Schaallampje Yamaha Tuner

Hallo, deze middag heeft mijn schoonvader zijn tuner komen brengen "omdat die het niet meer deed". Inderdaad is er op de display niks meer te zien, maar de tuner speelt wel nog: beide schaallampjes zijn defect. Ik heb het schema op internet gevonden, en daarin staat dat het 2 X een schaallampje 8V 150 mA betreft. Ik heb al even zitten zoeken, maar kan deze schaallampjes nergens vinden. Iemand van jullie een idee waar ik daaraan zou kunnen geraken?
Alvast bedankt,
Roebas
ps: het is een yamaha tx900

Sine

Moderator

Beetje afhankelijk van wat voor vorm de lampjes hebben kun je er wellicht een paar leds voor in de plaats parkeren, dan hoef je ze in ieder geval de komende 20 jaar niet meer te vervangen ;)

Hallo, het zijn twee miniatuurlampjes van 4mm diameter (in serie).
Heb dus 16V wisselspanning , niet ideaal om leds om aan te sluiten, toch?
Dan moet ik een schakeling maken waarin ik het grootste gedeelte in warmte ga opstoken, niet?
Dus makkelijkst is alleszins weer twee 8V lampjes gebruiken. Maar ik vind geen lampjes van 150mA (80mA is het meeste dat ik vind, zelfde site als aangeraden in deze thread).
Heb nu een beetje schrik dat ik niet genoeg licht ga hebben met die 80mA lampjes (of zou het rendement in die twintig jaar zoveel vooruit zijn gegaan?)
groetjes,
Roeland

EricP

mét CE

Lampjes zijn dus 1.2W. Welnu, als je dus iets op 16V kan vinden wat dat doet, dan ben je er ook (en zet je ze parallel).

EOO heeft miniatuurlampjes 5V 60mA. 3 in serie, en dat 2x met een kleine voorschakelweerstand doet het ook (als je het kwijt raakt).

Met LED zou het ook kunnen: 2 stuks anti-parallel. Weerstandje ervoor... Het knippert wel, maar geen idee of je schoonvader dat ziet... Als je het 'netjes' doet (gelijkrichten, afvlakken) en dan 3 LEDs in serie zet... Zeg 16VAC. Dat wordt iets van 22VDC. 2 witte LEDs... Zeg 6.5V, Moet je in je weerstand 15.5V kwijt raken. Bij 15mA. Is ongeveer 1kΩ. 0.23W. Da's wel te overzien met een 2W exemplaar.
Kun je 4 LEDs kwijt, dan ga je over die weerstand 9V laten vallen. De stroom terug naar 10mA ofzo... 90mW. Lijkt me goed te overzien.

Verder heeft EOO ook nog wat 14V lampjes. Ook die zou je evt. kunnen gebruiken - klein weerstandje ervoor wederom.

Is dit wat (kijk ook ff in de datasheet... Wederom... klein weerstandje in serie).

Dan hebben we nog electronica online. 8V 80mA is daar ook gewoon verkrijgbaar. Neem er 4 (als je dat kwijt kunt) en je bent er ook. Tenslotte is het als buislampje ('pilot lampje') daar wel als 8V 150mA te koop. Ook in 250mA als je bang voor te weinig licht bent :)
Mag je zelf uitzoeken wat je wilt - zo te zien best wel wat alternatieven...

Merci!
Ik ga eerst eens proberen met 2X 80mA.
Ik hou je op de hoogte,
merci voor de vele voorstellen !!!!

EricP

mét CE

Als je vaker 'ouwe zooi' oplapt, dan word je er handiger in :)
Succes met de suggesties, je komt vat wel met wat moois aan zetten. En het kost allemaal niet echt veel, dus een experimentje kan ook nog wel.

Is perfect gelukt met twee lampjes van 80mA!
Merci