Werking pre-amp voor dynamische microfoon

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een verslag voor school over de werking van een voorversterker.
Nu heb ik al wat opgezocht en ik kwam dit schema tegen:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/10/audio/ic-microfoon-vers…
Goed nu zie ik nergens staan dat dit kan werken met een hoge impedantie dynamische mic.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Bedankt alvast,

Hetzelfde als bij een normale impedantie ?

Ik denk alleen dat de 20-40 dB spanningsversterking voor wat ik ken als microfoons met een hoge impedantie (Piëzo~ en dat soort oud spul) wat veel kan zijn.
Om wat voor microfoon gaat het ?

Het gaat om een microfoon gemaakt uit een oude telefoon speaker.
De precieze impedantie weet ik niet en ik heb helaas geen oscilloscoop ter beschikking.

Dat is eigenlijk geen microfoonversterker.
De ingang verwacht een signaal afkomstig van de eerste versterkertrap in de micro gebouwd.

LDmicro user.
RAAF12

Golden Member

In oude telefoonhoorns zit een koolmicrofoon, die geeft geen spanning af zoals bij een dynamisch kapsel. Een foto is handig om zien welk type het is. Er zijn ook kristal en condensator mics. Maar die zullen hier wel niet inzitten.

hoge impedantie dynamische mic.

Blijkbaar weet je meer?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 29 december 2016 19:15:57 (14%)

Het gaat om de speaker uit de hoorn dit zag ik een keer het wordt gebruikt voor diy mondharmonica mics.
https://www.youtube.com/watch?v=QJVKZkkfaW8

Ik dacht dat dit hetzelfde principe had als een dynamische microfoon.
De impedantie van de mic had ik met een line matching transformer op mijn versterker aangesloten.
Deze werkte pas toen ik de line matching transformer op de high imp stand zette.

blackdog

Golden Member

Hi preamp retard,

Het versterkertje dat hier op de website staat is een draak van een ding.
Werkt het, jazeker, maar het is zeker geen goede microfoon versterker, de opamp is niet geschikt voor dit soort werk.
De rede? de bandbreedte van de opamp is te laag voor een goede audio toepassing, vooral bij de voorgestelde versterkings waarde.

Wat is nu de ingangs impedantie van deze versterker, dat is de waarde van R3, dus ongeveer 220K.
De andere heren hier op het forum gaven al aan dat de meest gebruikte microfoons die in de telefoon horens zaten van het "kool" type waren.
Voordeel, goedkoop te maken, redelijk robuust en hoge ourput.
Nadeel slechte geluids kwaliteit, komt mooi overeen met de 741 versterker *grin*

Het volgende is een redelijk gemiddelde, een microfoon niet lager in impedantie afsluiten dan 5x zijn eigen impedantie.
Neem een goede dynamische microfoon, deze zijn meestal rond de 200 Ohm impedantie.
De versterker ingang mag dan niet lager zijn dan 1K Ohm.

Een veel gebruikte opamp voor microfoon versterkers is de NE5534A (TDA1034)
Deze opamp heeft de beste ruis eigenschappen als hij word aangestuurd met een impedantie van rond de 3K.
Als je dan een 200 Ohm microfoon direct aan de opamp hangt werkt dit gewoon, alleen heb je dan veel te veel ruis door de misaanpassing.
Voor de NE5534 met een 1:3,15 trafo(deze maakt optimale impedantie) kan je een zeer goede microfoon versterker maken met een RMS ruis van -66dB t.o.v 1mV ingangs signal bij 20KHz bandbreedte.

Dit is dan voor professionele toepassingen, maar ook voor jou geld dat de beste aanpassing het mooiste geluid geeft.
Maar misschien wil je "het mooiste geluid" helemaal niet, net zoals in dat Youtube video...
Als dat je doelstelling is, ga dan lekker experimenteren met de CO versterker schakeling, maak het zo dat het voor jou goed klinkt :-)

Als het toch een kool type microfoon is dan heb je een weerstand naar de voeding nodig van een paar Kilo Ohm en de andere zijde naar massa.
Een dynamische microfoon maar je NOOIT onder spanning zetten.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
evdweele

Overleden

Die Zweedse harmonicaspeler gebruikt niet de microfoon van de telefoonhoorn, maar de "luidspreker".
Dat is in elk geval een dynamisch element. Ik schat de impedantie daarvan tussen de 200 en 600 ohm.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
blackdog

Golden Member

Hi evdweele,

Vele jaren geleden, denk aan zo'n 35 jaar heb ik bij testen van een intercom versterker eens een 12 Inch luidspreker als microfoon gebruikt, lekker veel output :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

inluister systemen in bijv de zorg gebruiken 100V speakers die met de 4ohm naar 100V trafo prima op lange afstanden ( 100mtr kabel ) nog genoeg oppikken zonder veel ruis of brom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo bedankt voor de reacties.
Nu zou ik wel de impedantie willen weten van die speaker.
Hoe zou ik dit het beste kunnen meten?

Verder ga ik experimenteren met de preamp hier op CO.
Maar welke preamp zou het beste zijn voor dit project?

blackdog

Golden Member

Hi preamp retard,

Om een wat betere en goedkope opamp te nemen, kan je starten met een TL071.
De TL071 is probleemloos te gebruiken voor microfoons met veel output.
Heb je en goede microfoon, koop dan de NE5534A.

Gewoon lekker experimeteren, denk niet dat je professionele spullen gaat bouwen, je staat aan het begin van je electronica carriere.
Zoek uit wat het verschil zijn tussen de uA741, TL071 en het NE5534A IC, koop ze eigenlijk alle drie, ze kosten weinig en spelen maar. :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 29 december 2016 21:59:34 schreef evdweele:
Die Zweedse harmonicaspeler gebruikt niet de microfoon van de telefoonhoorn, maar de "luidspreker".

Dat zegt de TS toch ook de hele tijd! Hij laat het zelfs nog zien in een foto.

@TS, wat zou de reden zijn voor het gebruik van zo'n specifieke speaker? Frequentie-karakteristiek? In dat geval kun je ook een meer gangbare mic nemen en de filtering elektronisch in je versterker doen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het is voornamelijk de frequentiekarakteristiek het past naar mijn mening goed samen met een mondharmonica.

Ik ga experimenteren met voorversterkers maar eerst meer over de theorie zoeken. =)

evdweele

Overleden

Op 30 december 2016 16:25:12 schreef flipflop:
Dat zegt de TS toch ook de hele tijd! Hij laat het zelfs nog zien in een foto.

In andere berichten was sprake van een koolmicrofoon. Dat is het beslist niet.

@TS, wat zou de reden zijn voor het gebruik van zo'n specifieke speaker? Frequentie-karakteristiek?

Dat vroeg ik me ook af.
Een telefoonspeakertje is geoptimaliseerd voor spraak, circa 300 tot 3000 Hz.
Als ik naar opnames van Toots Thielemans luister komt er toch een veel breder spectrum uit een mondharmonica.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Valt mee. Zelfs een viool komt maar amper aan de 3 kHz.
http://1.bp.blogspot.com/-vOZtuYzxNeA/UB4Z8Hy9C6I/AAAAAAAACgo/XLbnn3EwA1c/s1600/freq-1.jpg

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het gaat voornamelijk om de kwaliteit van het geluid.
Dit moet ongeveer hetzelfde klinken als de blues opnames uit de jaren 1900.
Nu gebruiken veel blues mondharmonica speler een green bullet van shure.
http://cdn.shure.com/user_guide/upload/441/us_pro_520_ug.pdf
Deze mic heeft een Frequency Response van 100 to 9,000 Hz.

Wat ik kan halen met een diy speaker mic weet ik nog niet.
Op het moment vind ik het goed klinken via een gitaar versterker.
Ik moet de versterker hard zetten wil ik boven een gitarist uitkomen.
Daarom ben ik benieuwd naar een voorversterker.

Op 31 december 2016 15:05:20 schreef Frederick E. Terman:
Valt mee. Zelfs een viool komt maar amper aan de 3 kHz.

Dat is de grondtoon. Om het als een viool te laten klinken moet je ook de boventonen doorgeven, en dan kom je als gauw aan het 5-voudige.

Op 30 december 2016 22:19:04 schreef evdweele:
Een telefoonspeakertje is geoptimaliseerd voor spraak, circa 300 tot 3000 Hz.

Het analoge telefoonnet is begrensd op 3 kHz. Dat wil nog niet zeggen dat de speakers ook maar tot 3kHz gaan.

Beetje offtopic, maar zelfs bij een basgitaar heeft een tweeter in de versterker nut. Vooral funkspelers hebben baat bij een helder basgeluid. Denk aan het introdeuntje van de serie Seinfeld.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Kleine luidspreker gebruiken (bijv. dynamisch kapsel uit een telefoonhoorn) kan wel, maar geeft veel minder spanning af als een 'echte' microfoon.
Dit omdat de conus/diafragma veel stijver is opgehangen, en dus moeilijker in beweging te krijgen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi preamp retard,

Jouw opgegeven microfoon van Shure is een draak van een ding :-)
Kijk eens goed naar de frequentie respons...
-10dB bij 6Khz en dan aan de laag kant, -20dB bij 50Hz.

Maar...
Dan kan nu net goed uitkomen met een mondharmonica met die blaas geluiden.
Deze microfoon zal weinig plop geluiden produceren door de zeer sterke laag afval.
Hierdoor klinkt kan die microfoon ook wat kaal klinken, door ook de vrij sterke hoog afval wordt dat weer een beetje gecompenseert

Deze microfoon heeft dus een omgekeerde badkuip curve die enigzins gecompenseerd word door de microfoon tegen de mondharmonica te houden.
Dat "Close Miking" zorgt er voor dat het weer enigzins recht wordt, of in ieder geval een aantrekkelijk geluid voor de muzikant.
De gevoeligheid van deze microfoon komt ongeveer overheen met de beroemde Shure SM58.
Zo ver ik het heb kunnen vinden(vele versies van deze microfoon) moet de impedantie van de voorversterer 100K of meer zijn.
Ik denk dan dat een TL071 in het CO ontwerp een redelijke keuze is om mee te beginnen.
De NE5534A dus niet, die ziet graag een lagere impedantie aan de ingang om de ruis laag te houden.
Er zijn veel betere opamps dan de TL071 met een nog veel lagere ruis zoals de AD711 en de prachtige OPA140, en nog andere.

Ik moet de versterker hard zetten wil ik boven een gitarist uitkomen.
Hier helpt alleen een knuppel aan, om het ego van de gitarist binnen de perken te houden *grin*

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
evdweele

Overleden

Op 31 december 2016 15:56:57 schreef KlaasZ:
[...]Het analoge telefoonnet is begrensd op 3 kHz. Dat wil nog niet zeggen dat de speakers ook maar tot 3kHz gaan.

De oliebollen waren mislukt ;-), dus ben ik maar even achter de meetinstrumenten gaan zitten.

Een oude telefoon gesloopt (geen T65 maar een ding Made in Hong Kong).
De impedantie van deze luidspreker is 160Ω bij 1000Hz.
De luidspreker in een kartonnen koker gepropt met aan de andere kant mijn RØDE microfoon NTG2.
Deze microfoon heeft een redelijk recht frequentiebereik. (De rode lijn. De blauwe lijn is met ingeschakeld filter)

Op de luidspreker van de telefoon de toongenerator aangesloten en met een millivoltmeter (recht tussen 10 Hz en 1 MHz)
de output van de microfoon gemeten. (Klik op het plaatje voor groter)

Edit: grafiek gewijzigd naar een lineair frequentieverloop

Zelf probeer ik geluid altijd zo natuurgetrouw mogelijk op te nemen, dus een telefoonhoorn als microfoon gebruiken valt sowieso af. Het frequentiebereik is nog veel slechter dan ik me had voorgesteld.

Ik wens iedereen een gezond en vruchtbaar knutseljaar :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ach, een 6 dB hoog berglandschap tussen 200 Hz en 3 kHz.
Dat is bijna evenveel als de afval in het laag / bult in het hoog van de NTG2. Het valt mij ergens wel mee.

evdweele

Overleden

een 6 dB hoog berglandschap tussen 200 Hz en 3 kHz

Bij 1 2 kHz begint de luidspreker toch flink in te zakken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.