waar LED te plaatsen

Ik heb bovenstaande schakeling, waarbij schakelaar S1 relais Q1 schakeld.
Q1 houd vervolgends zichzelf vast door Q1-1.

Wanneer je S2 indrukt, zal relais Q2 bekrachtigd worden, welke de stroomkring naar Q1 onderbreekt.

Wat ik wil, is dat er één LED-je oplicht als je S1 óf S2 indrukt en weer uit gaat als je S1 óf S2 weer loslaat.

Het is dus eigenlijk een visuele controle dat je een van de twee knoppen hebt ingedrukt.

Iemand een idee waar ik de LED kan plaatsen?

Alvast bedankt

Arco

Special Member

Twee diodes zijn iets als 1N4148, 1N4000,..., en weerstand ongeveer 1K (uitgaand van 12vDC met plus links)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je reactue, Maar op deze manier blijft het ledje toch altijd branden als Q1 ingeschakeld is?

Ik wil eigenlijk dat het ledje alleen eventijes oplicht als de schakelaar word ingedrukt en weer uitgaat als de schakelaar weer is losgelaten

benleentje

Golden Member

Onder S1 nog een diode plaatsen. Deze diode moet wel de relais stroom aankunnen voor korte tijd.
Dan bovenste rode diode verplaatsen naar achter S1 maar voor de extra diode.

code:




                 |
--- S1 --+--|>|--+---Q1
         |
         +--|>|-- naar led
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evdweele

Overleden

Bij het indrukken van een willekeurige schakelaar licht de LED op.

(Excuus voor het rommelige schemaatje. Even tussen de soep en de aardappelen door gemaakt)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Even de schets van @Ed opgepoetst en gepolijst, dan krijgen we dit schema:
met een opmerking dat schematekenen, is in het algemeen van links naar rechts en van boven naar beneden.

De diode D1 & D2 is niet direct nodig, maar dempt wel de uitschakel EMK van de spoel.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Thevel

Golden Member

Bedankt allemaal !!

Hier kan ik wel wat mee :)
Ik ga er mee aan de slag.

p.s. wat voor teken programmaatje gebruiken jullie ?
Zoals je gezien hebt doe ik alles nog op papier ha ha :)

@Thevel: Dat ging automatsch, maar dat maakt voor de werking niet zo veel uit, en wat de kosten gaat is het pinut.
@Ton: Mail mij maar eens.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
evdweele

Overleden

Op 18 januari 2017 21:08:58 schreef Thevel:
D7 is ook niet nodig.

Je hebt gelijk, je zou zomaar 3 cent kunnen uitsparen ;-)
Maar zonder gekheid; met "hoe lossen we het op?" in gedachten heb ik wat van die brainwaves op het scherm gekwakt.

Op 18 januari 2017 21:10:29 schreef Ton_B:
p.s. wat voor teken programmaatje gebruiken jullie?

sPlan7 van Abacom. Een demoversie is gratis te downloaden http://www.abacom-online.de/html/produkte.html

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.