OPAMP werkt niet, wat gaat er mis?

Ik heb de volgende OPAMP gebruikt op mijn PCBA: http://www.farnell.com/datasheets/1700509.pdf?_ga=1.248477252.21341903…

Mijn schematic: http://i.imgur.com/QfKeJ1u.jpg

Mijn board file: http://i.imgur.com/L8F5MRe.jpg

De voeding krijg ik niet afgesteld op -15V en +15V. Als ik de stroombegrenzer open draai wordt de OPAMP gloeiend heet; wat is er aan de hand volgens jullie?

Tx alvast.

[Bericht gewijzigd door Desert_Fox op maandag 2 januari 2017 17:20:07 (52%)

Arco

Special Member

Ik mis sowieso de ontkoppelcondensatoren aan de voedingspinnen, da's nooit een goed idee... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat, en heeft de voeding / hebben de overige stroomkringen een verbinding naar gnd ?

Uit alles blijkt dat u een beginner bent; daar is natuurlijk helemaal niets mis mee :) maar mijn advies zou zijn te beginnen met experimenten op breadboard of gaatjesprint. Dan kun je sneller de nodige fouten maken en herstellen, en als het maar om één hobbygeval gaat is een nette th uitvoering op gaatjesprint veel sneller en goedkoper dan een print te ontwerpen, te (laten-) maken en gedoe met SMDs.

Veel marathonlopers zijn ook begonnen met gewoon lopen.

De datasheet vd opamp is niet geheel duidelijk over de max voedingsspanning. Maar letterlijk staat er dat die absolute max 18V mag zijn. Dus niet +/-18V (=36V), maar 18V. Absolute max, daarvoven gaat ie dus stuk. Jij zet er 30V op...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Flipflop: Je hebt gelijk. Er zijn diverse hints dat deze opamp door de fabrikant gezien word als "voor enkelzijdige voedingen". Dus 0V op V- en +15V op V+. Verder raden ze aan voor normaal gebruik: 3-16V, niet proberen te mikken op die 18V . (De bedoeling is: mik op 16V, als er dan een keer een piefje van 1 V op de voeding staat gaat ie niet meteen stuk).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 januari 2017 19:04:40 schreef flipflop:
De datasheet vd opamp is niet geheel duidelijk over de max voedingsspanning. Maar letterlijk staat er dat die absolute max 18V mag zijn. Dus niet +/-18V (=36V), maar 18V. Absolute max, daarboven gaat ie dus stuk. Jij zet er 30V op...

Daar heb je gelijk in! Ik dacht dat dit niet voor problemen zou zorgen bij +/- 15V. Ik moet toch echt tot -15V gaan omdat ik een negatieve spanning wil gaan versterken naar max. -12V. Hebben jullie suggesties voor me? Een dual package heb ik minimaal nodig genoeg, quad mag ook.

Laat maar zitten, ik pak de TL082 wel, die hebben we nog op school.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 3 januari 2017 19:59:04 (6%)

Als je aanbevelingen wilt zul je toch meer moeten vertellen over de eisen. Moet het ding noemenswaardige stroom kunnen leveren, hoe precies moet hij zijn, hoe snel moet hij zijn, zijn er eisen aan de ingangen/bias-stromen, etc.

Zonder verdere eisen kan ik alleen wat algemene dingen roepen zoals LM358/LM2904/LM324 etc etc. Let ook op dat verschillende fabrikanten ook verschillende specs kunnen hebben voor wat dezelfde opamp lijkt. Eerder genoemde LM2904 bijvoorbeeld van Texas Instruments mag een voedingsspanning van 26V (+/- 13V) hebben, terwijl de LM2904 van STmicro 30V (+/- 15V) bij de operating conditions heeft staan (AMR zelfs 32V).

edit: een TL082 (TL072) is ook een veelgebruikte opamp die geschikt zou kunnen zijn. Hij is wel redelijk snel, wat ook betekent dat je iets meer op moet letten met bijverschijnselen zoals ongewenste oscillaties.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 3 januari 2017 08:43:52 (15%)

If you want to succeed, double your failure rate.

wat zeggen de specs van een LM2904 dan?
maw: wie is er in de fout. produceerd TI een LM2904 die te weinig spanning aan kan, of produceerd STmicro ene die eigenlijk meer aan kan.

het is ook zowieso geen goed idee om een STmicro lm2904 te gaan gebruiken op 30V.
als in de toekomst dat IC kapot gaat, kan er eender welke fabrikant zijn versie in de plaats komen en werkt het toestel mogelijk niet meer.
als je een schakeling ontwerpt, zou je componenten moeten gebruiken waarvan elke fabrikant binnen de specs zit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

fcapri, waar haal jij die 2904 vandaan? TS heeft verteld dat ie de TS274 gebruikt door te linken naar DAT datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 januari 2017 09:35:45 schreef rew:
fcapri, waar haal jij die 2904 vandaan? TS heeft verteld dat ie de TS274 gebruikt door te linken naar DAT datasheet.

in het voorbeeld van jochem.
ik wil voorkomen dat TS met zijn 30V voeding ineens naar zo een LM2904 gaat zoeken van STmicro of AMR

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 januari 2017 08:14:06 schreef Desert_Fox:
...Ik dacht dat dit niet voor problemen zou zorgen bij +/- 15V.

Zo werkt het helaas niet in de elektronica :-) +/-15 is gewoon 30V. Of dat nou 0/30V of -15/+15 is maakt geen snars uit, daar weet die opamp niks van. Die krijgt een potentiaal van 30V over z'n pinnen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 januari 2017 09:04:45 schreef fcapri:
wat zeggen de specs van een LM2904 dan?
maw: wie is er in de fout. produceerd TI een LM2904 die te weinig spanning aan kan, of produceerd STmicro ene die eigenlijk meer aan kan.

Dat er 2 fabrikanten chocoladeijs maken betekent nog niet dat het bij allebei precies hetzelfde smaakt.

Ja, het is verwarrend dat er meerdere fabrikanten een IC maken met hetzelfde nummer, maar dat doen ze natuurlijk om je te verleiden over te stappen. Doorgaans begon er één fabrikant met een bepaald nummertje en is de rest er achteraan gelopen. Misschien kun je stellen dat degene die als eerste was het meest "gelijk heeft", maar er zit niemand "fout". Je moet gewoon de datasheet lezen van het onderdeel dat je hebt gekocht, dus van die specifieke fabrikant.

als je een schakeling ontwerpt, zou je componenten moeten gebruiken waarvan elke fabrikant binnen de specs zit

Dan zou je dus altijd uit moeten gaan van de slechtste fabrikant/variant die je kunt vinden, zodat je ook het IC van de andere fabrikanten kunt gebruiken.
Ik snap je punt wel hoor, maar ik heb precies dit een keer gedaan: een LM2904D van ST in een design gestopt waar hij met +/- 15V werd gevoed. De andere optie was een minder generieke en duurdere opamp gebruiken, waarbij je ook minder uitwijkmogelijkheden hebt. Ja dan heb je opamp ABDD27773 die alleen bij fabrikant X te krijgen is, dus dan kan er geen verwarring zijn. Maar dat was dus duurder.

Met een goed kwaliteitssysteem (denk aan librarybeheer, inkoop, productie, etc) is het echter prima mogelijk wat ik heb gedaan: een LM2904 van ST heeft intern in het bedrijf simpelweg een ander nummertje dan een LM2904 van TI. Op diezelfde manier is de ene 100nF niet de andere 100nF (denk aan Y5V, X7R, NP0). Voor een hobbyist met een ladekastje ook lastig, maar in een bedrijf moet je hier gewoon mee om kunnen gaan.

Op 3 januari 2017 09:42:32 schreef fcapri:
ik wil voorkomen dat TS met zijn 30V voeding ineens naar zo een LM2904 gaat zoeken van STmicro of AMR

Ik wilde TS ook helemaal niet aanmoedigen om te doen wat ik ooit (zeer bewust) heb gedaan, maar hem er juist op wijzen dat hij niet zomaar van een willekeurige datasheet op internet uit kan gaan en dan een gelijkend typenummer van een andere fabrikant in z'n schakeling kan gebruiken.

Er zijn nog veel meer bizarre voorbeelden, zoals een tor met hetzelfde nummer die bij de ene fabrikant een andere pinout heeft dan bij de andere (BC639 van SIEMENS versus NXP bijvoorbeeld). Dus altijd opletten.

If you want to succeed, double your failure rate.

daarom ook mijn reactie daarop.
ik dacht toch altijd dat een fabrikant aan minimum eisen moet voldoen van een component.

dus als ik een LM339 wil gaan namaken, dat mijn ding toch aan bepaalde minimum eisen zal moeten voldoen voor ik er LM339 mag op drukken.
iemand heeft ooit dat IC toch als eerste ontwikkeld en die heeft zijn specs erop gezet.

anders zou je kunnen zeggen dat chinezen ook alles legaal mogen namaken van transistoren, zolang hun eigen pdf maar overéén komt met hun component.

verder zijn er toch tal van opamps te vinden die op +-15V werken (een pruts LM741 mag al tot 44V gevoed worden). heb ik vroeger toch ook nog zat gebruiken. veel hangt natuurlijk af van zijn snelheid en andere factoren.
een kleine opamp die je in een audio versterkertje wil gebruiken hoeft niet zat snel te zijn. maar ene opamp die in een functie-generator tot 10MHz zit, zal toch een aardig duur ding worden om een 10MHz blokgolf te kunnen genereren

Op 3 januari 2017 10:35:07 schreef Jochem:

Er zijn nog veel meer bizarre voorbeelden, zoals een tor met hetzelfde nummer die bij de ene fabrikant een andere pinout heeft dan bij de andere (BC639 van SIEMENS versus NXP bijvoorbeeld). Dus altijd opletten.

zo kan je IC's kopen met een pinout in spiegelbeeld. is maar 1 lettertje verschil op het einde, maar wel leuk als je ze als smd dan ondersteboven op je print mag zetten

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 3 januari 2017 10:44:18 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 januari 2017 10:41:05 schreef fcapri:
dus als ik een LM339 wil gaan namaken, dat mijn ding toch aan bepaalde minimum eisen zal moeten voldoen voor ik er LM339 mag op drukken.

Nee hoor, er is geen wet die dat voorschrijft.

iemand heeft ooit dat IC toch als eerste ontwikkeld en die heeft zijn specs erop gezet.

Tja, er begon ooit iemand met een populair IC en anderen zijn daarom ook dat nummer gaan gebruiken voor een compatibel ding. Maar die had misschien een net wat hogere drive-strength of hFE of slew-rate of wat het dan ook was. En de volgende fabrikant wist er nog net weer wat meer uit te persen. Dan heb je op een gegeven moment een veel beter ding, en heeft ook de oorspronkelijke fabrikant na een die-revisie misschien wel een veel beter presterend product (incl. revisie van de datasheet met de mooiere cijfers).

Dus je drukt er misschien hetzelfde nummer op maar het is gewoon net even een ander ding.

Wij hebben in het bedrijf een PMC-kaart ontwikkeld met een nummer (zeg even PMC8283) en een concurrent heeft (toevallig) later een PMC-kaart met hetzelfde nummer bedacht, maar dat ding doet wel wat anders. Niets houdt hem tegen hetzelfde nummer te gebruiken (maar er is al eens verwarring ontstaan).

anders zou je kunnen zeggen dat chinezen ook alles legaal mogen namaken van transistoren, zolang hun eigen pdf maar overéén komt met hun component.

Juist, maar het grote verschil is dat die chinezen in de "fake-gevallen" geen eigen datasheet maken en er zelfs het logo opzetten van de oorspronkelijke fabrikant. Ze doen dus alsof ze iets specifieks verkopen terwijl dat helemaal niet zo is.

zo kan je IC's kopen met een pinout in spiegelbeeld. is maar 1 lettertje verschil op het einde, maar wel leuk als je ze als smd dan ondersteboven op je print mag zetten

Bijvoorbeeld zodat je RAM op 2 zijden van je PCB kunt zetten en de hele bus met een simpele rij via's door kunt routen zonder spiegelen. Of een 2N2222A versus een P2N2222A.
Maar dat is een ander verhaal dan waar we het over hadden, en ook expliciet zo bedoeld. Net zoals je met een lettertje verschil een QFN in plaats van een DIP kan krijgen; je moet gewoon opletten dat je bestelt wat je nodig hebt.

Gelukkig is TS er inmiddels zelf uit wat hij gaat bestellen, want we gaan flink off-topic :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 3 januari 2017 10:55:58 schreef Jochem:

[...]Tja, er begon ooit iemand met een populair IC en anderen zijn daarom ook dat nummer gaan gebruiken voor een compatibel ding.

Ik heb het gevoel dat men in het begin dan nog wel duidelijk onderscheid wilde maken. Maar omdat de gebruikers dan dachten dat het wat anders was, werd er weinig overgeschakeld. Sindsdien is het "erg gelijkende nummers" idee steeds meer in zwang. Voorbeeldjes: PCA9547 en TCA9547. Die laatste heeft een bugfix die NXP blijft produceren in de PCA....
En de AMS1117. Een LM1117 "Compatible" ding. Maar let eens op de max ingangs spanning....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

STM heeft veel lowpower varianten van LM's, de TS serie. Werking het zelfde totdat je bijv de uitgang meer gaat belasten ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.