Aansluiten perilex stekker op elektrische kookplaat

eric en ik weten dat als de perilex daadwerkelijk 3 fasen 400V is, de volgorde van de fasen niet uitmaakt bij een fornuis.

de perilex is N blauw, aarde ( middenpen ) geelgroen, L1 bruin, L2 zwart, L3 zwart.

maar beter eerst spanning meten of de meter eens zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

En je hebt ook nog steeds niet de moeite genomen om te lezen hoe ze aan je plaat moeten. En blijft maar janken over die stekker, terwijl testman, mel en ik het je allemaal al een keer verteld hebben.

Ik heb er genoeg van. Als je het dan gewoon verdomt om te lezen, dan niet. Ajuus.

testman: thanks
Eric: verdomt moet met een t

Heel goed Eric,
en bedankt voor je hulp.

Als je de wijzigingen hebt doorgevoerd zoals hier is verteld sluit je in de perilex stekker geel/groen op middelste platte pen, blauw op de N, andere op L1 L2 en L3 welke maakt dan verder niet uit.

Dank aangelag,
ik ga het, met een brandspuit in de hand, te zijner tijd maar eens uitproberen. Ik zou echt niet weten hoe ik moet meten of het daadwerkelijk 3 fasen 400V is, ik kan het navragen bij de vorige bewoners, voor de zekerheid.

kun je op de kWh meter zien, een 3 fasen meter zal er 380-400V op hebben staan, waar een enkelfase meter 220-240V erop heeft staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan beter gaan meten. Koop bij een bouwmarkt een simpele universeelmeter voor een tientje.
Als je dat te ingewikkeld vind, zoek dan iemand op die er wat meer kijk op heeft.
Of je daadwerkelijk 3 fasen in huis hebt kun je zien aan de kWh meter. Laat daar eens een foto van zien, of vertel wat er allemaal op de plaat staat. Fabrikaat en type is voldoende om te weten wat voor meter het is.

dit lijkt op een 3 fasen meter, pijlen bij 3 fasen aangegeven. een enkelfase model heeft alleen een pijl bij L1 staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan de installatie te zien zou alles op 400V moeten werken. En waarschijnlijk doet het dat ook wel.
Het punt is echter dat in sommige gevallen door prutswerk van andere mensen het wel eens verkeerd aangelegd kan zijn en de boel dus anders werkt dan dat het eruit ziet. Daarom is meten altijd belangrijk.

Wat er namelijk gebeurd als de installatie niet 3fasig is uitgevoerd (en er dus geen 400V tussen de fases staat), is dat de nuldraad tussen meterkast en fornuis overbelast raakt. Dan krijg je situaties zoals in het plaatje van testman.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Beter iemand laten komen die er verstand van heeft, dan kan hij (of zij),gelijk meten aan de wcd, en gelijk de stekker en het kookgeval aansluiten,,15 minuten werk.
Het beantwoorden en lezen van dit topic duurt al langer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Meet ff met spanningzoeker op perilex stopcontakt, gaat lampje branden op 3 plaatsen dan heb je 3 fasen en moet je de aansluiting in kookplaat wijzigen zoals gezegd en perilex stekker ook zo aansluiten.

mel

Golden Member

nee, kan ook 3 keer 1 fase zijn...
en ..zie boven...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 januari 2017 16:09:02 schreef aangelag17:
Meet ff met spanningzoeker

Met een spanningzoeker kan je niet meten. Hij laat hoogstens zien of er spanning staat, maar welke spanning dat is, dat weet je niet

Zou dat iets anders zijn dan de netspanning?

mel

Golden Member

En dan weet je nog steeds niet of het 1 fase of 3 fasen is..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De meter in vol ornaat ...
er staat op 3x230/400V 50Hz

Ik heb een poging gedaan wat te meten,
maar er komt geen 400V uit ...
Hoe moet de knop van de meter staan,
waar moet vervolgens de rode en de zwarte in,
hoeveel zou er dan op het display moeten komen?

[Bericht gewijzigd door joha59 op vrijdag 13 januari 2017 17:40:44 (29%)

mel

Golden Member

tussen ALLE kontakten gemeten?
en anders iemand inschakelen die er verstand van heeft...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je zou de volgende dingen moeten meten:

Nul - L1: ong 230V
Nul - L2: ong 230V
Nul - L3: ong 230V
L1 - L2: ong 400V
L2 - L3: ong 400V
L3 - L1: ong 400V
aarde - nul: nagenoeg niks
aarde - l1: ong 230V
aarde - l2: ong 230V
aarde - l3: ong 230V

Als dat klopt sluit je het aan zoals eerder is vermeld. De nul en aarde zijn belangrijk om op de goede pennen aan te sluiten. Voor de stekker maakt het dan verder dan niet uit hoe L1, L2 en L3 worden aangesloten.

edit: je moet de meter op V AC zetten, (of v met het ~ teken van wisselspanning), en in het juiste bereik zodat je minimaal 400V kan meten

[Bericht gewijzigd door meander op vrijdag 13 januari 2017 17:53:36 (13%)

Spanning staat en stroom gaat!

Dan stond de knop van de meter goed.
Wat bedoel je met Nul, waar moet ik dan de rode of de zwarte in steken?
Ik ga het morgen eens uitproberen.
Dank alweer, elektro-leek heeft weer wat geleerd.

Bij wisselspanning maakt het niet uit hoe je de meetpennen houdt.
En met nul bedoel ik de nul-aansluiting linksboven in je stopcontact

Spanning staat en stroom gaat!

Thanks Meander, ik laat morgen de uitslagen zien ...

Op het eerste plaatje van je startpost is N (blauw) de nul. L1, L2 en L3 zijn de fasen. Tussen de N en willekeurig welke L, zal 230V staan.
Meet je nu tussen L1 en L2 400V, dan is er sprake van een 3-fasenaansluiting. Je zult dan ook 400V meten tussen L3 en L1, en tussen L3 el L2. Dit alles gelijk aan wat meander al geschreven heeft. Mocht dit nu niet zo zijn, en je meet tussen L2 en L3 0V en tussen N en L1 0V, dan is het perilex stopcontact enkelfasig aangesloten: 2 fasedraden en 2 nuldraden.
Als we weten hoe dit zit, kunnen we verder kijken hoe de kabel in de perilex steker moet worden aangesloten.

Je moet echt zeker weten wat je doet, want iets proberen met een brandblusser bij de hand is niet verstandig, hoe krijg je je hart met een brandblusser weer op gang?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 13 januari 2017 16:58:02 schreef aangelag17:
Zou dat iets anders zijn dan de netspanning?

Het is zeer waarschijnlijk dat het de netspanning is. Maar die meet je niet. Meten houdt in dat je ook ziet hoe groot die spanning is, en een spanningzoeker laat dat niet zien. Vandaar mijn opmerking: met een spanningzoeker kan je niet meten.