Saba Thomson TV T63K30 (ICC 9)

Beste forumleden,

Allereerst een gelukkig nieuwjaar voor allen!

Ik heb een Saba Thomson TV T63K30 (chassis ICC 9). Als ik die na gebruik op standby zet geen probleem. Echter, aangezien ik in Spanje woon en hier de stroom nog al eens wegvalt, komt de TV soms pas weer op standby na een dag. Ook wanneer ik de TV af zou zetten met de power knop.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

maartenbakker

Golden Member

Elco'tje in de voeding, kleintje primair of afvlakelco van de standbyspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn ervaringen met dit chassis zijn anders, het zijn de elco's van de voeding voor de stand-by die geen capaciteit meer hebben. Hoewel de back-up batterij nog goed is, dan zijn meestal alle zenders en instellingen pleite. Als ik mij goed herinner had deze een aparte sops voor stand-by.

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

ICC 9 is een apart geval.
Onterecht werden vaak elco,s al verdacht in relatief nieuwe toestellen.
DE enige oplossing bij deze spooktoestellen is echt ALLE bc858 (3f 3g of 3l) vervangen.
Steevast gingen deze lekken en soms helemaal in sluiting zonder enige aanleiding.
De kleine elco,s in de psu mee vervangen kan uiteraard geen kwaad

maartenbakker

Golden Member

Ik weet weer waarom ik een hekel had aan Thomson. ICC9 niet echt vaak gezien vandaar dat ik het niet zo exact weet, maar ICC5 des te meer. Dat was vooral een goede oefening in solderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had het toestel dan ook zo naar de milieu straat gebracht.
Veel thomson gedaan , waren gewoon niet zo goed tot rampzalig slecht maar de buizen bleven heel .

Thomson, U weet wel, dat is dat andere rampenmerk! En dan te weten dat een klant van mij een B&O had en hij zwoer bij dat merk, want Philips en Thomson dat was helemaal niets! Ik heb maar nooit gezegd dat er een Thomson chassis en Philips beeldbuis in zat!

Even terug naar die BC858, Philips had ook een chassis waar deze in zaten en deze gingen bij bosjes defekt, sluiting of lekken.

Inderdaad Maarten, met een ICC5 moest je niet te hard schudden ander vielen de onderdelen er zo uit!

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op woensdag 4 januari 2017 13:34:21 (11%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

In dit toestel zitten BY255 diodes, zodra de spanning weer op het toestel staat fungeert de tv prima (na 1 dag haaha), zolang de spanning er maar op blijft staan. Het toestel komt probleemloos in standby, het probleem doet zich voor als de spanning hier in Spanje weer eens even weg is, dan duurt het tussen uren en 1 dag voordat het toestel weer in standby komt (rood ledje brandt dan) waarna het toestel weer probleemloos werkt.

Dus zou het misschien toch aan de elcootjes in het standby systeem kunnen liggen?

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.
PS Ik heb dit schema gevonden en gedownload www.reptips.dk/Reptips/ICC9.pdf

maartenbakker

Golden Member

Die BY255's zullen niet stuk zijn.

Ik zou ook op solderingen controleren, da's altijd een goed bestede eerste paar minuten.

Alles afwegend zou het kunnen lonen om de elco'tjes preventief te vervangen omdat dat opzich mooi aansluit bij de symptomen, maar houd er rekening mee dat er ook BC858's stuk kunnen zijn en dat dat ook aansluit bij de symptomen.

Alleen als ik zo eens in het schema kijk, zie ik geen losse standbyvoeding en ook geen BC858's. Omdat ik die toestellen weinig gezien heb twijfel ik. Toch zijn elco's wel waarschijnlijk (maar dan kleine elco's in de hoofdvoeding) en misschien gaat het bij de torren ook om BC848's? Of om torren in een ander deel van het toestel?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 januari 2017 17:01:21 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Niet of moeilijk opstarten na een stroomonderbreking is meestal rotte elco's in de voeding. Ik zou beginnen met CP04, CP18, CP32 en CP39 te controleren.
Je kunt eventueel proberen om de elco's te verwarmen met een föhn.

Thomson en Telefuken, same shit destijds.

Even het schema bekeken en daar kwam CP82 2200Uf mij bekend voor. Dat was een beruchte en zorgt er ook voor dat het geheugen soms spontaan leeg is. Moeilijk starten en een spontane reset. Daar heb ik behoorlijk lang naar moeten zoeken, vandaar dat ik het nog weet. Dus begin met die elco te vervangen.

Thomson Telefunken Saba, Nordmende, allemaal hetzelfde. Ik had nog wat, maar ben het even kwijt, is de leeftijd zullen we maar denken!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
RAAF12

Golden Member

Deze, Nokia Digivision met de MAA*** serie chips? Kostte mij veel hoofdbrekens om die te repareren. Daarvoor was het allemaal analoog.

http://obsoletetellyemuseum.blogspot.nl/2011/08/itt-nokia-digivision-7…

Iedereen bedankt! Ik ga zodra ik tijd heb eens wat elco's vervangen dan. Als het gedaan is en de klacht opgelost laat ik het weten.
Groetjes,
Henk

Zou er niet al te veel moeite instoppen, TV werkt na een tijdje en dit model is al een 20jaar oud zeker!!