Aansluiten perilex stekker op elektrische kookplaat

Kan iemand mij vertellen hoe ik de draden van de elektrische kookplaat moet bevestigen in de perilex stekker?

Zo ziet het stopcontact in de keuken eruit:

Zo ziet de meterkast eruit, gaat om middelste groep:

En dit is de kookplaat (zonder schema dus)

Bij voorbaat dank voor alle hulp,
niet te technisch aub ik ben een leek op elektronica gebied.

Jos

O ja nog even de draden van de kookplaat: blauw, bruin, geelgroen en tweemaal zwart.

Mvg;

Jos

EricP

mét CE

Bij die groepenkast is iemand creatief geweest :)
Maar goed... Als je echt een 3-fasen perilex aansluiting hebt (meten!) en je kookplaat is daar gschit voor, DAN zou je verwachten dat geel/groen op aarde moet, blauw op de nul en de andere 3 op de fasen.
Maar ja, veel platen kun je ook voor 2 fasen bedraden... En als er dan al een kabel aan zat...

Kookplaat open trekken, kijken of er wat in zit waar je uit kunt concluderen wat de bedoeling is.

Zit er nu al een stekker aan gemonteerd? Zoja, dan kan die wellicht al een beetje verraden wat de juiste manier van aansluiten is.

Maak eens een foto van de aansluiting in de eventuele stekker en de klemmenstrook in het toestel, wellicht zegt dat meer.

Spanning staat en stroom gaat!

Er zit geen stekker aan de draad van de kookplaat.

EricP

mét CE

En een schemaatje erin was zeker teveel gevraagd? :)

Als je blauw volgt... Die gaat weer naar blauw als ik het goed zie. Gaat die blauwe naar alle 4 de platen?

Wat op jouw contactblok de onderste 4 draden zijn (aan de 'plaat' kant), gaan die elk naar 1 plaat?

Zo ja, dan zit het (in de plaat) zoals ik reeds beschreef. Zo niet... Dan lezen we graag de bevindingen :)

als je echt 400V drie fasen hebt op die perilex, dan klopt er van die aansluiting niks. blauw op de brug, maar de fasen hebben allen een eigen schroef.

bruine lusje eruit halen en daar de bruine die op de brug bij de blauwe zit op aansluiten. dan zou het moeten werken.

dit fornuis heeft op een 2x 230V voeding gezeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo te zien zit de boel nu voor 2x230V aangesloten.
Blauw en bruin vormen de nul, de twee zwarte draden de twee fases.

Waarschijnlijk (!) kun je m aansluiten door de bruine draadbrug te verwijderen, en op die vrijgekomen plek de bruine draad uit het snoer aan te sluiten. De blauwe draad laat je zitten, samen met het metalen brugje.

In dat geval wordt blauw de nul, geel/groen uiteraard aarde, en de rest van de draden een fase.

Spanning staat en stroom gaat!
EricP

mét CE

Ik denk, testman, dat alle platen een gemeenschappelijke nul hebben en een eigen fasedraad. Dan klopt het prima.

Even wachten waar de TS op mijn vragen mee terug komt voordat je op vermoedens begint de roepen 'het zit verkeerd'... (waar je overigens best gelijk in kan hebben... Maar die informatie is er nog niet...)

heb je ook een foto van de kWh meter zelf, of een gemeten AC spanning op de perilex? anders weten we nog niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ja.. Mooie foto... Maar eh... Die spaghetti is vanaf hier niet te ontwarren :) hahahaha

Ik denk dat op basis van dit plaatje testman inderdaad gelijk heeft. Op je klemmenstrook is de bovenste aarde, dan nul van de 'bovenste 2' schakelaars, nul van de 'onderste 2' schakelaars. En dan je 3 fase draden.

Als je dan echt 3 fasen in huis hebt, dan wordt het op je klemmenstrook van boven naar beneden:
1 aarde (geel groen)
2 nul (blauw)
3 nul (doorverbonden met 2)
4 fase (zwart)
5 fase (bruin)
6 fase (zwart)

Waarbij ik er over nagedacht heb dat je zo min mogelijk hoeft om te schroeven :).

Nog 1 belangrijk ding, ben je er echt 100% zeker van dat er 400 Volt tussen de fases staat?

Het zou moeten volgens de installatie die er nu zit, maar als dit niet zo is kunnen er een hoop dingen misgaan (brandgevaar).

Spanning staat en stroom gaat!

Ok dus de bruine lus weg,
de bruine draad van de stekker naar de onderste schroef van de lus.
En nu de hamvraag:
de stekker zelf

blauw op blauw, aarde op aarde, en dan

bruin naar ...
zwart naar ...
zwart naar ...

De overige draden, op een manier die je zelf het leukste vind.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik heb niets gemeten, ben een volslagen leek,
maar ben wel zeker van het stopcontact in de keuken
blauw-aarde-bruin
bruin-bruin

Ik heb de plaat op marktplaats gekocht,
weet dus niet waarvoor gebruikt,
en wil hem in mijn nieuwe oude huis gaan gebruiken.

EricP

mét CE

Ja, nou, die lus dus verplaatsen. Niet weg... Dan heeft een deel geen nul - letterlijk zoals ik het omschreven heb.

Zo toch?

Waar moet die lus heen dan volgens jou Eric?

EricP

mét CE

Dat staat hier toch omschreven!? Of zie ik dingen die jij niet ziet???

Ik snap echt niet wat je bedoelt.
De bruine lus moet toch weg,
de bruine draad van de kabel onder de 5e schroef.

En hoe moet ik nu de kleuren van de kabel in de stekker aansluiten?

blauw op N
geelgroen op aarde PE
maar ik weet niet waar de bruine (L2?) en twee zwarten (L1 en L3?) naartoe moeten?

EricP

mét CE

Ik snap echt niet wat je bedoelt.
De bruine lus moet toch weg,
de bruine draad van de kabel onder de 5e schroef.

Je hebt dus gewoon botweg niet gelezen wat er staat. Misschien moet je het eens hardop aan jezelf voorlezen???

Nou, copy paste dan maar... Het zal wel rocket science zijn:

1 aarde (geel groen)
2 nul (blauw)
3 nul (doorverbonden met 2)
4 fase (zwart)
5 fase (bruin)
6 fase (zwart)

En nog een keer:

De overige draden, op een manier die je zelf het leukste vind.

van boven naar beneden: 1 geelgroen, 2+3 blauw, 4 bruin, 5 zwart, 6 zwart.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Blijkbaar ben ik niet de enige die het niet helemaal begrijpt,
volgens testman 4-5-6 bruin-zwart-zwart
en volgens eric 4-5-6 zwart-bruin-zwart

en ik weet nog steeds niet hoe de draden in de perilex stekker moeten.