led printplaat aanpassen voor 12/24VDC

Beste vakmannen,

Tijd geleden zeer goedkoop 5st led-bakken voor systeemplafond kunnen kopen.

Philips Xitanium LED drivers – linear HV non-isolated Xitanium 75W 0.12-0.4A 215V TD 230V DimDali Data sheet

Deze stuurt 8 door gekoppelde printjes aan

links zie je de in, rechts uit. De 0v loopt rechtstreeks naar de andere kant.
De + gaat door 2 lets parallel, 6 keer

Elk paneel verstookt 17V bij 195mA

Nu wil ik graag de helft van een zo print hebben.

doorzagen en bruggen solderen. top alles werkt nog.

Echter met de driver zoals hier boven afgebeeld moet ik minimaal 6 complete led modules gebruiken.
Maar ik wil graag 3 keer 2 halve modules (een hele print) kunnen schakelen, via bedraad domotica.
Handigste zou zijn een constant current led driver 195mA 15 tot 75v zijn.

Andere optie is om weerstand(en) te solderen zodat ze op een 12 of 24Vdc voeding kunnen.

Helaas kan ik geen spec.sheet vinden van de led modules.

Wie kan me verder helpen.

Wat ik wil;
leds verder uit elkaar, (vandaar dat ik ze doorzaag)
per 2 kunnen schakelen (dimmen). totaal zullen er 3* 2 geplaatst worden
Liefst over een voeding. (zodat aansturing en dimmen makkelijker te maken is)

In mijn bescheiden beleving is een LED driver een stroombron welke afhankelijk van het aantal aangesloten LED's een variabele spanning afgeeft bij een vaste stroom.
Je zou dus in theorie verwachten dat deze Philips LED driver ook werkt op de helft van het aantal LED's, zonder hierbij de LED's te beschadigen.
Ik zie in de data sheet echter wel dat deze LED driver een beperkt spanningsbereik heeft van 100-215 volt.
Hoeveel LED's zitten er op 1 printplaat, want ik vind 100-215 volt wel aardig hoog. Dit kunnen geen 10 of 20 LED's zijn...

Misschien kun je zelf even wat testen, door eerst de spanning en stroom op een complete print met alle LED's te meten.
Als je bijvoorbeeld 150V klemspanning meet dan weet je dat deze LED driver niet geschikt is om de helft aan LED's aan te sturen omdat de driver niet onder de 100 volt c.q. naar 75 volt kan terugregelen.
Meet je de volle 215 volt dan heb je kans dat het wel mogelijk is met 50% van de LED's dus 107.5 volt.
De stroom welke je meet zo in alle gevallen het zelfde moeten blijven.

Deze LED driver kun je dimmen middels een Dali sturing, maar je kunt er volgens de de spec's ook een terugverende drukschakelaar op aansluiten.
Dan is het meestal zo dat kort drukken aan/uit geeft en lang drukken de dimstand veranderd, tot loslaten.

origineel stuurt de driver, 8 (print)panelen met elk 12 leds dus 96 leds totaal,

in originele staat van de lamp was de spanning voor de 8 printjes 135V,
na elke paneel 17V lager.

Die puls drukker zou ik dan waarop moeten aansluiten?
Mijn domotica systeem ga ik niet uitrusten met dali dat is zeker.

vervolgens wil 2 van deze halve Prints(leds) 50cm uit elkaar in het plafond stucken.
De sturing komt in de MK. Zoals het er nu naar uitziet zal ik dit op 3 plaatsen in de woning doen.

In de MK heb ik 12 en 24Vdc
Opties zijn dus;
Print aanpassen weerstanden toevoegen (halve print verstookt 8,5v)
maar ik heb geen idee wat dan de waarde zou moeten kunnen zijn.
of een variable spanings bron 15 tot 50 of meer V bij een stroom van 200mA
Hier een schematje van de ledprint

tips zijn welkom

Als jij de printplaten doormidden zaagt en opdeelt over je plafond dan is dit met de originele LED driver alleen mogelijk als je alle printen weer onderling verbind zoals in de originele staat. Doe je dit niet dan is de bestaande LED driver niet geschikt.
Dan is het beter om losse kleine 195mA LED drivers te nemen met een lagere uitgangsspanning tot bijvoorbeeld 3-24VDC. Hierop kun je dan 1 tot 2 gehalveerde printplaten aansluiten.

De originele LED driver heeft 2 ingangen/aansluitingen waarop de Dali sturing moet komen. Meest mogelijk kun je deze 2 aansluitingen ook gebruiken om hierop een pulsdrukker aan te sluiten. Je kan dit al vrij simpel testen door in deze 2 contacten een stukje draad te drukken en deze draadjes kort en lang tegen elkaar te houden, dan zou je aan aan/uit en dimmen moeten ervaren. Als je de LED printplaten natuurlijk eerst origineel terug hebt aangesloten.

Printplaten instuken in een plafond vind ik een klein risico. Immers kan alles defect gaan, ook LED's. En heb je t.z.t. dan een defecte printplaat met LED's dan moet je deze uit het plafond breken, met alle schade van dien.
Daarnaast kan het zijn dat de achterzijde van de LED printplaten gekoeld worden op het blik van de LED Tl-armaturen. Vervalt deze originele staat dan heb je kans dat de LED's hun warmte niet meer kwijt kunnen en verkort je de levensduur van de LED's aanzienlijk.

De originele voeding daar weet ik van dat ik deze niet kan gebruiken, en dus een andere voedingsbron moet zoeken(maken)

Zal zo dadelijk eens dat dimmen door dali draden te pulsen eens testen.
Update; het pulsen kortsluiten van de dali draden doet niks

Het risico van het in stucken snap ik, kan er min of meer bij via luik, anders breek ik het uit en stuck/schilder ik het weer.

de koeling zal geen probleem zijn, prints zitten origineel in een plastic bak

je kunt de drivers laten dimmen, heb je alleen een pulsdrukker voor nodig bij dali drivers. eenmaal gedimd op de juiste waarde laat je ze staan, de stroom loopt terug en er kunnen 3 halve modulen op. de dali drivers houden die dimwaarde vast bij inschakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas beschik ik (nog) niet over een dali master

Daarom denk ik dat het sowieso beter is om 195mA LED drivers te zoeken van een kleiner formaat waarop je de losse stukken printplaat met LED's aan kunt sluiten. Je zou dan ook gelijk voor een primair dimbare LED driver kunnen kiezen waarop een normale LED/Tronic inbouw of opbouw dimmer past.

Het is misschien even puzzelen hoeveel drivers je in totaal nodig hebt, maar dit is denk ik handiger en zeker ook betaalbaar.

je hebt geen dali master nodig hiervoor. elke dali driver kun je door Da en Da aan fase en nul te hangen, tussen de fase en Da een pulsdrukker zetten dan kun je een enkele driver gewoon bedienen. stel ze in op de dimstand die je wilt, en die instelling houd hij vast zodra er spanning op komt elke keer. pas bij bediening van meerdere dali drivers samen heb je een master nodig..

ook kan er aan de DC zijde een weerstand worden gebruikt om het vermogen in te stellen van de driver. let overigens op met zelfbouwsels, deze drivers zijn niet netgescheiden. op de plaat met leds staat dus 230V tov aarde, deze plaat is van 3mm dik alu met een opgedampte laag. verkeerd zagen en je printspoor geleid met die alu onderkant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ T-sec; Dat is denk ik wat ik ga doen. Heb 3 stuks van deze besteld Power Supply 5W 85-265V to 9V-18V 180-200mA

Zoals het er nu uitgaat zien, zal een zetje gedimd gaan worden, andere 2 niet.

@ testman; Graag wat meer info over het Da en Da stuk (schetsje of zo) klinkt zeer interessant. maar snap niet wat je bedoeld.
De printplaat is 1mm dik standaard martiaal. (de door gezaagde plaatjes branden prima)

Even een update,
De Philips Xitanium LED drivers, het dimmen ervan is mij gelukt, als volgt,
De nulleider verbonden met het 230v deel en Da/n, de schakeldraad met L, als ik nu Da/ls puls op de fasedraad dimt de Lamp.

[Bericht gewijzigd door homeplayer op zaterdag 15 april 2017 14:30:17 (19%)