Siemens EQ 5 maalt niet goed

Mijn koffiemachine van Siemens EQ5 maalt 1 seconde en geeft dan bonen bijvullen aan. Er zitten genoeg bonen in dus daar ligt het niet aan.

Ik heb de machine gedemonteerd en het maalsysteem uit elkaar gehaald. Los draait de maalmotor (DC motor) normaal. Ook draait het maalsyteem goed. Na terugbouwen blijft de melding blijft steeds terugkomen. Gemeten op de motor staat daar tijdens die seconde dat de motor draait ca 230 V DC op. Tot zover lijkt me dat normaal, behalve dat de maalmotor langer moet draaien natuurlijk.

De printplaat gecontroleerd op losse contacten. De motor wordt aangestuurd via een Dale WSR-2 en dan gelijkgericht zover ik kan zien. Heeft iemand hier ervaring mee.

ik mag hopen dat je het ding altijd goed schoongemaakt hebt. deze apparaten hebben regelmatig een ontkalk en schoonmaak beurt nodig, anders loopt de boel vast. ook de perseenheid aan de zijkant rechts moet regelmatig worden schoongemaakt. probeer ook eens of de koffiesterkte instelling iets verandert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De Dale WSR2 is de shunt waarover gemeten word door de electronica. Het maalmechanisme even flink met perslucht uitblazen, kan dicht zitten met aangekoekte poeder resten.

Bedankt voor het beantwoorden. De maaleenheid is helemaal uit elkaar geweest en is schoongemaakt. De motor loopt los soepel en ook het mechanisme . Het ontkalkverhaal heeft op deze storing geen invloed. Als je er losse koffie ingooit doet ie het prima.

ik vraag me af of er een sensor stuk is of de stroomregeling werkt niet goed.. je kunt parallel aan de motor eens een gloeilamp zetten van 40W en zien of dat het probleem laat verdwijnen. zou de lamp werken, dan is het de te lage stroom van de motor. wat het maalwerk kan zijn of de meting zelf, bijv gare triac..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dan kan het maalmechanisme wel eens "bot" zijn...

Dag, ik heb een EQ5 met exact hetzelfde probleem op de werkbank. Ik dacht het te hebben opgelost na het reinigen van de molen maar helaas.
Deze machine heeft geen detectie voor de bonen of dosator oid.
Hij moet dus een bepaalde tijd malen afhankelijk van de instelling, dat doet hij nu zeg een seconde en dan komt hij met "bonen vullen"

Wat hiervoor ook gemeld wordt lijkt me wel aannemelijk, de motor trekt te weinig stroom en de machine geeft daarom deze melding. Of misschien moet ik de molen nog iets fijner afstellen, ik zag zo niets aan de (keramische) schijven maar verwacht juist een hogere stroom als hij slecht maalt als gevolg van botte schijven, meer wrijving.
Ik zie nog een paar keer deze storing voorbijkomen, heeft iemand het kunnen oplossen?

Als die shunt weerstand iets kleiner zou worden wordt hij wellicht wat minder gevoelig (Dale WSR2) eerder genoemd.

Shiptronic

Overleden

Een lage motor stroom is weinig belasting dus bonen op melding ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 december 2020 23:03:16 schreef Shiptronic:
Een lage motor stroom is weinig belasting dus bonen op melding ?

Dat denk ik inderdaad, van de saeco machines ben ik de melding "molen geblokkeerd" gewend. Daar wordt de stroom gemeten voor overbelasting.

@TS: al wat wijzer? Indien niet: post een foto van het typeplaatje. Indien wel: proficiat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Doordat vertanding van maalwerk juist afslijten, zal het mechanisme juist lichter lopen! Dus die melding bonen op dan krijgt. Maar beste is vaak maalwerk vervangen...

Vanochtend de maling zo fijn mogelijk gezet en nog eens getest. Dat maakt het verschil, hij werkt nu wel. Wellicht door slijtage van de molen, ik had hem als iets fijner ingesteld dacht ik maar ken deze molens nog niet zo goed.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn WMF. Die heeft een stroommeting voor de zetgroep motor, en die gaf telkens aan 'zetgroep fout'.

De stroom moet hoog zijn bij belasting, en hoger als hij vast loopt, in mijn geval moet de stroom hoger worden als de zetgroep aan zijn eindpunt is, en de motorstroom oploopt. De besturing weet zo dat hij het punt bereikt heeft.
In het geval van de maler word de stroom ineens veel lager.

Als je nu de koolborstels eruit haalt en de collector schoonmaakt, neemt de motor zijn juiste stroom weer en werkt het weer. Zo draait mijn WMF alweer 3 jaar storingsvrij.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 3 december 2020 20:14:40 (16%)

Is die 0,47 uF condensator nog OK? Lijkt op een serievoeding. (Senseo syndroom?).

Anoniem

Dit is Interessant, deze ga ik even volgen

Nee Siemens heeft een SMPS voeding, geen serie shit.