Rosin vrije soldeer in Nederland

Is er rosin (colophony) vrije soldeer te krijgen in nederland? Zoiets als dit: https://warton-metals.co.uk/rosinfreesolderwire.html

Als ik het bij hun bestel in Engeland kost met me 100 euro voor 2 rolletjes van 100 gram. (35 pond verzendkosten!) En dan heb ik nog geen invoerrechten betaald, ik vrees dat dat er ook nog bijkomt. Dat vind ik een beetje duur.

Ik heb een signature dus ik ben

Het eerste deel van je vraag kan ik niet beantwoorden, maar als je dat koopt voor de Brexit een feit is, is UK lid van de EU en zul je geen invoerrechten betalen.

Edit: Hoeben was me voor.

Stannol 424140 er staat Flux HS10 Proportion of flux 0%, dus ik ga ervan uit dat er geen flux inzit.

Have you debounced your buttons today?

Ik had de vraag beter moeten lezen, ik dacht dat je zonder flux bedoelde. Zonder Rosin geen idee.

Have you debounced your buttons today?

Nou goed, geen invoerrechten maar toch nog 35 pond verzendkosten. Ik zou het liever ergens in NL kopen.

Ik heb een signature dus ik ben
TinusTech

Golden Member

Rosin/colophonium is toch gewoon hars? Je hebt het dan toch over harskernsoldeer? Harskernvrij soldeer (ook in draadvorm) kocht ik vroeger bij de loodgieter (maar ik gebruikte het uiteraard niet bij elecronica).

In plaats van rosin zit er een ander soort flux in. Wat er mis is met rosin snap ik ook niet.

Schimanski

Golden Member

Rosin = Colofonium = Dennenhars.

Bij harskernsoldeer blijft er na solderen (eigenlijk pas als je de las opnieuw verwarmt) een laagje hars achter (dat bruine spul). Is te verwijderen met IPA of Spiritus. Er bestaat ook cleanfree no clean soldeer, hier zit geen hars in maar een ander vloeimiddel dat geen residu achterlaat.

Net als KlaasZ vind ik dat er niets mis is met harskern soldeer, het soldeert zo lekker weg en ruikt ook nog lekker ;).

Soldeer zonder flux koop je, zoals gezegd, bij de loodgieter (Pb/SN), je voegt daarbij extern vloeimiddel toe (vet, S39, oid).

Brokken colofonium zijn nog steeds te koop bij de betere drogist of muziekhandel (vioolhars). Los het op in alcohol en je hebt hars vloeimiddel.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ja, ik vind het ook lekker ruiken maar het is naar spul. Veel mensen zijn (of raken) er allergisch voor. Je kan er bv astma van krijgen (permanent en irreversibel), rhinitis en andere allergische reacties. Ik ben de laatste tijd veel aan het solderen in ik merk dat ik er steeds sneller een loopneus van krijg. Als je immuunsysteem eenmaal gesensibiliseerd is schijnt het behoorlijk naar te zijn. Zodra je dan iets soldeert krijg je meteen klachten. Ik wil dat voorkomen als het kan.

http://www.occupationalasthma.com/occupational_asthma_causative_agent.…

Ik heb een signature dus ik ben

In flux zit meer dan alleen rosin, een goede afzuiging met filter is altijd aan te raden. Ik krijg ook hoofdpijn als ik soldeer in een afgesloten ruimte en met mij vele anderen denk ik.

Have you debounced your buttons today?
maartenbakker

Golden Member

Het kookpunt van lood is 2024K dus erg veel krijg je niet binnen. Natuurlijk wel iets.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar stel dat je gesoldeerd hebt en daarna eet je een boterham zonder je handen te wassen, zou je dan lood binnenkrijgen?

Er wordt wel aangeraden om je handen te wassen voordat je gaat eten/drinken/roken. Ik had ook begrepen dat lood niet echt verdampt. In het stuk van RAAF12 wordt ook niet gerept over solderen.

Ik heb een signature dus ik ben
klein is fijn

Moderator

Op 20 januari 2017 20:37:44 schreef Flagada:
Er wordt wel aangeraden om je handen te wassen voordat je gaat eten/drinken/roken.

Ik denk niet dat je om iets anders zorgen hoeft te maken als je daarna een peuk vol teer en benzeen naar binnen staat te zuigen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Persoonlijk heb ik een colofonium allergie. Is altijd anti allergische pleisters gebruiken. Verder een allergie voor perubalsem en begin van allergie voor kaneel en vanille omdat perubalsem chemisch ongeveer gelijk is. Maar dit ter zijde.

Ik gebruik momenteel meestal Kester eutectisch soldeer no clean.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
StijnN

Golden Member

@Schimanski:

Noclean flux laat wel degelijk een residu achter na het solderen, alleen heeft dit residu geen negatieve eigenschappen. Dus niet corrosief en ook geen negatieve elektrische eigenschappen.
Vandaar dat het niet nodig is om achteraf te reinigen. Ik doe dit overigens wel, ik zie graag een schone print.

[Bericht gewijzigd door StijnN op zaterdag 21 januari 2017 14:10:51 (22%)

A person who never made a mistake never tried anything new.
RAAF12

Golden Member

Op 20 januari 2017 19:54:01 schreef maartenbakker:
Het kookpunt van lood is 2024K dus erg veel krijg je niet binnen. Natuurlijk wel iets.

http://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40-loodhoudend.html Hier wordt het eutectisch smeltpunt 185 C aangehouden. Samen met de flux zullen tin en lood ook wel worden ingeademd. Lood kan waarschijnlijk ook via de huid binnendringen. Vele zetters die met losse, loden letters bij kranten werken kregen ziektes, er werd verplicht melkdrinken voorgeschreven tijdens het werk maar dat hielp niet tegen de kwaal.

232C Tin
327C Lood
Smeltpunt via Wikipedia

Btw. 2024 Kelvin lood kookpunt??? Dat haal ik niet met mijn soldeerboutje.

maartenbakker

Golden Member

Btw. 2024 Kelvin lood kookpunt??? Dat haal ik niet met mijn soldeerboutje.

Dat bedoel ik...

Ik dacht trouwens dat vast lood helemaal niet in de huid doordringt, maar als zo'n zetter zo nu en dan een boterhammetje eet of aan zijn vingers likt krijg je natuurlijk wel een keer accumulatie van lood. Zelfde zal met dampen gelden. Het lood is bij lange na niet dampvormig maar er kunnen wel kleine deeltjes meeliften. Vandaar "Natuurlijk wel iets", inplaats van dat je echt helemaal niets binnenkrijt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 januari 2017 22:40:17 schreef buckfast_beekeeper:
Persoonlijk heb ik een colofonium allergie. Is altijd anti allergische pleisters gebruiken. Verder een allergie voor perubalsem en begin van allergie voor kaneel en vanille omdat perubalsem chemisch ongeveer gelijk is. Maar dit ter zijde.

Ik gebruik momenteel meestal Kester eutectisch soldeer no clean.

buckfast_beekeeper: Ik zie dat er wel rosin inzit, heb je daarmee geen klachten dan? Dat spul is ook erg prijzig, 60 euro.

RAAF12: haal je niet smeltpunt en kookpunt door elkaar?

Ik heb een signature dus ik ben
buckfast_beekeeper

Golden Member

Geen problemen mee.

De reuk is ook heel anders dan Stannol of Felder.

Meestal soldeer ik achter een vergroot glas. Het valt me op dat ik dan niks ruik. Doe ik het een keer zonder, dan ruik ik wel de flux.

Eutectisch Sn63/Pb37 is altijd wat duurder maar het soldeert zo prettig. 60/40 wordt hier eigenlijk alleen nog gebruikt om TH te solderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.