Advies digitale labvoeding (Rigol DP831A of DP832A)

Alleen berichten met de trefwoorden “ds1052e” worden getoond. Alle berichten tonen

Hoihoi,

Lang geleden dat ik nog actief ben geweest :)
Maar ondertussen speelt het idee om de werkplek grondig te upgraden al enige tijd, en er terug hobbymatig mee bezig te zijn. En ik wil graag beginnen met een deftige labovoeding bij aan te schaffen.

Ik neig naar Rigol aangezien ik daar al een scoop van heb (de befaamde DS1052E) en neig ernaar om bij dat merk te blijven aangezien ik er best wel tevreden van ben. Maar andere suggesties zijn welkom.

Mijn oog is gevallen op de volgende types;
DP831A
Deze is symmetrisch 0 > +30V & 0 > -30V bij 2A en 0 > 8V bij 2A, max 160W
DP832A
Deze is assymetrisch; 2x 0 > +30 bij 3A, en 0 > 5V bij 3A, max 195W

Nu is het dillema, hoe belangrijk is het dat de voeding "symmetrisch" is. Beide zijn capabel om een symmetrische spanning te generen mits correct bedraad, maar heeft de 831 echt een voordeel?
Ik heb al eea zitten opzoeken, en de 832 is onder de loep genomen door Dave? van de EEVblog. Beetje bummer dat eer geen relais op de uitgangen zit en de mogelijks noisy fan... maar voor de rest zien het er top voedingen uit =)

De toepassingen waar ik voornamelijk aan denk zijn:
Audio (pre-amps + eindtrappen)
Arduino
DMX-spul (aka dingen met LED's & steppers)
Leddrivers
Stepperdrivers (DIY CNC dingen)

En in de toekomst heel misschien RF (bezig met HAREC vergunning :-) )
Het moet dus ene goeie alrounder zijn :-)

blackdog

Golden Member

Hi,

Fred en anderen, grote resolutie is echt handig, voor opamp testen gebruik ik altijd de Rigol.
( er komt wat anders bij, de ontwikkeling loopt hiervan )

De Rigol heeft natuurlijk ook zijn kuren waarvan ik heb laten zien hoe je dat kan oplossen.
Van de andere merken weet ik te weinig om daar iets van te kunnen zeggen, de Rigol is in ieder geval proffessioneel gebouwd, van de andere weet ik dat niet.
De DP,832A vind ik veel te duur, zou ik nooit kopen.
Vandaar mijn voorstel tot het gene wat ik heb gekocht met b.v. een DP711 of een DP712 er bij.
Vooral als je dus grote stroomverbruikers gaat aansluiten met de wat gevoeliger electronica.

Zeg je hebt +-12V nodig en 24V voor motoren, dat los je dan technisch goed op met de voorgestelde voedingen.

Dan wat betreft de nauwkeurigheid betreffende de Rigol voedingen, ja die kan je kalibreren.
Hou er echter wel rekening mee, dat deze voedingen geen kalibratie DAC hebben!
De INL en DNL zijn niet zodanig dat over het hele bereik een voeding 12,234 precies aangeelft of zeg 27,845.
Dat vraagt erg dure DAC's om dat over een redelijk temperatuur gebied te doen en er is natuurlijk in een voeding een groot verschil in temperatuur tijdens het gebruikt.

En als je veel analoog doet is een ananloge scoop er bij ook zinvol, en zoek goed uit wat de optimale instellingen zijn
bij de DS1052E als je hiermee aan het meten bent.

De plaatjes die je b.v. van mijn metingen kan zien, zijn met een scoop zo ingesteld dat deze plaatjes "mooi" zijn,
dat houd meestal is dat er middeling aan staan en vaak ook wat filtering.
En daarna niet vergeten het raam weer open te zetten als je een instelling die je wilt meten aanpast ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.