12 volt voeding kapot

na lange tijd goed te hebben gewerkt is mijn voeding kapot gegaan bij het aansluiten van mijn koelbox.
De voeding is een 12volt 6A versie die ik meer dan een jaar heb gebruikte bij mijn led verlichting van mijn aquarium.
Aangezien ik mijn koelbox wilde gebruiken dacht ik dan gebruik ik die voeding tijdelijk.
Bij het aansluiten ging het al direkt mis en na een hoorbare pets was hij overleden.
Ik wilde kijken wat er aan scheelde maar kon zo niks vinden en ruiken.
ik was al een beetje aan het meten geweest maar aangezien mijn kennis in electronica niet zo is alleen een beetje basis, kom ik zo niet verder.
er komt 220 binnen en na de gelijkrichter is er ook nog spanning.
kan iemand mij wat meer op weg helpen?
aangezien de voeding niet al te duur was wil ik der geen kapitaal aan uitgeven.

Thevel

Golden Member

Op de 82µF condensator moet je ongeveer 325V meten, klopt dat?

325V lijkt me iets te hoog (alleen gelijkrichting goed)
311V dan werkt de oscillator ook

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Evarist

Golden Member

Ben je zeker dat zo'n voeding geschikt is voor 6A? Lijkt me nogal klein.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

de spanning verschild nog al per meting
soms geeft hij rond de 311 volt gelijk aan maar houd ik de pennen der aan dan zie je de spanning terug lopen, hij staat dus niet constant op 311 volt

volgens de gegevens die er op staan is hij 6A,
heb hem ook gekocht als een 6A voeding

Op 16 januari 2017 09:15:58 schreef lanting73:
de spanning verschild nog al per meting
soms geeft hij rond de 311 volt gelijk aan maar houd ik de pennen der aan dan zie je de spanning terug lopen, hij staat dus niet constant op 311 volt

volgens de gegevens die er op staan is hij 6A,
heb hem ook gekocht als een 6A voeding

6A in NL of 6 Chinese amperes?

Dat ding ziet er nl uit als een chinees ding. Ik betwijfel dan ten zeerste of die 6A wel reeel is. Daarnaast: wat trok die koelkast? had die wel voldoende aan 6A?

Hahaha ja tis een Chinees ding Idd
Koelbox trekt ongeveer 4,5A

Een koelkast waar op staat dat ie 4.5A trekt, zal bij het opstarten best 25A nodig kunnen hebben. Een accu vind "even iets meer" niet zo'n probleem, een netvoeding soms wel.

Een goed ontworpen voeding zal indien z'n nominale stroom met meer dan 20% overschreden wordt, de spanning laten zakken zodat het vermogen wat ie moet leveren niet te veel wordt. Zakt de spanning dan onder de 50% van de nominale spanning, kan ie een aantal dingen doen.
* uit, wachten totdat de ingang uit en weer aangaat.
* uit, even wachten alvorens opnieuw te proberen.
* gewoon nominale stroom (of iets meer) blijven leveren.

Een minder goed ontworpen voeding heeft nog een extra optie: POEF.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 januari 2017 10:29:24 schreef rew:

Een minder goed ontworpen voeding heeft nog een extra optie: POEF.

Hahaha Idd poef
Stond zo ver ik weet wel in de beschrijving dat de voeding beveiligd was tegen allerlei dingen maar in China hebben ze blijkbaar een ander kijk der op dan in Europa

Het was trouwens geen koelkast maar een koelbox met een peltier element en die hebben volgens mij geen hoog aanloop stroom als een compressor van een koelkast of diepvries?

jaja, beveiligd tegen vanalles.
je moet ook weten dat chinesen graag specs copieren, als het maar goed verkoopt.

ze lezen dan specs van een voeding online, en kopieren die hele meuk bij hun voeding.
zo zie je dan voeding met verluchtingsgaten in de zijkant, maar staat bij de beschrijving dat ze waterdicht is...
of LED koplampen met halogeen/xenon in...
het zijn termen die de verkoopscijfers omhoog trekken omdat iedereen daar op zoekt

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 16 januari 2017 11:54:32 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja ze kunnen het mooi brengen
Zolang het maar verkoopt zullen ze
Denken

maar iemand nog een idee waar de fout kan zitten??

een schakelende voeding, en al zeker een chinees ding, is vaak de moeite niet om achter te zoeken.
je hebt er ook wat materiaal voor nodig.

allereerst zal zo een voeding de netspanning gelijkrichten en in een grote condensator steken. dat is die fameuze 310V. kan je een lekkere rammeling van krijgen om je goed wakker te maken.
daarna zal één of andere transistor die 310V pulserend op een kleine transfo zetten. je kan dus al kijken of de 310V ook op die transfo terecht komt (1 poot rechtstreeks, de andere pulserend). je moet dus minder dan 310V zien omdat je multimeter daar niet mee overweg kan en ergens een gemiddelde zal nemen.
aan de andere kant komt die spanning er veel lager uit, wordt gelijkgericht en in low ESR condensatoren gedumpt die er een stabiele spanning van maakt. daar zit ook een meetcircuit die via een optocoupler (een klein blokje die meestal naast de transfo staat en de enige verbinding is tussen primair en secundair deel) de snelheid van die transistor zal bepalen om zo de uitgangsspanning bij te regelen.

als je 310V aanwezig is, dan zou ik zeggen dat de stuurIC of die power transistor gesneuveld is (stuur IC zal onderaan de print zitten).
de optocoupler zit achter die blauwe component op je foto, zwart blokje met 4 pinnen.

reparatie van dergelijke voedingen wordt bij mij beperkt tot een aantal stappen:
-meten van de 310V op de elco (gelijkricht diodes en zekering controlleren)
-uitmeten van de powertor
-secundair 'bekijken' van de condensatoren
en als dat het niet oplost, is het een donor voor onderdelen (diodes, elcos,...).

als de powertransistor is gesneuveld, heeft die meestal ook het stuurIC meegenomen in zijn ondergang. daar eindigd bij mij de herstelling

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok ik zal eens kijken maar begrijp al wel dat een andere kopen al snel voordeliger is dan repareren
Bedankt voor de uitgebreide uitleg?

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ja dat idee kreeg ik ook al wel maar als ik even tijd heb deze week wil ik toch eens kijken wat het probleem nu is.
Ik laat het nog even weten als het gelukt is me dat ie in de rommel bal komt?

als je een chinese voeding koopt, en je hetb 5A nodig, koop dan een 10A versie. prijsverschil is minimaal.
een 10A voeding die 5A levert, doet dat met gemak, een 6A voeding die 5A moet leveren loopt op zijn maximum.

zeker chineze durven overdrijven, dus pak daar altijd maar een voeding die het dubbele aankan van wat je wil. ideaal zou dus een 12-15A voeding zijn.
op 5A loopt die nog niet op zijn max dan, ook al hebben ze ferm overdreven.

je moet dan ook wel eens nadenken wat ze bedoelen met die 6A. stel dat ze een voeding maken die continue 4A aankan, maar voor 0.5sec mag je daar wel eens een piek uittrekken van 6A. dan hebben ze niet gelogen dat die voeding max 6A aankan, ze zijn alleen vergeten zeggen hoelang ze dat kan leveren. probeer dus zeker in de specs terug te vinden wat zo een voeding continue kan leveren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja, en voor "constant current" led drivers (hier niet van toepassing) heeft zo'n ding dan bijvoorbeeld een uitgangsspaning-bereik: bijvoorbeeld 10-20V. Dan geven ze natuurlijk het vermogen bij de maximale spanning op. Dus als zo'n 10-20V ding 5A kan leveren, dan roepen ze 100W. Maar heb jij 70W aan 12V leds, dan wordt dat hem niet, want bij 12V doet hij maar 60W.... Ander voorbeeld van "goed de specs lezen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is de frigobox nu een compressortype of met peltier ?

Blijft de vraag: waarom is de voeding kapot? Toch niet omdat deze uit china komt!

Als test kun je de koelbox op een autobatterij aansluiten en de stroom meten.

Op 16 januari 2017 11:44:08 schreef lanting73:
[...]

Het was trouwens geen koelkast maar een koelbox met een peltier element en die hebben volgens mij geen hoog aanloop stroom als een compressor van een koelkast of diepvries?

?

Max 4.5A maar heb het zelf nog niet gemeten

Op 19 januari 2017 09:22:35 schreef Lead Acid:
Is de frigobox nu een compressortype of met peltier ?

Blijft de vraag: waarom is de voeding kapot? Toch niet omdat deze uit china komt!

overbelasting. die 6A voeding stond al aangesloten op de verlichting van een aquarium. en daar werd een peltier koelkast bij aangesloten.
die voeding gaat niet kapot omdat ze uit china komt, maar omdat één of andere chinees daar specs op geplakt heeft die ze niet aan kan. bijkomend waarschijnlijk niet beveiligd tegen overbelasting/kortsluiting en dan krijg je de 4de optie die rew hierboven al aanhaalde: POEF

in zo een peltier element zit ook altijd 1 of 2 ventilators (1 die de koude lucht circuleert, en 1 die warme lucht afvoert). in stilstand trekken die krengen ook een piekstroom

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 19 januari 2017 13:28:49 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

alleen de koelbox was aangesloten toen hij poef deed
Zit 1 ventilator in deze koelbox

Op 17 januari 2017 21:41:56 schreef fcapri:
een schakelende voeding, en al zeker een chinees ding, is vaak de moeite niet om achter te zoeken.
je hebt er ook wat materiaal voor nodig.

allereerst zal zo een voeding de netspanning gelijkrichten en in een grote condensator steken. dat is die fameuze 310V. kan je een lekkere rammeling van krijgen om je goed wakker te maken.
daarna zal één of andere transistor die 310V pulserend op een kleine transfo zetten. je kan dus al kijken of de 310V ook op die transfo terecht komt (1 poot rechtstreeks, de andere pulserend). je moet dus minder dan 310V zien omdat je multimeter daar niet mee overweg kan en ergens een gemiddelde zal nemen.
aan de andere kant komt die spanning er veel lager uit, wordt gelijkgericht en in low ESR condensatoren gedumpt die er een stabiele spanning van maakt. daar zit ook een meetcircuit die via een optocoupler (een klein blokje die meestal naast de transfo staat en de enige verbinding is tussen primair en secundair deel) de snelheid van die transistor zal bepalen om zo de uitgangsspanning bij te regelen.

als je 310V aanwezig is, dan zou ik zeggen dat de stuurIC of die power transistor gesneuveld is (stuur IC zal onderaan de print zitten).
de optocoupler zit achter die blauwe component op je foto, zwart blokje met 4 pinnen.

reparatie van dergelijke voedingen wordt bij mij beperkt tot een aantal stappen:
-meten van de 310V op de elco (gelijkricht diodes en zekering controlleren)
-uitmeten van de powertor
-secundair 'bekijken' van de condensatoren
en als dat het niet oplost, is het een donor voor onderdelen (diodes, elcos,...).

als de powertransistor is gesneuveld, heeft die meestal ook het stuurIC meegenomen in zijn ondergang. daar eindigd bij mij de herstelling

op de elco staat ongeveer 306 volt
op de travo staat welke 4 aansluitingen ik ook pak ook 306 volt of niks dus geen lage pulserende spanning.
aan de andere kant van de travo meet ik helemaal niks.

aan de sec. kant zie niks vreemds zoals open gebarsten elcos of componenten die ruiken of zwart zijn

Op 19 januari 2017 13:28:03 schreef fcapri:
[...]

in zo een peltier element zit ook altijd 1 of 2 ventilators (1 die de koude lucht circuleert, en 1 die warme lucht afvoert). in stilstand trekken die krengen ook een piekstroom

Dat dat allemaal past in zon klein elementje :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/