Whirlpool combi magnetron avm930av

Het ovengedeelte van de combi magnetron werkte niet meer.
Voordat dit probleem optrad was enkele keren de aardlekschakelaar eruit gesprongen (over een periode van enkele maanden) begin deze week definitief stuk, geen aardlek reactie en geen warm worden.
De kast opengemaakt en het verwarmingselement gezocht. Op de voeding op dit punt de normale spanning van ruim 220 volt gemeten. Bij nader onderzoek bleek verwarmingselement defect en dat heb ik vandaag vervangen. Verwarming werkt, maar bij een vervolgtest (voor de zekerheid alvorens in te bouwen) vloog de aardlek er weer uit. Bij de eerste test heb ik wel gezien dat in de stand met verlaagde ventilator snelheid het led lampje niet direct brandde.
Geen idee waar ik nu zoeken moet.

Maar mijn vermoeden is dat het met de keuzeknop te maken heeft (links boven op de foto). Weet iemand raad?

meet eens of het element wel aardsluiting heeft. tussen aarde en beide aansluitingen meten op ohms van een multimeter. dat zou vrijwel oneindig moeten zijn.

er kan nog meer stuk zijn, bijv de ontstorings filter achterin. dat kun je doorgaans ohms uitmeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het komt wel vaker voor dat een vers element dat een tijd op stock gelegen heeft, de eerste keren een aardlek vertoont. Als hij na 3 keer gebruik nog steeds uitspringt, heeft het pas zin om verder te zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

meet eens of het element wel aardsluiting heeft. tussen aarde en beide aansluitingen meten op ohms van een multimeter. dat zou vrijwel oneindig moeten zijn.

er kan nog meer stuk zijn, bijv de ontstorings filter achterin. dat kun je doorgaans ohms uitmeten..

toestel is al op leeftijd zo te zien, uit 1991 nog?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Als er Whirlpool opstaat zal hij iets nieuwer zijn. Servicenummer + serienummer zouden uitkomst moeten brengen, ook als het erop aankomt het juiste schema en de juiste onderdelen te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Grill element kan ook de oorzaak zijn. Meet alle elementen eens TOV aarde. Stekker omdraaien in stopcontact wil eens helpen.

Vanmiddag heb ik de electro ruimte schoon geblazen, en daarna nog een aantal keren getest en vanavond heb ik er in gebakken, zonder probleem. Misschien heeft Maartenbakker gelijk en is het een probleem dat door gebruik over gaat. Ik heb naar de kassabon gezocht maar niet gevonden, en herinner me ook niet wanneer het apparaat gekocht is.

maartenbakker

Golden Member

Zou mooi zijn als hij nu goed is. Heb het zelf 1 keer eerder meegemaakt en hier op het forum 1 keer eerder gelezen dat een nieuw element bij de eerste 1 of 2 keer een aardlekfout geeft en daarna prima is.

Als je nieuwsgierig bent naar de ouderdom kun je de servicesticker met servicenummer en serienummer zoeken, die zit meestal ergens langs de rand als je de deur opendoet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het lijkt me een randje philips/whirlpool overgang. de typische gele trafo, dezelfde elna elco's als philips destijds in de audio/ video apparaten had zitten. daar zie ik ook 1991 op staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zou zo maar kunnen dat het apparaat 25 jaar oud ia. wij zijn geen grootgebruikers, maar toch is de leeftijd respectabel.
Vandaag ga ik het apparaat weer in de kast monteren, met de hoop dat het definitief geregeld is.
Bij deze dank ik testman, maartenbakker en smd voor de reacties.

Geen dank, veel kokkerel plezier weer!!

maartenbakker

Golden Member

Graag gedaan, 1991 klopt opzich met de servicemanual die ik inmiddels vond dus de schatting van testman is zo gek nog niet. Wist alleen niet dat er in '91 al onder de naam Whirlpool inplaats van Philips Whirlpool of Whirlpool Philips gewerkt werd, al zou het net aan kunnen qua tijdlijn. Hoe dan ook: Dit is echt degelijk spul nog, loont bijna altijd om te repareren.

Trafo's van dezelfde Amerikaanse fabrikant werden volgens mij nog in veel nieuwere types ook gebruikt, alleen geen idee of die ook geel waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik doelde op de typische philips trafo links op de stuurprint..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Oh joh die zie ik nu pas 8)7 ziet er inderdaad uit als een typisch product uit Wetzlar. De grote trafo is bij nader inzien niet eens geel, zo zag dat er even uit op de foto.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Gisteren heb ik voor het eerst na de reparatie geprobeerd te grillen, maar die blijkt niet te werken. Het eerdere probleem van sluiting met uitschakelen door aardlek is niet meer voorgekomen.

meet het grill element maar eens door, dat kan ook stuk zijn. of er is ergens een draad losgekomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het grillelement kan gekanteld worden. Dat heb ik zojuist gedaan en enige druk uitgeoefend richting "ingang" in de zijwand. Het lijkt op slecht contact op dit punt, misschien veroorzaakt bij het uit en inbouwen en handelen. Na deze actie werkt de grill weer.

Of een draadbreuk op het scharnierpunt. Waren wel topovens destijds