Inschakelvertraging akai am-u7 versterker defect.

Beste mensen.

De inschakelvertraging wekte steeds slechter van de versterker.
Ik ben al lang aan zoeken.
Eerst had ik ook gekraak maar dit waren slechte zolderingen.
Dit is opgelost.
Maar het inschakelen duurt erg lang.
Als hij dan werkt en je zet hem uit dan wil hij gelijk weer aan.
Momenteel wil hij helemaal niet meer aan.
Het liefst over brug ik alles als ik wist hoe?
Het relais handmatig inschakelen heeft geen effect.
Hij schakeld ergens de hele eindversterker in.
Vlak bij de gelijkrichtbrug zit een kleine Elko 3.7uf. deze even uitgewisseld met een soortgelijke Elko maar geen resultaat.
Merk ook dat de kennis weg is het is voor mij te lang geleden

Ik hoop dat iemand me opwegen kan helpen.
Ik heb wat actie foto's bij gevoegd.
Zou de set gratis weer hebben draaien
Of is er een adres in Zeeland/grens Brabant wie dit kan maken?

Thevel

Golden Member

akai am-u7.pdf

Maar het inschakelen duurt erg lang.
Als hij dan werkt en je zet hem uit dan wil hij gelijk weer aan.

In de Akai zit een HA12002 Protector IC (op pagina 15), deze schakelt het relais en mute het audio signaal als er iets mis gaat.
Aan pen 8 zit een condensator (C13 330µF) welke voor de inschakeltijd zorgt, deze zal wel eens kapot kunnen zijn.

men neme de fohn en een bus freeze en zo kan je de elco,s in dit circuit eens wat opwarmen en koud maken en geloof me de rotte heb je dan zo te pakken.

Bedankt!!

Dit is waarde volle informatie.
Ik zal morgen gaan zoeken.
Heb je een idee op welke locatie dit zit?
Zit deze vooraan op de hoofdprint of op de rechtopstaandeprint achter de voorplaat.
Mag ik een andere waarde condensator gebruiken om te testen.
Ik weet niet of ik een 330uf condensator heb liggen.

Ben zeer benieuwd of ik de oorzaak kan vinden.
Alvast bedankt
En prettige jaar wisseling.

Beste Arnold

Een bus freese heb ik niet nu.
Mag het ook perslucht zijn uit compressor?
Ik zal een kijken.
Weer wat geleerd.
Bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 19:55:51 (15%)

Ik heb het betreffende IC gevonden en de 330 uf condensator.
De test met een hete föhn en daarna koude lucht leverde niks op.
De condensator er uit gesoldeerd en om gewisseld met een andere 330 uf leverde ook niks op.

Zou het IC ook stuk gegaan kunnen zijn ?
De fader werkt al jaren niet meer.
Omdat het inschakelen soms klappen in de speaker gaf heb ik de voedingsprint op veel plekken door gesoldeerd.
Dit heeft even goed gewerkt.
Maar nu weer wat later schakeld de versterker helemaal niet in.
Is het inschakelen niet te over bruggen?

Ik hoor graag tips.

vergeten

Golden Member

Overbruggen kan je je speakers kosten!
Die beveiliging is er niet voor niks!.
In de tijd tussen het inschakelen met de netschakelaar en het doorschakelen van de uitgangsrelais naar de speaker, vind de DC instelling van je eindtrap plaats. In die tijd kan er DC op je speakers komen wat de knallen veroorzaakt en zeer slecht is voor de gezondheid van je speakers.
Bij overbruggen hef je die onderdrukking op. (misschien wel bekend)
En ja heb IC kan stuk zijn.
Het hoort zo te zijn dat het IC bij de aanwezigheid van DC op de zijn ingang, het relais NIET inschakeld. In een normale situatie schakelt het IC pas na enkele seconden het relais in op voorwaarde dat de DC instelling tot rust is gekomen, en hij geen DC meer detecteerd op zijn 2 IC ingangen. (linker en rechterkanaal eindtrap)
Bij een kapot IC kan hij dus ook niet schakelen.
Het gaat in dit geval om IC2 de HA12002, een speaker protector.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/87396/HITACHI/HA12002.…
IC ingang pootje 3 is rechterkanaal
IC ingang pootje 4 is linkerkanaal
IC ingang pootje 6 is vermoedelijk de overbelastings(temperatuur?)beveiliging.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Bedankt voor de info.

Had graag een test willen doen om zeker te weten of IC stuk is.
Maar aangezien de kosten laag zijn wil ik het IC en de 7 condensatoren nieuw bestellen.
Aangezien ik geen firma hier in de buurt heb zal het even Google worden waar ik alles in 1X kan bestellen.

Zodra alles geplaatst is en getest zal ik een bericht geven.

Heb je al wel eens gemeten of er niet gewoon dc spanning op een speaker uitgang staat maar dan voor de uitgang relais.

vergeten

Golden Member

@Marenello;
Op de rode of gele pijlen kan je meten of er een ongewenste DC Spanning staat. Of misschien makkelijker te vinden, op de middelste pin van de emitter-weerstanden* van de linker en rechter eindtrap.

*= blokje met 3 aansluitpinnen waarin 2 weerstanden zitten van 0,33Ω 5 watt, vermoedelijk wit keramiek.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Op 2 januari 2017 19:10:07 schreef Marenello:
Bedankt voor de info.

Had graag een test willen doen om zeker te weten of IC stuk is.
Maar aangezien de kosten laag zijn wil ik het IC en de 7 condensatoren nieuw bestellen.
Aangezien ik geen firma hier in de buurt heb zal het even Google worden waar ik alles in 1X kan bestellen.

Zodra alles geplaatst is en getest zal ik een bericht geven.

Je kunt natuurlijk ook meteen de hele versterker vervangen, dan weet je tenminste bijna zeker dat hij het straks doet.

Deze manier van repareren (op de gok willekeurig onderdelen vervangen) kan erg lang gaan duren en geeft een grote kans op frustratie en halverwege opgeven. Bijvoorbeeld omdat elke onnodige handeling ook een kans geeft op het introduceren van nieuwe problemen. Dan zie je geheid na een tijdje door de bomen het bos niet meer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Alle begin is moeilijk, ik denk dat iedereen zo begonnen is..
Als ik kijk naar de mislukte projekten in mijn schroothoop(sorry, Onderdelenvoorraad) >:) ,moet ik 300 jaar worden om het allemaal te repareren :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Deze manier van repareren (op de gok willekeurig onderdelen vervangen) kan erg lang gaan duren en geeft een grote kans op frustratie en halverwege opgeven.

Ja... nou... als het een simpel stuk electronica is, dan doe ik het ook wel eens zo. Of net iets anders: alles wat de klacht potentieel zou kunnen veroorzaken blind vervangen. Kost €3 aan onderdelen, is een kwartier werk en 98% kans dat het daarna weer werkt. Als ik alles moet gaan uitsluiten, is reparatie niet lonend meer. Noem het 'repareren met een schot hagel' ipv. met scherp schieten...

In het geval van die versterker... Ik zou eerst eens willen weten waarom het ding zo beroerd inschakelt. Het zou botweg een vertraging kunnen zijn. Maar het zou ook zomaar kunnen dat een eindtrap een beetje de weg kwijt aan het raken is, er DC op de uitgang staat en dat daar ff wat op moet warmen voordat dat 'acceptabel' is.
Met een beetje kennis van zaken meten is dan ook de enige oplossing - naast het apparaat vervangen.
Ik heb geen zin om in het schema te duiken. Maar zoals fred101 altijd zegt (en Fred heeft bijna altijd gelijk in deze): begin eens met al je voedingsspanningen controleren.

Blind IC vervangen... Ja, zou kunnen. Maar dit lijkt me nou niet een item wat 'zomaar' kapot gaat. Een eindtrap (warmte) of een condensator in de voeding liggen meer voor de hand. Desnoods een trimmer die rot contact maakt...

de print lijkt ook wel ooit nat te zijn geweest, via's en weerstanden hebben aangetaste pootjes, kan zijn dat er 1 niet goed meer is waardoor die lange opstarttijd.

heb dat al eens in een akai versterker gehad, voeding van de voorsteker liep door een 10k weerstand die gaar was, geluid vervormde wat wisselde met tijden. ook met een marantz die in 10min 10x uitviel in beveiliging en dan uren bleef spelen, ook een gare weerstand in de hulpspanning. als de speaker relais inkwamen zakte die spanning sterk in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 3 januari 2017 09:43:34 schreef EricP:
[...]Ja... nou... als het een simpel stuk electronica is, dan doe ik het ook wel eens zo. Of net iets anders: alles wat de klacht potentieel zou kunnen veroorzaken blind vervangen. Kost €3 aan onderdelen, is een kwartier werk en 98% kans dat het daarna weer werkt. Als ik alles moet gaan uitsluiten, is reparatie niet lonend meer. Noem het 'repareren met een schot hagel' ipv. met scherp schieten...

Ik ook, maar wij zijn allebei ervaren genoeg dat de kans op het introduceren van nieuwe fouten niet heel groot is en om in te schatten dat de kans redelijk is dat het mankement verholpen wordt, dus de onderdelen die we vervngen zijn op basis van redenatie of ervaring, niet volkomen willekeurig.

En de puur economische afweging zoals jij ook maakt als je kiest om een handvol onderdelen te vervangen: wat is simpeler: een meting van 5 seconden met 50% kans op een uitslag die de koers verandert of eerst onderdelen bestellen, vervangen en dan alsnog moeten meten omdat er 50% kans was dat het niet hielp. In dit geval is een meting van 5 seconden duidelijk economischer, alleen vind de TS dit misschien te moeilijk. Is het niet, mijn tip aan hem is om gewoon de meter erop te zetten (wel uitkijken dat de pennen niet uitschieten).

In het geval van die versterker... Ik zou eerst eens willen weten waarom het ding zo beroerd inschakelt. Het zou botweg een vertraging kunnen zijn. Maar het zou ook zomaar kunnen dat een eindtrap een beetje de weg kwijt aan het raken is, er DC op de uitgang staat en dat daar ff wat op moet warmen voordat dat 'acceptabel' is.
Met een beetje kennis van zaken meten is dan ook de enige oplossing - naast het apparaat vervangen.
Ik heb geen zin om in het schema te duiken. Maar zoals fred101 altijd zegt (en Fred heeft bijna altijd gelijk in deze): begin eens met al je voedingsspanningen controleren.

Blind IC vervangen... Ja, zou kunnen. Maar dit lijkt me nou niet een item wat 'zomaar' kapot gaat. Een eindtrap (warmte) of een condensator in de voeding liggen meer voor de hand. Desnoods een trimmer die rot contact maakt...

Dat is ook ongeveer mijn redenatie waardoor ik blind vervangen zinloos vind. Speciaal het vervangen van het relatief exotische IC geeft kans op problemen, bijvoorbeeld een niet werkend exemplaar (pull of vervalsing) plaatsen of het IC of de print stuksolderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik vind het ook wel apart dat ts zegt dat het relais doorverbinden geen geluid oplevert. dat indiceert ofwel het trager opkomen van de voortrap, ofwel blijft de beveiliging door een andere reden ingrijpen. DC op de uitgang is er 1 van, maar voedingslijnen worden ook weleens meegenomen door de beveiliging. zeker in moderne surround bakken zit er veel op die beveiligings lijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor alle info.

De versterker is mijn 1E (toen duur)gekochte versterker.Met bj passend cassendect en draaitafel.

Liefst zie ik hem weer gemaakt na 30 jaar dienst.
Maar naar alles gelezen te hebben is het welk plan te volgen?

-Uitbesteden aan iemand met kennis (en te vinden)
-Schieten met onderdelen en vervangen
-Gericht meten.

Zou best nog eens willen meten maar mis te ervaring om dit gericht te doen.

Resumé afgelopen 3 maanden
Versterker wordt gebruikt in mijn werkplaats
Versterker geeft soms klappen in de speakers
Versterker gaat uit en weer aan
Versterker gaat steeds later aan.
Soms aan met klappen en speelt dan weer uren.

Versterker wordt op zijkant geplaatst onderkant en boven kant open.
Print wordt doorgesoldeerd, voeding en eindversterker.dit gaf klappen als ik aan een koelvin zat.
Dit hielp versterker bleef mooi spelen.
Inschakelen vertraging bleef erg lang duren.
Wissel een kleine condensator3,7uf uit bij transitor naast de gelijkrichter op de print eindversterker.
(Dacht dat dit de condensator was voor de vertraging) (fout dus)
Geen effect en plaats de oude weer terug.
Start topic en versterker start nu ook niet meer op.
Hoor nog wel zachtjes muziek in de speakers het kapje is van het relais af en als ik deze handmatig indruk ....Geen geluid wel zachte ploffen op de speakers.
Na info wissel ik de 330uf condensator om met een andere 330 uf van het protector IC......Geen resultaat.

Als iemand mij meer tips kan geven.....Graag
Iemand in de buurt om samen te meten......Ook graag
Of adres/persoon als nu verder vast loopt.

De am-u7. Is misschien de niet de mooiste versterker.....Maar toch wel bijzonder. Wel erg leerzame materie

klappen als je het koelblok aanraakt, doet me denken aan een rotte soldering of een massa die ergens los zit. bijv een massa die met schroeven vastzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer