Waarvoor zijn deze AND-gates?

tmdr

Golden Member

Ik heb wat ENC28j60 ICs besteld om makkelijk Ethernet aan mijn eigen printjes toe te voegen. Lijkt vrij simpel, echter vraag ik me af waarom in het onderstaande schema twee AND-gates getekend staan:
https://cdn.instructables.com/ORIG/FDJ/2OPQ/GB3XJFOA/FDJ2OPQGB3XJFOA.p…

Is dat een beveiliging zodat de ATMega geen output kan geven naar de ENC? Of omdat in dit schema de ATMega op 5v zit en de ENC op 3.3v? Kan ik die AND-gates niet weg laten of vervangen door "nettere" componenten?

En een klein extra vraagje:
Die ferrite bead, dat is toch zoiets als die knotsen die om sommige (USB) kabels zitten..? Hoe moet ik me dit nu voorstellen en hoe kan ik dat het beste op mijn bordjes implementeren?
Lijkt me dat het is om noise van de ethernet aansluiting tegen te gaan op het 3.3v circuit?

Zie voor beide vragen de datasheet, pagina zeven.

fb's komen in th- zowel als SMD uitvoeringen.
Het gaat hier om een extra emc maatregel en lijkt mij niet erg kritisch.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt mij voor level shift. ETH chip is 3v3 en de micro 5V.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Jep, die zitten er als level shifter.

"netter" component? 74-spul is prima als glue logic.

Mij staat bij dat een atmega alles boven 1V oid al als een 1 ziet, dus dat zou betekenen dat je ze eigenlijk gewoon kunt weg laten. Maar daar staat vast iets van in de atmega datasheet.

tmdr

Golden Member

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga de ATMega op 3.3v laten draaien, dus in feiten zijn de gates niet nodig. (toch?)

Ik heb wat ferrite beats gescoord. Is wel zo netjes om de datasheet te gehoorzamen.
Thnx allemaal!

Als beide op 3v3 lopen, dan hoef je uiteraard niks te shiften. Open deurtje :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dan hoef je inderdaad geen niveau's aan te passen. Let er wel op dat hij dan (formeel) geen 16 MHz haalt.

tmdr

Golden Member

Ik denk inderdaad dat ik een 8Mhz kristalletje ga gebruiken. Of als ik geen tijd meer heb om die te halen gewoon 16Mhz. Dat gaat tot nu toe altijd goed bij mij. Maar goed, niet zo netjes natuurlijk.