MAX233CPP niet meer dan 4800 baud

Op 3 januari 2017 17:27:15 schreef Dantos:
.. Lijkt er op dat dit niet voor een 16F877A is ?

Sorry, is voor een 16F877 en ik kan dit niet veranderen, Bumblebee/Wisp628 hebben daar geen problemen mee, ik heb nog nooit problemen gehad.

LDmicro user.
Dantos

Golden Member

Bumblebee/Wisp628 hebben daar geen problemen mee, ik heb nog nooit problemen gehad.

Ik moet nog ergens een WISP628 hebben liggen, ga er naar op zoek. Alvast bedankt voor de moeite!

Op 3 januari 2017 17:27:15 schreef Dantos:
@MGP : Kan de hex files helaas niet gebuiken in PICKIT2 programmer software , krijg de melding Device error - hex file not loaded. Lijkt er op dat dit niet voor een 16F877A is ?

Een .hex-file bevat geen device informatie. Heb je in de programming software zelf wel het juiste device geselecteerd?

Op 3 januari 2017 16:57:38 schreef Dantos:
Update 9600 werkt nu ook prima, sneller (nog) niet

Het kan nog steeds helpen om antwoord te geven op mijn eerdere vraag:

Op 3 januari 2017 15:49:26 schreef Jochem:
Hoe zijn je prescaler en andere baudrate settings?

[Bericht gewijzigd door Jochem op 3 januari 2017 19:21:51 (32%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Dantos

Golden Member

@ARCO : bedoel je OPTION_REGbits.PSA ? Die heb ik niet gezet, is dus 0?
Ook OPTION_REGbits.T0CS heb ik niets aan gedaan.

De rest :

SYNC = 0;
SREN = 0;
SPEN = 1;
TXIE = 0;
RCIE = 0;
TRISC7 = 1;
TRISC6 = 1;
CREN = 1;
TXEN = 1;

Als ik PICKIT 2 opstart herkend hij de PIC. Als ik daarna hex file load krijg ik de error al bij het openen. Als ik in MPLAB het hex file importeer en daarna probeer te gebruiken krijg ik ook een melding dat de devices niet overeenkomen.

Heb de laatste jaren allen met Arduino's gefrobeld, dus als ik stomme antwoorden geef of domme vragen stel, excuus. Bij Arduino hoef je je niet zo druk te maken over registers ed, dat heeft meestal al iemand voor je uitgezocht.

[Bericht gewijzigd door Dantos op 3 januari 2017 19:56:33 (19%)]

Op 3 januari 2017 19:41:25 schreef Dantos:
Bij Arduino hoef je je niet zo druk te maken over registers ed, dat heeft meestal al iemand voor je uitgezocht.

Kijk en dat uitzoeken is nou net het leuke werk bij de PIC-processoren...

[Bericht gewijzigd door Roches op 3 januari 2017 21:09:44 (17%)]

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

De Pickit controleert de adressen in de hexfile, en het aantal configuratiebytes wat geschreven wordt.
Als dat niet klopt weigert 'ie om te programmeren, omdat de boel niet klopt...

Ik bedoelde zoals gezegd het TXSTA:BRGH bit (in het TXSTA register dus)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
EricP

mét CE

Kijk en dat uitzoeken is nou net het leuke werk bij de PIC-processoren...

Het is maar wat je leuk vindt... Niet dat ik nou zo'n fan van dat Arduino taaltje ben, maar zelfs voor assembly zijn er wel macro's te vinden die het geneuzel voor je oplossen. In C helemaal...

En wat dan weer grappig is met macro's: Je kunt het spul lekker uit laten rekenen. De PC doet dat en in de code zie je alleen een paar constanten. Best handig...

Dantos

Golden Member

Ik bedoelde zoals gezegd het TXSTA:BRGH bit

De baud rate staat op 19200
BRGH bit staat op 1, SPBRG op 64

Als ik de analyser data bekijk, ziet dat er aan de PIC kant goed uit.
Ga morgen een poging doen om de signalen van beide kanten van de MAX233 aan mijn scope te knopen.

EricP

mét CE

Laat dat pic-ding eens continu 0x55 uitspugen. Als die code een beetje efficiënt is, dan heb je op de output een blokgolf als ik het wel heb. Kun je gewoon met de scope kijken waar het spul de mist in gaat.

Dantos

Golden Member

Laat dat pic-ding eens continu 0x55 uitspugen.

Dat is gelukt
Het lijkt er op dat de opgaande flank niet stijl genoeg is. (channel 1 is in, channel 2 is out). Bij lagere snelheid niet zo'n probleem, maar bij 19200 werkt het niet meer.

Ik gebruik die nooit, altijd de MAX232 of MAX3232. (condensators zijn tegenwoordig zo klein dat het geen probleem is)
Heb je wel een 10uF ontkoppeling aan de +5V en beide GND's aangesloten?

Dantos

Golden Member

Heb je wel een 10uF ontkoppeling aan de +5V en beide GND's aangesloten?

Heb een 1 uF ontkoppeling aangesloten. Staat zo in het datasheet. Zinvol om met een 10 uF te testen?

EricP

mét CE

Dat ding moet veel hogere snelheden kunnen halen. Ergens iets raars in je setup.

De doorverbindingen juist? Andere channel niet kort gesloten? +10V en -10V zijn er ook gewoon?? Geen rare capaciteit aan de uitgang? Zoals Arco al zegt... beide GNDs aangesloten?

Dat zijn zomaar wat dingen die in me op komen. Ding moet harder kunnen dan 19k2 bps.

Dantos

Golden Member

Ik meet +7.17V tov gnd op pin8 en -9.19 op pin17. Ben alleen niet 100% zeker of pin8 de juiste is, dataheet is daar en beetje onduidelijk over. (althans, voor mij)
IC uit voetje gehaald ,tussen 1,2,3 en 4 meet ik geen verbinding,
en tussen 18,19 en 20 ook niet.

6 en 9 liggen beide aan gnd.

EricP

mét CE

Da's vast mooi. Maar wat meet je op pin 14? Want daar zou de +10V moeten zitten volgens de datasheet...

Die 1μF kan ook wel eens kritisch zijn. Maar als je de +10V en -10V met de scope meet en die zijn 'goed', dan zal daar het probleem wel niet liggen...

Op 4 januari 2017 15:26:36 schreef EricP:
Maar als je de +10V en -10V met de scope meet en die zijn 'goed', dan zal daar het probleem wel niet liggen...

Ja, meet die eens, en dat TERWIJL je op 19k2 die 0x55 aan het spugen bent.

Hing TOUT van de MAX233 los (oftewel alleen aan je scoop) terwijl je eraan mat? Of zat de PC er ook aan (of nog iets anders)??

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Doorverbinden aangebracht zoals hieronder ?
https://hackadaycom.files.wordpress.com/2008/05/max233(single).png

[Bericht gewijzigd door flash2b op 4 januari 2017 15:38:17 (11%)]

Is de belasting aan de RS232 kant ook niet te hoog? (chip verwacht ~5k)

Dantos

Golden Member

Op pin 14 meet ik 9.5 V
Doorverbindingen heb ik aangebracht.

Ik heb de spanningen gemeten met de kabel er uit.

Ik heb nu gemeten met de kabel er in, op de scope zie ik Vmax = 9.3V en Vmin -3.0V bij 19200 baud. Als ik hetzelfde doe op 2400 baud is Vmin -8V !

Ik heb overgens getest met een usb->serieel converter en ook met een seriele kabel direct naar een seriele poort.

Nog even getest zonder kabel, Vmax wordt dan 10.4 en Vmin -8.6V (bij 2400 baud)

Dantos

Golden Member

Kleine update :

Vandaag een nieuwe MAX233CPP binnengekregen, werkt nu probleemloos op 38400.
Lijkt er op dat en IC en klein beetje stuk kan zijn..

Datum stamp op de oude chip is 9504, zou een chip kunnen verouderen??

Ik denk eerder dat die chip ooit iets heeft meegemaakt wat buiten de specificaties valt... ;)

Dantos

Golden Member

Ik denk eerder dat die chip ooit iets heeft meegemaakt wat buiten de specificaties valt..

Dat is heel goed mogelijk, maar.. voor zover ik weet heb ik deze ooit nieuw besteld in NL en nooit gebruikt. Kan natuurlijk dat ik destructief aan de gang ben geweest, maar zou het kunnen dat er intern condentatoren in zitten die na 20 jaar slecht zijn geworden? Moet toch iets van condensatoren inzitten om de +- 10V te maken.

Het werkt nu, dus niet zo heel spannend, maar ik vraag het me af.

Allen bedankt voor het meedenken.

Nee, juist die condensatoren in een chip zijn heel betrouwbaar. WEL kan je zo'n ding "mishandelen" (= buiten specs) door bijvoorbeeld ESD. Dus dat kan zomaar zonder dat je het merkt. Bijvoorbeeld door het ding na 20 jaar in de winter uit de bak te halen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dantos

Golden Member

door het ding na 20 jaar in de winter uit de bak te halen....

Dat wordt dan wachten tot het zomer wordt, of een emmer water omgooien ;-)

Ik heb hier vonken naar de strip die als ESD bescherming op m'n bureau zit. Normaliter vonkt en voel je dat niet, omdat er een forse weerstand in serie zit (1M geloof ik). Maar nu voel en hoor ik het wel. Dus de spanningen die met deze droogte in mijn labje worden opgewekt zijn fors.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/