PM2518/12

rbeckers

Overleden

Op 28 januari 2017 18:23:48 schreef Titatommeke:
...(omdat bij de AC current het wel goed gaat, waar het signaal ook ongeveer 2.2 Vpp is) de vorm van het signaal is na genoeg gelijk(wat het volgens de service manual van de 2519 zou moeten zijn)...

Als AC stroom goed is en AC spanning niet, dan is de RMS converter in orde.
Test ook met een blokgolf.

Beste Rbeckers.

Bij een blokgolf is de respons van de meter gelijk.

Nu kom ik achter het volgende: Het duurt 21 (!) seconde voordat de meter 0 volt aan geeft in de ac modus. Bij de dc meting minder dan 2 seconde.
Weet iemand van jullie of die altijd zo traag is geweest?
Misschien eens kijken naar het automatisch nul systeem wat de rms converter gebruikt.

groeten Tom

een snelle vraag: hoe is de 9 volt aansluiting gepolariseerd?
is het pin= + of pin =-?

met vriendelijke groet

Tom

En toen gebeurde het :(
Met het eruit halen van een van de condesators rond de RMS converter brak de condensator in twee.
Nu maar hopen dat deze niet invloed hebben op de calibratie.(vast wel, het is namelijk de integratie cap) :/
morgen even nieuwe halen. Misschien werkt daarna de volt meting :)

De winkel had natuurlijk niet dezelfde condesator tjes.
Ze hadden wel andere tantalum capjes. Heb de kapotte 1 uF en de cap onder de rms chip (op de foto) 4.7uF vervangen.
Nu heb ik het volgende gedrag:

Het is dus beter dan eerst.
Alleen het volgende is dan nog raar:
9.35V @ 50Hz, geeft op de verschillende ranges het volgende:
55.88V ,052.8V, 7.196V,667.8mV.
De rms chip zelf heeft een high and low range mode. En de attenuatie heeft ook nog twee mogelijkheden.

Het voeden via een externe 9 volt supply werkt ook nog niet, hij detecteerd nu wel(was een pnp transistor kapot) dat er een plug in gestopt is maar hij gaat nog niet aan.
Misschien ooit bloot gesteld aan een te hoog voltage op de externe voeding?

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Ttt,

Heb je hier misschien iets aan?

De CD bevat 52,3 MB aan informatie.

Stuur me maar een PM

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 3 februari 2017 11:30:03 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

@Titatommeke
Kun je het 1V bereik (of 10V) afregelen zodat er 1.000V staat?

Op 3 februari 2017 11:39:19 schreef rbeckers:
@Titatommeke
Kun je het 1V bereik (of 10V) afregelen zodat er 1.000V staat?

Goede vraag, vergeten te doen. Zal ik na het weekend eens proberen

Op 3 februari 2017 11:25:17 schreef Tidak Ada:
Hoi Ttt,

Heb je hier misschien iets aan?

[bijlage]

De CD bevat 52,3 MB aan informatie.

Stuur me maar een PM

Dat zou echt helemaal geweldig zijn!:D
Off topic: hoe stuur ik een PM binnen CO?

Tidak Ada

Golden Member

Je vind mijn mail address in mijn profiel.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Even misschien ten overvloede budgetronics heeft de hele OQ serie in z'n programma (NOS).
Ik ben zelf met een PM2517 bezig die een uur doet om op 0 te komen juist op DC.
Ga morgen de OQ0064 en de OQ0060 vervangen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Tidak Ada,

Ik lees echt wat interessant in de manual.
in een pm2518 zit een jumper die bij de pm2618 niet zit.
Nu merkte ik al dat ik een soort van frequentie meting had wanneer ik de knop te ver door draaide. Zou het nu zo zijn dat het verwijderen van die jumper hem in principe ook die functie geeft? Leuk om te onderzoeken in ieder geval.

Ik had de rms converter daar al zien staan ( voor een best schappelijke prijs)

Edit: wat een **kels bij philips, de externe voeding moet wel middelste pin = negatief zijn. Nog een wonder dat ik de boel niet gesloopt heb :) ( de transistor die in de hoek zit waarschijnlijk daarmee gesloopt). De plus gebruiken als neutraal voor je power supply :(

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op zaterdag 4 februari 2017 00:42:46 (25%)

RAAF12

Golden Member

Tja, daarin is Flipse echt niet de enige. Inlezen cq. checken is altijd een must om ongelukken te vermijden. Bij auto accu's kijk je nota bene ook naar de plus en de min :-)

Tidak Ada

Golden Member

HA Ttt,

Leuk te horen dat je er wat aan hebt. Ik heb er zelf nog niets mee gedaan, want mijn meter werkt nog goed. Alleen waren ooit de veren in de batterijhouder volkomen verrot, maar dat was de schuld van het Natlab.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik heb een PM 2505, staat ook NATLAB in gegraveerd...
Die dingen zijn heel goed te calibreren trouwens, maar je moet wel de goede volgorde aanhouden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik ben ook met mijn 2517 bezig. Die nult ook niet en is niet lineair. Ik heb ook een 2517X , die is 100% gelijk aan de E . Ik heb elke denkbare combinatie van onderdelen geprobeerd. Ook de display over gezet op de X en beide hebben precies het zelfde probleem. Alle dual fets zijn goed. Die heb ik op de curvetracer getest. Alle condensators zijn goed. Alle weerstanden zijn goed. Alle andere ICs zijn goed.

Het bizarre is dat de ADC perfect werkt. Wat er op pin 1 staat klopt met de display. Dan blijft de verzwakker over. Ook daar heb ik van alles getest maar die is ook goed. Tenminste, als de ADC niet in het pcb zit. Met ADC klopt er niks meer van.

Mijn conclusie op dit moment, pin 1 van de ADC is protectie. De Ri daarvan is onderdeel van de spanningsdeler/verzwakker. De Rin van de meter gemeten op de input bussen is nu rond de 6M, verandert als ik de polariteit van de weerstandmeting omdraai en ook per gebruikte meter ( dus bij andere meet stroom/spanning) Ik denk dat bij mij, bij beide meters de ADC de ingang protectie defect is.

Ik gebruik een calibrator als referentie. De afwijkingen zijn niet mega groot. De fout is ingang spanning afhankelijk. Maar aangezien de mijne ook niet nult (in DC modes, AC nog niet getest maar daar klopte al weinig van voor de reparatie) ben ik benieuwd of jullie de ADC hebben getest.

Wat meten jullie voor weerstand op de multimeter ingang in de VDC Dat zou rond de 10M moeten liggen. Als dat bij jullie veel lager is dan zou ik nog even wachten met de AC/DC converter (Philips naam voor de TRMS converter)

TS: Denk eraan bij meten in multimeters dat er veel hoogohmige meetpunten zijn. Met een normale multimeter kun je daar niets beginnen. Ik gebruik hiervoor een meter met een Rin van > 10 Gohm.

Ik heb ook mijn 2505 maar eens open getrokken. Die werkte ook niet goed. De meter slaat steeds vol uit. Blijkt dat de dubbelfet, de zelfde als in de 2517 gaat staan gillen. Met een extra condensatortje opgelost maar ook die is niet echt lineair. Vanaf de 1V range werkt hij binnen specs maar de 100mV en 300mV vallen buiten de specs voorbij halve schaal.
Het moet kunnen want mijn in nieuwstaat verkeerende 2502 heeft de zelfde bereiken en is echt spoton. Bij volle schaal zit hij er net een haartje naast als je met een loep kijkt. Door de helling van de meter te varieren kan ik hem helemaal perfect zetten ;-)

De 2505 is de ultieme analoge meter. Autopolariteit, diodetest en doorpieper, handige overzichtelijke en heel precies afleesbare schalen, aparte stroom ingangen. Gaat van 10A tot 1uA volle schaal.

Die 2502 en 05 heeft de fijnste schaalverdelingen van al mijn meters. Niks geen wazige schalen waar je streepjes moet tellen vanwege de wazige intervallen. Alles 1 tot 100 of 1 tot 30
De 2505 is nog mooier want die meet daar ook weerstand en bovendien directe aflezig, geen rekenwerk. De 2502 heeft wel een foutje in het 1R bereik. Daar nult hij niet. Maar ik heb geen service manual dus dat laat ik maar zo. Ik gebruik ze alleen om wat mee te spelen.
Wel apart dat het ding naast een 1,5V ook twee 9V batterijen heeft. Die zijn alleen voor de AC meting en de doorpieper.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Die 9 volt batterijen zijn voor je meetbrug. die moeten volgens een bepaalde manier en volgorde, ingeregeld worden, anders klopt er helemaal niets van.(bij mijn meter dan), Als dat eenmaal goed is, dan kan je de rest gaan afstellen.
Ik heb m nu binnen de specs.maar is een verschrikkelijk werk.Je moet aan de potmeters achterop de print draaien, En je moet gelijk op de meter kijken..En de meter in de juiste stand zetten, anders wijst de meter zelf een miswijzing aan.Ik zet dat ding op een rekje, met de achterkant open, en met een spiegel kan ik de potmeters zien, en gelijk de wijzer aflezen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Ik herinner me jou topic daarover nog. Daar gaf iemand een link naar het SM want dat had ik niet. Daar vertelde ik van die spiegel. De afregeling is inderdaad erg lastig.

Maar waar vond jij die ? In het manual zie ik alleen een lijst waar ik bij punt 2 al vastliep (iets met 100uA meten ofzo) dus ik heb het maar mbv het schema gedaan. Daarnaast is er iets niet goed ivm de oscillaties. Hij is nu op die twee bereiken na bruikbaar.

Ik ga nog eens zelf mijn ideale analoge meter maken, autorange, autopolariteit, auto nul, TRMS, doorpieper met weerstand aflezing, twee schalen, verlichte display, diode/zenertest (instelbare meetspanning tot bv 15V) Weerstand met gewone schaal. Digitale en analoge aflezing, scoopuitgang. Ofwel, ik pakt een digitale meter,hang er een DAC bij en stuur zo een analoge meter aan ;-) Oh nee, die bestaan al min of meer, in de vorm van een analoge meter met schrijver uitgang.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

fred , heb je iets aan de service manual? dan meel ik die wel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ Fred101
Ik heb die luxe helaas niet.(Heb alleen een fluke 83 & 177+ pm2505 & pm2518)
Nu zou het dus ook zomaar eens kunnen zijn dat ik de uitgang van de ac/dc chip verkeerd lees daardoor. Bij de de ingang van de ac/dc staat nadrukkelijk dat je met de impedantie van je meter rekening moet houden. Het was daarom ook niet 900mV maar rond de 800mV.

De 2505 is inderdaad ook een fijne meter. Die werkte na calibratie weer perfect.

De Handleiding heeft geholpen. Werken vanaf een externe 9 volt aansluiting werkt weer. Helaas is het probleem met de ac/dc converter niet opgelost.
Alle inputs zijn wat he zou moeten zijn. De componenten rondom de converter zijn goed. Ik verdenk nu dus de converter zelf, alleen rijmt dat niet helemaal met de wel werkende mA range. Nu kost een nieuwe 13 euro, dat is best redelijk. is dat het waard om te proberen?

mel

Golden Member

Die meter is het zeker waard.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Eerst kijken waar en wat de verschillen zijn tussen het stroom en spanningsbereik. Misschien een opamp?
Als die tantaal zoveel uitmaakt dan zou een goede folie condensator een optie zijn.

De tantaal werd niet gebruikt voor integratie, dat wordt gedaan door de gele (polyester?) condensator aan de andere kant van het bord(rechter boven hoek op de foto). De tantaal was voor filteren van de + en - 8 volt rail. In het begin heb ik niet zoveel aandacht aan de verschillende ranges gegeven. Misschien gaf die op de automatisch range altijd een van de hoogste twee ranges aan. Er is bijna geen verschil tussen de circuits. Alleen ipv een shunt zit er een attenuator voor voltage. En die lijkt te werken.