Gebruikte aardlekschakelaar kopen?

Hoe kijken jullie in algemene zin aan tegen het kopen van een gebruikte aardlekschakelaar op bijvoorbeeld Marktplaats? Ze zullen doorgaans niet versleten zijn wegens het vele schakelen, maar zit er verder veel in dat kapot kan gaan of kan verouderen? Ik beschik niet over de apparatuur om een aardlekschakelaar door te meten, dus testen zal beperkt moeten blijven tot de testknop. Ik snap dat er altijd een risico is, maar kom je er in de praktijk vaak tegen die kapot zijn?

Mvg Kilian

Een aardlekschakelaar kan op de testknop nog wel schakelen maar als je de schakeltijden en stromen gaat meten dat je royaal buiten spec valt waardoor het een slechte aardlekschakelaar kan zijn zonder dat je het zelf door hebt.
Voor mijn werkgever moet ik jaarlijks de meting van aardlekschakelaars initieren en vanuit de rapportage die daar uit voortvloeit zie je ieder jaar dat er aardlekschakelaars en alamats buiten spec zijn waardoor ze dus vervangen moeten worden.
In de meting wordt gekeken naar de aanspreekstroom en de aanspreektijd van de schakelaar. Deze zijn met het bedienen van de testknop niet te controleren.
Kortom ik ben geen voorstander van het op deze manier aanschaffen en gebruiken van aardlekschakelaars. Tenslotte praat je wel over je eigen veiligheid bij het in aanraking komen van elektriciteit.

EricP

mét CE

Ik ben dan benieuwd... Heb je wel eens 'nieuwe' gemeten? Ben wel benieuwd hoe ruim die binnen spec liggen...

Heb vaak genoeg een nieuwe gemeten.
Bij plaatsen van een nieuwe kast is dat een test die je moet doen.
Is eigenlijk altijd goed, is ook zo wanneer die niet goed zou zijn kun je er natuurlijk mee terug naar de groothandel en hoor je een andere te krijgen.
Volgens mij ondergaan die schakelaars ook nog bij de fabriek een eindtest.
Voor een gebruikte, is moeilijk om die te gaan kopen want je weet niet of hij nog wel goed is ook al zou hij op de testknop wel schakelen.

Op 20 januari 2017 11:24:54 schreef EricP:
Ik ben dan benieuwd... Heb je wel eens 'nieuwe' gemeten? Ben wel benieuwd hoe ruim die binnen spec liggen...

Ik ken de specs zo niet uit mijn hoofd maar wat bovenstaand al opgemerkt is, bij het afnemen van een nieuwe verdeler wordt hier op gecontroleerd. Mochten ze buiten de spec vallen kunnen ze retour leverancier.

Voor wat betreft de specs waar binnen de aardlek schakelen moet, zou je de norm even moeten checken. Hier staan deze in vermeld.

EricP

mét CE

Het keyword was 'veiligheid'. Niet 'garantie'... :)

Op 20 januari 2017 11:55:05 schreef haagfr:
[...]
Voor wat betreft de specs waar binnen de aardlek schakelen moet, zou je de norm even moeten checken. Hier staan deze in vermeld.

Bij een 30 mA ALS tot max 30 mA maar niet lager dan 15 mA.
Praktisch is het vaak tussen 20 en 25 mA waarop ze uitgaan.
Bij een 30 mA ALS max 300 msec maar is in de praktijk meestal korter binnen 100 msec.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een aardlekschakelaar, en dan bedoel ik de 30 mA exemplaren zijn er in eerste instantie voor de veiligheid van mens en dier.
Het is een essentieel veiligheidsonderdeel in een elektrische installatie.
Er is niets mis mee een oude te hergebruiken mits je deze danig test.
En dan bedoel ik niet de test met de testknop op het apparaat, die geeft maar een schijntestje,
Alleen een uitgebreide test met bv een installatietester geeft je de zekerheid die je wilt.

Vergelijk het met remblokken uit een oude auto te hergebruiken in je eigen auto, niets mis mee mits de remblokken in goede staat verkeren, niet beschadigd, niet afgebrokkeld niet te ver versleten, geen gekke dingen mee gebeurd.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Nou is het wel zo dat als je een nieuwe plaatst, die vanzelf ook oud wordt. Laat jij die in je meterkast thuis ook periodiek testen (als in doormeten) conform NEN3140? Of de woningcorporatie? Ik weet overigens niet wat NEN3140 hier over zegt en heb die ook niet. Ik ben eigenlijk al blij dat ik er af en toe aan denk op het testknopje te drukken. En dan kan ik alle wekkers enzo weer opnieuw instellen. Zou het bij de meesten niet zo gaan?

mel

Golden Member

Op 20 januari 2017 13:18:31 schreef Toeternietoe:
Een aardlekschakelaar, en dan bedoel ik de 30 mA exemplaren zijn er in eerste instantie voor de veiligheid van mens en dier.
[

nou ja veiligheid,, bij het installeren van een nieuwe ALS werd ik door een heel grote hond in mn kont gebeten..... :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 januari 2017 13:32:17 schreef Kilian:
Nou is het wel zo dat als je een nieuwe plaatst, die vanzelf ook oud wordt. Laat jij die in je meterkast thuis ook periodiek testen (als in doormeten) conform NEN3140? Of de woningcorporatie? Ik weet overigens niet wat NEN3140 hier over zegt en heb die ook niet. Ik ben eigenlijk al blij dat ik er af en toe aan denk op het testknopje te drukken. En dan kan ik alle wekkers enzo weer opnieuw instellen. Zou het bij de meesten niet zo gaan?

Klopt als een zwerende vinger maar thuis ben je ben je onder en boven de wet en verantwoordelijk voor je eigen elektrotechnische installatie. Hiervoor geld de NEN3140 niet. Wat dat betreft kun je dus rustig een oude aardlekschakelaar plaatsen en je handen wassen in het onschuld. Maar het gaat om jouw veiligheid.
Ook thuis zou het beter zijn om je aardleks op de zelfde manier te testen maar dit is tot op heden niet verplicht waardoor het ook niet gebeurd
.
Zie het als APK, als deze niet verplicht zou zijn zouden de meeste mensen deze ook nooit meer uit laten voeren.

Sine

Moderator

Van zo'n marktplaats ding weet je de historie niet, ik heb wel eens aardleks hergebruikt, maar dat waren er dan ook die ik zelf uitgebouwd had.

Voor die drie-vier tientjes die je voor een aardlek neertelt zou ik gewoon een nieuwe regelen.

Jinny

Golden Member

Hmmm, een gewone aardlek gaat al snel richting 100 euro inkoop hoor, je verwart met een zekeringautomaat.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een aantal jaren achter elkaar heb ik NEN3140 keuringen uitgevoerd bij een werkgever.
Elk jaar waren er van de meer dan honderd ALS wel 1 of twee die afgekeurd moesten worden.
Of wegens niet uitschakelen óf wegens te laat uitschakelen.
Die werden dan vervangen en de oude gingen de container in.
tegen de tijd dat die container geleegd werd waren die afgekeurde ALSs inmiddels al verdwenen.
Waarschijnlijk heeft er iemand via MP weer een paar euro aan verdient.

heb er een tijdje terug nog een honderd getest, allen dezelfde modellen van abb. gingen er uit op 21-26ma en 51-68ms uitschakeltijd.

pas nog een oude kast gesloopt van een verbouw afkomstig, ik had de kast zelf nodig en schudde de holec alamatjes van het eerste uur eruit. bleken allen afgekeurde dingen te zijn met een X erop. had een goedkope aannemer als bouwkast gebruikt, had men gewoon zooi uit de kliko op een klus gebruikt.

gebruikt spul is vaak voor tijdelijke doeleinden of kastje in de garage oid. ik vis er toch vaker kapot spul uit retourkasten. uitgefikt spul, of nog goed wordt er gezegd, bewaar maar. kijk je in de automaten dan zit er boven en onder witte aanslag in. heeft dus water doorgelopen, kan van binnen gelijk geoxideerd zijn. zo de kliko in met dat spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik heb zelf ook nog nooit differentieels getest met een installatietester. Ook de keuring(België) checkt enkel met een eenvoudig toestelletje in het stopcontact of dat de diff effectief uitgaat, meten geen tijd of stroom.

Vorig jaar wel een gevalletje gehad met diffs van Schneider: een brief met de melding dat er mogelijk exemplaren verkocht geweest zijn die niet voldoen en mogelijk niet zouden uitvallen wanneer nodig.
Of we die eventjes zouden willen controleren in de installaties die het afgelopen jaar werden uitgevoerd, testknopje gaan indrukken.

Bij mij waren het er gelukkig maar vier in eenzelfde appartementsgebouw maar je bent toch weer een tijdje bezig. Vooral met de mensen die er wonen te informeren.

Waarschijnlijk was ik ook wel een van de enige die er effectief iets voor gedaan heeft want bij de groothandel waar ik ze gekocht had vielen ze uit de lucht...

Op 20 januari 2017 18:28:09 schreef testman:
heb er een tijdje terug nog een honderd getest, allen dezelfde modellen van abb. gingen er uit op 21-26ma en 51-68ms uitschakeltijd.

Dezelfde ervaring bij oudere ABB nauwelijks uitval bij oudere Alamats bar slecht soms.

die honderd abb aardlekjes waren vlamnieuwe, installatie keuring voor oplevering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Die werden dan vervangen en de oude gingen de container in.
tegen de tijd dat die container geleegd werd waren die afgekeurde ALSs inmiddels al verdwenen.
Waarschijnlijk heeft er iemand via MP weer een paar euro aan verdient.

Ook in mijn bedrijf lopen vuilnismannen, kunnen bijna alles gebruiken...
Afgekeurde aardleks etc sla ik altijd met de hamer een gat in aan de voorzijde.
Alleen maar om te voorkomen dat ze weer ergens opduiken.
Ze zijn niet voor niets afgekeurd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 20 januari 2017 17:12:02 schreef Jinny:
Hmmm, een gewone aardlek gaat al snel richting 100 euro inkoop hoor, je verwart met een zekeringautomaat.

In algemene zin is dat waar, maar ik sta er toch telkens weer van te kijken welke prijsverschillen je vindt als je wat gaat shoppen op internet. Voorbeeld: de ABB aardlekschakelaar 2-p, 40A/0,03A , nummer 0903-751, die kun je nieuw kopen voor €108,43 incl. BTW, maar ook voor €39,50 incl. BTW en voor bedragen daar tussen in. Allemaal Nederlandse webwinkels.

Sine

Moderator

Op 20 januari 2017 17:12:02 schreef Jinny:
Hmmm, een gewone aardlek gaat al snel richting 100 euro inkoop hoor, je verwart met een zekeringautomaat.

Ik bedoel echt een aardlek ... de TU is niet altijd even goedkoop ;)

Toegegeven, het is eerder 40-50 als je het bij merk materiaal wilt houden en in Nederland wilt bestellen
(voor de TS, Emat, Gewiss en Gacia vallen niet onder bekende merken :P)

https://mdhelektroshop.nl/hager-cda-240-d-als-2p-40a-30ma-6ka-kl-a-bic…

https://www.conrad.nl/nl/aardlekschakelaar-40-a-003-a-230-v-legrand-41…

https://www.conrad.nl/nl/aardlekschakelaar-2-polig-40-a-003-a-230-vac-…

Als je een beetje creatief wilt shoppen (waarom niet als eindgebruiker) kan het nog goedkoper.
https://www.amazon.de/Eaton-Installation-FI-Schutzschalter-Fehlerstrom…

Reden genoeg om niet met oude ondbekende en eventueel ongeschikte (AC) ALS-en te gaan spelen.

de veelgebruikte cda440g van hager doet rond de 100 euro idd. ook de cda240g doet rond de 100 euro.

veel spul wat webwinkels hanteren zijn bijv duitse versie's die een heel stuk goedkoper zijn als de versie's die hier verkocht worden. ook zijn er bedrijven die nep spul verkopen. bijv bekende merken schakelmateriaal is er ook van namaak komaf, opgekochte oude gietmallen van de echte fabrikanten. dat spul is niet van goede kwaliteit, kunstoffen die niet juist zijn, klemmen die afbreken enz..

ik kan ook veel gebruiken, maar toch laat ik de echte zooi wel liggen. maar er zijn er die iets uit de bak plukken, en vervolgens dat weer gemaakt willen hebben. dus een buts op de containerrand zodat het zeker niet meer werkt is wel zo werkbesparend. een keer ruimen in t magazijn en er ligt weer een zut onbruikbaar spul in de bak :) of een essentieel onderdeel eruit halen werkt ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

veel spul wat webwinkels hanteren zijn bijv duitse versie's die een heel stuk goedkoper zijn als de versie's die hier verkocht worden.

Wat is het verschil? Het label? Of zit er ook technisch verschil in?

de cda440d vs cda440g is er een voorbeeld van. de TU heeft de cda440D niet eens in het assorti zitten. toch is dit model 30 euro goedkoper in NL webshops..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Uit je hoofd enig idee wat het verschil is (kan natuurlijk ook zelf gaan graven...)

Ik merk wel dat heel veel dingen bij de oosterburen gewoon goedkoper zijn. Soms een iets andere uitvoering, soms alleen omdat het niet in NL is. Een gereedschapsgroothandel waar ik wel eens kom, geeft ook gewoon toe dat ze een prijslijst 'Nederland' en eentje 'Rest Europa' hebben. Hier zijn hogere marges te pakken, dus waarom zouden ze het laten?