Philips PE1540

Hallo,

Ik heb hier een Philips voeding type PE1540 en deze leid een beetje een eigen leven, normaal levert hij max. 40V/3A maar
nu stopt het bij de 31Volt en deze spanning varieert ook een beetje
richting de 28Volt, belast of onbelast maakt niets uit, je hoort hem ook een beetje hikken/resoneren je hoort dus een bijgeluid.
Op het web heb ik nog wel een schema gevonden en de vaste 14 volt is gewoon aanwezig de stroombegrenzing werkt verder ook prima en de instelpotmeters zijn normaal te regelen, verder heb ik over de
afvlak elco's 2x 4700uF parallel een andere elco geplaatst maar dit
geeft ook geen oplossing. In het schema staan maar weinig spanningen vermeld dit ik ben een beetje de weg kwijt?

Zijn er hier misschien mensen die ervaring in het repareren van dit soort voedingen hebben of misschien de gouden tip?

Alvast bedankt.

Grt Arie

Wat heb je nog meer gemeten?
Wat voor (wiselspanning) levert de trafo?
Wat voor spanning meet je tussen de gelijkrichter en de uitgangstor?

De uitgangstor V32 wordt via V108 en V109 aangestuurd door IC D103. (ua723cl)
Potmeters R1 en R2 zijn de grof en fijn instellingen die gesomd worden en samen met R166 een spanningsdeler vormen.
D103 zorgt dan dat de spanning op de +sense lijn dan gelijk is aan die uit deze spanningsdeler.
Vindt je daar iets opmerkelijks?
Krijgen de potmeters 6,5V?

Waar precies hoor je het hikken/resoneren?
Deze voeding heeft een thyristorvoorregeling van V26, V27 die door IC D101 worden aangestuurd.
Dit kan brommen opleveren doordat de gelijkrichter wissleend geschakeld wordt.
Kun je daar iets meten?

heb je dit schema?
https://elektrotanya.com/philips_pe1540_00_0..40v-3a_regulated_dc_powe…

blackdog

Golden Member

Hi AriV,

ik doe even de aanname dat de 230V goed is.
Bovenaan in het schema staat de referentie fabriek.
Deze maakt +6,5V en +14V en als laatste de -5,4V.
Meet deze spanningen, klopt een of meerdere spanningen niet, los dit dan eerst op.

Controleer C101 en V101.

Oja, controleer aan de hand van de manual de bedrading achter op de voeding, doe dit eerst!

Laat maar weten wat je tegenkomt.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

meen dat ik dit ook heb gehad, er zat een trimpotje op de frontprint die gammel was. zo'n wit ding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij eentje van mij lag het ook gewoon aan een trimmertje, op een PCB. Zelfde verschijnsel. Mijn tweede heeft onlangs de geest gegeven net als mijn DE, ook met rook en stank. Moet geen gewoonte worden!

Hoi bedankt voor jullie reactie alvast

uit de trafo komt 46,7 V AC op aansluiting 19 en 21 volgens het schema zou dit 16 en 18 zijn?(2 dikkere draden)

Wat voor spanning meet je tussen de gelijkrichter en de uitgangstor? -5,5 volt maar varieert continu.

Is er trouwens geen positie tekening van de print met de onderdeelnummers?
Het is een ramp om zo te kunnen meten, bedrading is te kort en je komt nergens bij ik snap niet dat ze dit ooit zo in elkaar hebben kunnen zetten je moet het een en ander losgooien maar dan moet je hem weer omdraaien en geheid weer ergens sluiting.
Aansluitingen en nummering van de trafo komen ook niet overeen met het schema verder zoek je je blind welk onderdeel het juiste op het schema is!
de uitgangstor is geen BDY20 maar een 2N3055

Bedankt voor de input

denk dat trimpot r144 1,5k gammel is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 januari 2017 22:12:10 schreef testman:
denk dat trimpot r144 1,5k gammel is..

Hoe kom je daar gemakkelijk bij?

Op 18 januari 2017 19:04:48 schreef blackdog:
Hi AriV,

ik doe even de aanname dat de 230V goed is.
Bovenaan in het schema staat de referentie fabriek.
Deze maakt +6,5V en +14V en als laatste de -5,4V.
Meet deze spanningen, klopt een of meerdere spanningen niet, los dit dan eerst op.deze zijn oke

Controleer C101 en V101.eventueel een spanning die daar moet staan?

Oja, controleer aan de hand van de manual de bedrading achter op de voeding, doe dit eerst! 4 brugjes is niets aan veranderd

Laat maar weten wat je tegenkomt.

Groet,
Blackdog

Op 18 januari 2017 13:50:14 schreef jeroen79:
Wat heb je nog meer gemeten?
Wat voor (wiselspanning) levert de trafo?
Wat voor spanning meet je tussen de gelijkrichter en de uitgangstor?tussen de + van de gelijkrichter en de emitter van de 2N3055?

De uitgangstor V32 wordt via V108 en V109 aangestuurd door IC D103. (ua723cl)
Potmeters R1 en R2 zijn de grof en fijn instellingen die gesomd worden en samen met R166 een spanningsdeler vormen.
D103 zorgt dan dat de spanning op de +sense lijn dan gelijk is aan die uit deze spanningsdeler.
Vindt je daar iets opmerkelijks?
Krijgen de potmeters 6,5V?

Waar precies hoor je het hikken/resoneren?
Deze voeding heeft een thyristorvoorregeling van V26, V27 die door IC D101 worden aangestuurd.
Dit kan brommen opleveren doordat de gelijkrichter wissleend geschakeld wordt.
Kun je daar iets meten?

heb je dit schema?
https://elektrotanya.com/philips_pe1540_00_0..40v-3a_regulated_dc_powe…

Hoe kom je daar gemakkelijk bij?

Daar kijk je zo tegenaan als je onder- en bovenpaneel eraf hebt. Direct naast een potmeter. Dit was bij mij de boosdoener.
Wat betreft de trafo en eindtor(ren)*: bedenk dat het schema uit 1978 is. In mijn manual uit 1986 staat bij de eindtorren geen type maar een voetnoot, "See Table 1". Leuk, die tabel staat wellicht in de service manual maar niet in (deze) user manual.
Mijn trafo-aansluitingen zijn genummerd 1-11 en 12-22, dus ook afwijkend.
De spanning over de eindtorren wordt continu bijgeregeld door de thyristor-diodebrug, maar wel met enige traagheid. Als de uitgang zwabbert dan zal deze spanning ook in enige mate zwabberen.

* valt me nu pas op, in mijn manual staan er 2 parallel, V32 en V33. In het 1978 schema maar eentje, V32.

maartenbakker

Golden Member

BDY20 en 2N3055 werden bij Philips vaak doorelkaar heen gebruikt. Als je het bouwjaar wilt schatten kijk je even naar datumcodes, op die 2N3055 en/of op structurele onderdelen zoals trafo's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 januari 2017 23:10:02 schreef aobp11:
[...]Daar kijk je zo tegenaan als je onder- en bovenpaneel eraf hebt. Direct naast een potmeter. Dit was bij mij de boosdoener.
Wat betreft de trafo en eindtor(ren)*: bedenk dat het schema uit 1978 is. In mijn manual uit 1986 staat bij de eindtorren geen type maar een voetnoot, "See Table 1". Leuk, die tabel staat wellicht in de service manual maar niet in (deze) user manual.
Mijn trafo-aansluitingen zijn genummerd 1-11 en 12-22, dus ook afwijkend.
De spanning over de eindtorren wordt continu bijgeregeld door de thyristor-diodebrug, maar wel met enige traagheid. Als de uitgang zwabbert dan zal deze spanning ook in enige mate zwabberen.

* valt me nu pas op, in mijn manual staan er 2 parallel, V32 en V33. In het 1978 schema maar eentje, V32.

Op 18 januari 2017 22:12:10 schreef testman:
denk dat trimpot r144 1,5k gammel is..

Ik heb deze vervangen door een vaste weerstand van 820 Ohm
max. uitgangsspanning schommelt nu tussen de 36,4 en 36,8 volt.

is dat de max uitgangsspanning met zowel grof als de fijn V regelaars open gezet? want die potmeters kunnen ook wel vuil zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi ArieV,

Er is een rede dat ik je vraag de voorgestelde spanningen te testen.
Als extra controle, blijven deze stabiel bij verandering van de uitgangsspanning.
Ook als je de voeding belast? het gaat vooral om de spanningen van de referentie fabriek.

Ik probeer je een professionele manier te laten storing te zoeken en dat gaat meestal niet in de volgorde die je denkt :-)
Zomaar onderdelen vervangen om dat iemand anders ook zo'n soort probleem heeft gehad,
is meestal niet de goede manier je problemen op te lossen.

Het is een oude voeding, dus de kans is groot dat je misschien wel vijf problemen hebt in deze voeding.
Wat jij dan ervaart als het schommelen van de uitgangsspanning.

Heb je een Osciloscoop?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zomaar onderdelen vervangen om dat iemand anders ook zo'n soort probleem heeft gehad, is meestal niet de goede manier je problemen op te lossen.

Vervangen was ook niet mijn suggestie. Even op haperingen controleren met een ohmmeter was genoeg geweest. Of zelfs zonder demontage (alleen even beide panelen eraf) in bedrijf de trimmer iets heen en weer draaien en kijken wat voor effect dat heeft (en of dat de storing misschien al verhelpt).

Op 19 januari 2017 14:24:26 schreef blackdog:
Hi ArieV,

Er is een rede dat ik je vraag de voorgestelde spanningen te testen.
Als extra controle, blijven deze stabiel bij verandering van de uitgangsspanning.
Ook als je de voeding belast? het gaat vooral om de spanningen van de referentie fabriek.

Ik probeer je een professionele manier te laten storing te zoeken en dat gaat meestal niet in de volgorde die je denkt :-)
Zomaar onderdelen vervangen om dat iemand anders ook zo'n soort probleem heeft gehad,
is meestal niet de goede manier je problemen op te lossen.

Het is een oude voeding, dus de kans is groot dat je misschien wel vijf problemen hebt in deze voeding.
Wat jij dan ervaart als het schommelen van de uitgangsspanning.

Heb je een Osciloscoop?

Groet,
Blackdog

Ja ik heb een scoop en ik ben het met je eens meten is weten maar zonder een overzicht qua componenten en het feit dat je er erg lastig bij kunt was het de gok waard om de instelpotmeter te vervangen, de referentie spanningen blijven stabiel.

Gisteren met een maat van mij nog het een en ander proberen te meten en tot de conclusie gekomen dat de referentie spanningen aan de lage kant zijn wazig is ook wel moet je meten ten opzichte van de 0Volt lijn of de - van een elco in dat circuit zelf?
Plotseling hadden we opeens 60V dc uit de voeding en hij regelde niet meer nu blijkt de 5V1 zener in sluiting te liggen.
Nadat we deze hadden verwijderd werkte de voeding weer met hetzelfde probleem als van te voren...
Dus naar onze mening gaat het fout in het referentie circuit.
Is er nog aan de CA723ct te komen hier in ons koude kikkerlandje?

Vooral doorgaan hehe...

Wat is aan de lage kant? De 723 zorgt alleen voor de +14 V. Voor een 723C valt 13.6 V nog binnen de specs. Natuurlijk moet je dit meten t.o.v. de 0-lijn, onderkant C113 ofwel pin 5, ook al wordt deze 0-lijn bij de uitgang aan de +senselijn geknoopt. De andere spanningen +6.5 V en -5.4 V worden *slechts* bepaald door de zenerdioden (maar de +6.5 V zener vindt het wel fijn om vanuit een goed gestabiliseerde +14 V gevoed te worden).
Iets aan de lage kant is geen oorzaak van gezwabber. Zijn deze spanningen stabiel, daar gaat het (vooral) om. Alleen de +6.5 V is daarbij van wezenlijk belang voor de regeling van de uitgangsspanning. Meet +6.5 V daarom ook op de plek waar die nodig is: over de potmeters R1 en R2. Licht gezwabber van de andere twee heeft geen serieuze invloed op IC 103.

Over C113 staat ongeveer 9,5 V en de potmeters R1 en R2 5,8 V

[Bericht gewijzigd door ArieV op vrijdag 20 januari 2017 15:07:37 (36%)

Dat van C113 klopt dus bij lange na niet. Voor je weer iets vervangt, meet eens verder. Klopt de referentiespanning op pin 4 wel? Moet circa 7.15 V (nominaal) zijn. Als die wel klopt, dan is er mogelijk iets mis met de spanningsdeler R151-R153 die voor de verdubbeling zorgt.
De lage diodespanning is waarschijnlijk een gevolg van de nu kleinere diodestroom.
Hoeveel spanning staat er over C107?

Op pin 4 staat 6,93 V
over C107 staat 32,9 V

En wat nu (dus...)?

Edit: Misschien wel een lastige. De serietransistor van de 723 staat hier parallel aan R149. R149 zal het leeuwendeel van de stroom voor zijn rekening nemen terwijl de 723 wat bijlevert om op de juiste uitgangsspanning te komen. Het kan zijn dat de 723 defect is en geen stroom meer bijdraagt, waardoor de spanning zakt tot 9.5 V. Het kan ook zijn dat de "gebruikers" door een defect te veel stroom vreten. Maar dan zou de 723 waarschijnlijk ter ziele gaan omdat die wel de stroom aan kan maar niet het gedissipeerde vermogen.
Met wat geluk is R153 open (of sterk in weerstand toegenomen). Meet in bedrijf eens de spanning op pin 2. Als die 4.75 V is (en pin 3 en 4 nog steeds 6.93 V) dan is vrijwel zeker de 723 defect. Maar als de spanning op pin 2 circa 9.5 V is (of althans duidelijk boven pin 3) dan is R153 vermoedelijk het probleem.

[Bericht gewijzigd door aobp11 op vrijdag 20 januari 2017 21:59:46 (96%)

Op pootje
2=1,6 V
3=0,9 V
4=6,9 V
dan levert de voeding een zwabberende uitgangsspanning.
soms levert hij geen spanning op de uitgang en dan staat
er op alle 3 de pootjes 6,9 Volt
Dus op bepaalde momenten levert de voeding niets...

R151 en R153 zijn beide 6,81k