dat er maar 1 N is. Als ik dus meerdere energiebronnen wil aansluiten dan betekent dat dat ik meerdere N-en aan elkaar ga knopen en dat lijkt me ook niet echt verstandig (zelfs als ik weet dat ze nooit tegelijkertijd stroom zullen leveren).

Ben vandaag aan het testen geweest, maar e.e.a.zit blijkbaar toch net iets anders dan ik verwacht/gehoopt had.
Het aansluitschema zou conform het middelste plaatje worden (2N), waarbij L1 vanuit de walstroom gevoed wordt en L2 vanuit de generator.
Punt is echter dat er maar 1 N is (over aansluiting 4 en 5 zit een brug).

Ik had verwacht die brug te kunnen verwijderen en dan een gescheiden L1/N1 en L2/N2 aansluiting te kunnen maken. Echter als ik dat doe werkt de plaat niet (zelfs niet als ik zowel op L1 als L2 spanning zet).

Kennelijk is het een vereiste dat er maar 1 N is. Als ik dus meerdere energiebronnen wil aansluiten dan betekent dat dat ik meerdere N-en aan elkaar ga knopen en dat lijkt me ook niet echt verstandig (zelfs als ik weet dat ze nooit tegelijkertijd stroom zullen leveren).

Op een gedeelte zit ook de voeding voor de bediening. Net de verkeerde gepakt?? Moet werken, echt...

Heb, volgens mij, alle combinaties geprobeerd.
Zonder brug tussen 4 en 5 werkt de bediening wel maar de pitten worden niet warm.
Enkel wanneer ik de de N-brug tussen 4 en 5 erin zit worden inderdaad via L1 de linker pits warm en via L2 de rechter pits.
Maar ja.... als L1 en L2 verschillende spanningsbronnen zijn dan heb ik ook verschillende nullen, terwijl er maar 1 aansluiting voor is.

EricP

mét CE

Nou zal ik er wel niet intelligent genoeg voor zijn, maar...

Waarom moet er zo moeilijk gedacht worden met 2 spanningsbronnen gelijktijdig aan de kookplaat? Schakelaartje ertussen, ene kant op generator, andere kant op wal. Aarde van die 2 hangt al het goed is toch al aan elkaar. En als je aan de wal kant 2 fases niet aan sluit, dan ben je er toch?
Als je daar te 'lui' voor bent, dan ff kijken of je een magneetschakelaar kan vinden die 4 polig 'om' schakelt (voor 2 polig bestaat dat). Als je daar niet aan komt, dan 2x 4 polig en die om laten schakelen. Alles helemaal automagisch: als er een generator loopt op de generator en anders op de wal.

Of zie ik nou iets heel erg over het hoofd?

Een 4polige-magneetschakelaar die geactiveerd wordt door de walstroom is de juiste oplossing. Persoonlijk zou ik dan meteen de gehele bootinstallatie daarmee omschakelen zodat licht e.d. wel te gebruiken zijn.

Wat in ieder geval belangrijk is dat de kookplaat enkelfasig is aangesloten (dus 2xN en 2xL). Dit leek mij ook al het geval omdat ik zelden walstroom zie die 3fasig is, het bestaat wel maar meestal voor grotere schepen.

Dan zit de elektronica van de kookplaat op 1 'fase-ingang' van de twee. Dus dat was al juist geconstateerd.

Het gebruik van walstroom bij boten is niet zonder risico. Vandaar ook de voorkeur om dit via het omschakelpaneel te laten verlopen zodat de juiste beveiligingen aanwezig zijn. Ik neig bij dergelijke constructies toch vaak om een Victron Phoenix Inverter 24/5000 in te zetten met een accupakket. Dit is charger / inverter met bypass voor wallstroom. Die regelt eigenlijk alles. Deze zou dan nog wel moeten worden gecombineerd met de magneetschakelaar. Misschien ook handig om bij de kookplaat een led-je te maken met de tekst 'walstroom' zodat het duidelijk is dat de functies beperkt zijn in dat geval.