Potentiometer versterker

Misschien is het handig als je vertelt wat het merk en het type is van je mengversterker

Hugo Welther

Moderator

Een dubbele potmeter (stereo? of dubbele assen? met verschillende waarden is custom. Zul je dus in het wild niet vinden.
Wat is er aan stuk? Meestal is een potmeter nog wel te redden door schoonmaken met IPA en de loper iets te verstellen als er geen (goed) contact meer is.

Ander optie is twee maal potmeters van de verschillende waarden te kopen en het binnenwerk over te zetten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Potentiometers.com levert wel 'stackable potmeters',kun je diverse waardes op 1 as klikken. Helaas is die site voor Europese bezoekers 'dichtgetimmerd'... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2017 13:04:05 schreef Arco:
Potentiometers.com levert wel 'stackable potmeters',kun je diverse waardes op 1 as klikken. Helaas is die site voor Europese bezoekers 'dichtgetimmerd'... :)

ik zat te kijken en inderdaad:

code:

Block reason: Gateway GEO-IP Filter Alert
RTFM, dan pas vragen...

Hoedat zo? Ik raak er gewoon binnen. ik heb zelfs voor de leut een offerte aangevraagd voor een mix-potmeter van 2x50kΩ

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

Jij zit zo te zien in Belgie? Misschien is de blokkering beperkt tot Nederland. (en wellicht andere landen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Balen dat die website niet meer werkt.
Maar het zijn er twee aan beide kanten van de versterker eentje. Maar de ene is helemaal ingesleten. En de andere zit muurvast.
Maar wat is IPA?

Alles is gaaf als het werkt maar fikt het uit dan is het pas echt geslaagd

België ja. Ik moet wel opmerken dat ik de offerte aangevraagd heb via Tor. Dus ik weet niet uit welk land ik nu kom. >:)
Maar nadien heb ik hem in een gewone firefox ook nog eens geopend, en daar gaat ie toch open. Misschien zit de dns er voor iets tussen. Ik gebruik openDNS ipv de standaard die telenet hier aanlevert.

IPA is isopropyl alcohol. In de US blijkbaar gewoon in de winkel verkrijgbaar. In belgië ben ik het zo nog niet tegen gekomen. Bestellen op het grote internet gaat uiteraard wel. :)

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op woensdag 11 januari 2017 15:30:04 (22%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

Kruidvat verkoopt kleine flesjes IPA (Alcohol ketonatus 96%). Wel opletten, je moet 96% alcohol hebben. (ze verkopen ook 70%, daar heb je niets aan)
Asje gangbaar maken doet een drupje WD40 wonderen bij, dat krijgt alles in beweging...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2017 15:34:37 schreef Arco:
Kruidvat verkoopt kleine flesjes IPA (Alcohol ketonatus 96%).

Alcohol Ketonatus van Kruidvat (en andere drogisterijen) is als je het mij vraagt geen IPA (isopropyl alcohol) maar ethanol ofwel ethyl alcohol. En dan met wat toevoegingen zodat je het niet kunt drinken (geen idee of dat dan bittere troep is of een deel methanol/butanol/isopropanol).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 januari 2017 15:14:54 schreef Darkangel:
Balen dat die website niet meer werkt.
Maar het zijn er twee aan beide kanten van de versterker eentje. Maar de ene is helemaal ingesleten. En de andere zit muurvast.
Maar wat is IPA?

Zoals eerder al aangedragen: Merk en type van de versterker? Eventueel extra foto's?

pa3gws

Golden Member

Als ik zo de foto zie dan kan je de potmeter er even uit solderen.
En zo te zien is hij gemakkelijk open te maken.
Voorzichtig met een wattenstokje en wat ipa de koolbaan schoonmaken.
En zo nodig de loper een beetje bijstellen.
De zaak weer netjes in elkaar zetten en 99% kans dat het weer prima werkt.
Ben je in het bezit van een ultrasoon reiniger dan de potmeter in zijn geheel in het bad mikken. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dok

Golden Member

Voor IPA hier even kijken. Voor 7,25 heb je een liter van dat spul.
* Dok heeft geen aandelen.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Hubie

Special Member

Ik zou geen ipa gebruiken voor potmeters.
Wat veel beter werkt is een tip uit een oude RB die ik nog weleens toepas.
Koop een zacht potlood 2B bij de boekhandel,potmeter openmaken en een paar keer over de koolbaan halen,werkt echt perfect. !!

Ik heb net een antwoord gekregen op mijn prijsvraag. Wat ik besteld heb: 2x50kΩ log en reverselog, metrische maten en sealed

Dat heeft een minimum order van 500 stuks... Moest ie toch onherstelbaar kapot zijn, dan denk ik dat ze je daar niet gaan kunnen helpen. Tenzij je natuurlijk 500 potmetertjes wilt kopen. :p
Hopen dat het kuisen helpt dan maar. ;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op 11 januari 2017 16:19:06 schreef Dominic:
[...]

Zoals eerder al aangedragen: Merk en type van de versterker? Eventueel extra foto's?

Dit. Misschien heeft iemand hier ooit zoiets voor donoronderdelen uit elkaar gehaald ofzo.

Het stomme is dat het lijkt of een potmeter is afgebroken of gezaagd.
En de andere ga ik proberen los te maken zodat hij weer kan draaien. Maar er bestaat niet een mogelijkheid dat ik van twee losse potmeters één hele kan maken.

Meer foto's heb ik toegevoegd.

Alles is gaaf als het werkt maar fikt het uit dan is het pas echt geslaagd

Ik kan maar weinig zinnigs uit de foto's opmaken...

ik ga het ook maar een keer vragen : wat is het merk en typenummer van het apparaat ?

Alles is gaaf als het werkt maar fikt het uit dan is het pas echt geslaagd

Het gaat dus om een actieve PA Luidspreker.
Hier vinden we de service manual : https://www.elektrotanya.com/yamaha_a4115h.pdf/download.html

op bladzijde 13 vinden we de schema's, linksboven daarin staat de ingangstrap en daar staat een tandempotmeter van 10K en 50K. apart.
Die ga je inderdaad niet in de reguliere handel vinden.

Dan de vraag : wat is er precies stuk ? kraakt hij alleen, of doet hij helemaal niks meer ?

Zou hem zowieso eens even grondig schoonmaken, het ding is zo'n 40 jaar oud.

Als noodgeval kun je de potmeter vervangen door 2x 50k of 2x 20k, zeker als je altijd een laagohmige bron aansluit.

Groeten, Ron.

Beste,

IPA haal ik hier in België gewoon in de apotheek. Allebei de apotheken bij mij in de buurt hebben het. En inderdaad, IPA is NIET hetzelfde als alcohol. Alcohol is agressiever naar kunststoffen dan IPA (verkleuring en bros worden).

Groeten,

PaulAGM

Nou er zijn er twee. De ene zit muurvast die draait gewoon helemaal niet meer. Dus ben bang dat kapot gedraaid is en de andere is afgebroken/afgezaagd. Die doet het nog wel. Als ik daar bijvoorbeeld beeteen klein gaatje in boor en een smal staafje in lijm. Zou doe theoretische weer moeten werken. Alleen de andere is overleden denk ik.

Alles is gaaf als het werkt maar fikt het uit dan is het pas echt geslaagd
pa3gws

Golden Member

Soldeer ze beide eens los.
Dan kan je het een en ander veel beter onderzoeken.
De potmeter die vastzit is met contactspray of ander oplosmiddel wel weer gangbaar te maken.
Zolang ze in de print zitten is het maar een beetje aankl....ten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 januari 2017 17:26:10 schreef Darkangel:
De ene zit muurvast die draait gewoon helemaal niet meer. Dus ben bang dat kapot gedraaid is

Kan zijn dat het vet gewoon hard geworden is.
Je kan eens proberen (met een haardroger ofzo) die potmeter warm te stoken. Het vet wordt dan weer vloeibaar.