wie weet de waardes

Goedemiddag allen,

Ben hier nieuw op het forum, wel altijd al veel mee gelezen.
Ik ben Baltt.

Heb kortsluiting in een apparaat uit 1955, er is geen beschrijving op internet te vinden. Aan de onderkant komt het stroom binnen.
Zie bijgevoegde foto, Wie kan mij vertellen welke waardes onderstaande condensator bezit, en waar ik het mee kan vervangen.
Op het moment dat ik er stroom opzet, slaat de zekering er uit en zie je onderste condensator flikkeren.

Mijn voorkeur heeft het vervangen van het gehele blokje.

Alvast bedankt voor de adviezen

Staat er op:
0,1 uF (microFarad) = 100 nF (nanoFarad)
En geschikt voor 500V.

Verder is het altijd handig te vermelden om wat voor apparaat het gaat.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt Jeroen dat staat er op....het apparaat s een Roulomint

Arco heb jij enig idee waar ik alle 3 de onderdelen tegelijk mee kan vervangem

Arco

Special Member

Wat staat er op de bovenste condensator?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Vervangen doe je bijvoorbeeld met een soldeerbout, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet.

Jouw vermoedelijke vraag om blind alle onderdelen te vervangen door nieuwe ondersteun ik ook niet. Idealiter meet je even waar de kortsluiting zit, maar ook zonder dat kan ik wel iets zinnigs zeggen.

De onderste condensator is nog de originele papiercondensator en statistisch gezien inderdaad aan het einde van zijn nuttige leven. De bovenste condensator is een papieren vervanger uit 1972 en statistisch ook aan het einde van zijn leven. Waarschijnlijk kan daar dezelfde in als de onderste maar kijk eerst even na wat erop staat. De spoel is waarschijnlijk nog prima en vervang je neit.

Om wat voor apparaat gaat het? Dat kan meehelpen bij het geven van een zo goed mogelijk advies.

De vervanger die Arco aandraagt kan qua spanning wat meer hebben dan de vervanger die Thevel aandraagt dus zonder verdere informatie zou ik voor de link van Arco gaan. Edit: de tweede vervanger (MKT) die Thevel aandraagt is zonder meer ongeschikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Arco zie onderstaande foto voor wat er op staat

mel

Golden Member

zou je dit gewoon kunnen vervangen door een netfilter, ik denk dat dit gewoon aan de binnenkomende voeding zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Voor de onderste op de laatste foto zal je Deze kunnen nemen.
Baco heeft iets vergelijkbaars, zal ook wel werken denk ik.

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 18 januari 2017 15:56:15 (35%)

Dank jullie wel allemaal ga voor de optie om alles te vervangen

pa3gws

Golden Member

Als je het hele blokje er tussen uit laat werkt het apparaat dan wel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat hangt er achter dat netfilter, Baltt? :? Is er een bijzondere reden / 'noodzaak' voor de aanwezigheid ervan? Goed mogelijk dat 'ie ooit láááng geleden eens geplaatst is om een probleem te ondervangen wat intussen al lang niet meer aan de orde is.

Meerderheid van apparaten heeft tegenwoordig allemaal een of andere vorm van netfilter ingebouwd. Indien de functie van dat antieke exemplaar overbodig is, kun je in/uit ook met lasklemmen / kroonsteen oid. aan elkaar knopen (of indien mogelijk: bedrading vervangen door 1 stuk).

Anders hele filter vervangen door zoiets als Arco aangaf.

Edit: pa3gws schreef sneller. ;)

Apparaat is een Roulomint uit 1955 en heb niet de netspanning gelijk op het apparaat gezet. Durfde ik niet goed aan ook omdat hij minimaal 15 jaar niet gebruikt is en de contacten en bimetaaltjes geoxideerd zijn. Heb het onderdeel wat Arco benoemd inmiddels bestelt.

Hensz

Golden Member

Volgens mij willen mensen graag weten wat voor apparaat het is, niet wat voor merkje erop staat. Als ik bijv. van iets zeg dat het een Yamaha is, weet je nog niks!

Don't Panic!
Hubie

Special Member

Op 19 januari 2017 18:23:05 schreef Hensz:
Volgens mij willen mensen graag weten wat voor apparaat het is, niet wat voor merkje erop staat. Als ik bijv. van iets zeg dat het een Yamaha is, weet je nog niks!

LOL ;-) Dan kan het een piano zijn of een buitenboordmotor of een gitaar natuurlijk. ;-)

Arco

Special Member

Bij Samsung kan het zelfs alles van een golfbal tot een oceaanstomer zijn... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 19 januari 2017 19:51:13 schreef Hubie:
[...]

LOL ;-) Dan kan het een piano zijn of een buitenboordmotor of een gitaar natuurlijk. ;-)

Gaan we vloeken? een gitaar van dat merk... :(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Allemaal fout, het is gewoon een motorfiets! Barry Sheene heeft er nog op gereden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hubie

Special Member

Op 19 januari 2017 21:03:08 schreef mel:
[...]
Gaan we vloeken? een gitaar van dat merk... :(

OT\ Nou,een SG-2000 is geen rotzooi hoor mel.

Zo te zien is het een soort gokkastje. Voor de werking zijn de precieze waardes van het filter niet zo belangrijk, maar om het zoveel mogelijk op de originele manier te laten werken is het wel leuk om de condensatoren te vervangen en niet het gehele ding.

De eerste condensator is 100nF X2 type (275v AC). Gebruik geen 500vdc type.
De tweede condensator is een drievoudige. 2x 2500pF (klasse Y) en 200nF (klasse X) in één hulsje.
Die kun je vervangen door 2x 2200 of 2700pF Y, en 220nF X.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Klopt een gokkastje wat aan de muur hing en wat ik voor het eerst zag in een * uitspanning en/of speeltuin tijdens een schoolreis. Het ding betaalde uit als er goed gegokt werd.

* https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspanning

Hubie

Special Member

Even googlen leverde dit filmpje op:

https://www.youtube.com/watch?v=yGHJ2y44k9I

Op 2 minuut zie je het ding in werking en zie ik ook het netfilter zitten.

Die grijze doos is de munthopper en muntuitgifte.